3478
Sök

Överhettning, Honda Legend -92

2 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#1
Tjenare boys!

Nu behöver jag så mycket hjälp man kan få smile.

Det är så att min Honda Legend -92 (22000 mil) överhettas väldigt lätt ibland. Det hände igår och när den står på högsta så stänger jag av bilen och man hör att det kokar i kylaren. Samtidigt kommer det ingen som helst värme ifrån fläktarna inne i bilen.

Jag har ingen som helst aning vad felet är då jag är inte alltför insatt i motorer tyvärr smile. Idag när jag körde med min stora kärlek så gick de bra en stund och sen så började värme mätaren stiga upp och ner. Ibland var den överhettad och ibland så var den på normal. Samma med fläkten, ibland kom de varmluft och ibland inte. Den är inte trimmad och motorn är en V6.

Uppskattar all hjälp man kan få!

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2009
#2
Lufta kylsystemet som första åtgärd

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 december 2009
#3
Jag skulle fylla på kylarvatten och sen hålla regelbunden koll på nivån några dagar så det inte försvinner igen.

Ryker bilen vitt även när den är varmkörd?
Senast redigerat av henke_99 (27 december 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

NissanMotorsport
27 december 2009
#4
har du tillräckligt med glykol i? så inte vattnet fryser.. att de har bildats is någonstans så vattnet inte cirkulerar? om du inte vet hur mycke glykol du har så töm allt och fyll på igen smile

2 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#5
luftat kylsystemet har jag gjort, den ryker inte vitt från avgasröret och glykol har jag fyllt på. Uppskattar er hjälp.
Kan det vara vattenpumpen som ej fungerar ibland och ibland fungerar?

3 Inlägg
19 juli 2010
#6
Var det någon som hittade en lösning?
Jag har något liknande på min Rover V8 som jag inte blir klok på. Jag har:
-Gjort rent kylare, värmepaket etc
-Fyllt på vatten/glykol med slang och tratt för att få ut alla luftfickor
-Luftat hela systemet
-Bytt termostat 2 ggr
-Bytt tempgivare
-Ingen vattenånga i avgaserna
-Kylvatten nivån konstant
När jag kör blir motorn fort varm och går först upp till 80 grader (normal arbetstemp), sedan går den upp mot 100 och då stänger jag av för att inte riskera sneda toppar. Tidigare har tempmätaren växlat mellan normal (80) och ca 95 grader, upp och ner, upp och ner.
/Håkan


Sök