3840
Sök

850 GLT. få av låsbultarna.

1 813 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#1
hejsan.
jo jag har en 850 GLT 93a som jag bytte te mig så visade sig att motorn hade rasat på den.
och där sitter 17" fälgar på som jag måste få lås för att motorn ska lyftas ur och vill inte skada fälgarna för mkt.. men fick inte med någon låshylsan så får inte av fälgarna:S

vad kan man göra för att få av dom utan att skada något ?
kan inte ta den te någon däckverkstad då den står halvt nerplockad.

mvh padde!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
25 juli 2010
#2
Kan funka att slå en hylsa som är någon mm större på låsmuttern. Sen bara att skruva av.

Allt för den där jävla hatten!

458 Inlägg
25 juli 2010
#3
Svetsa på en mutter, och hög ström! det skall smattra, bara du börjar svetsa i mitten sedan ut mot sidorna så den smälter fast , sen bara att skruva av.


739 Inlägg
25 juli 2010
#4
borra ett hål i bulten lagom litet och slå in en torx hylsa

funkar bra har gjort så själv
Senast redigerat av agadiffen (25 juli 2010)


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
25 juli 2010
#5
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … ltar-7-st/

om dom nu rymms i hålen på fälgen

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

945 Inlägg
25 juli 2010
#6
Finns också ett antal hylsor på Biltema som passar en majoritet av alla låsbultar. Rätt billigt kitt. Köp. smile


1 813 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#7
svetsa på bultarna ? skulle inte tro det funkar. plus det blir rätt varmt att svetsa inne i alufälgen efter som bultarna sitter en bra bit in å risk att förstöra fälgen.. har provat en massa men man förstör bara bulten.. vill säga att dfälgarna har suttit på bilen i 2 år snart å aldrig varit av plockade så sitter som FAN :S

Åk före du så väntar jag på dig där..!

945 Inlägg
25 juli 2010
#8
dj_padde skrev:
svetsa på bultarna ? skulle inte tro det funkar. plus det blir rätt varmt att svetsa inne i alufälgen efter som bultarna sitter en bra bit in å risk att förstöra fälgen.. har provat en massa men man förstör bara bulten.. vill säga att dfälgarna har suttit på bilen i 2 år snart å aldrig varit av plockade så sitter som FAN :S

Är det fälgarna nu som du pratar om? Är det bultarna så finns hylsor att köpa.
Sitter Fälgarna däremot hårt så ge upp och dra fram valfri slägga och ge järnet!


3 259 Inlägg
25 juli 2010
#9
Vet ni inte hur dom stora grabbarna får bort låsmuttar/låsbultar? big_smile

Hissa upp bilen så att det blir gott om plats under(gärna på en lyft), lossa alla vanliga hjulbultar/muttrar, ställ dig sedan under bilen och titta in på baksidan av hjulet, där har du antingen ett bromsok, nedre spindelled etc som du kan greppa och bryta emot med ett spett eller stor kofot. Om man tänker sig att fälgen är en klocka, och ska du bända tex kl 6 på fälgen så ska låsbulten som sitter kvar i fälgen stå kl 12. Bänd endast så att du får upp ett litet glapp,(så att fälgen glappar ytterst lite på navet) alltså så att du sträcker låsbulten som sitter kvar i fälgen bara en halv millimeter.. gå runt på utsidan av fälgen och lossa bulten med fingrarna! wink

Om jag inte har gjort mig förståd så säg till, då kan jag försöka rita eller nåt.. 

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

519 Inlägg
25 juli 2010
#10
dj_padde skrev:
svetsa på bultarna ? skulle inte tro det funkar. plus det blir rätt varmt att svetsa inne i alufälgen efter som bultarna sitter en bra bit in å risk att förstöra fälgen.. har provat en massa men man förstör bara bulten.. vill säga att dfälgarna har suttit på bilen i 2 år snart å aldrig varit av plockade så sitter som FAN :S

har svetsat bort bultar på några bilar utan problem,själv tar ja ett lite rör och trär på utanför bulthuvudet och svetsar inuti röret.sen lossnar dom lätt då man värmt upp bulthuvudet och bulten har utvidgats i längden..


Sök