Vill ha köpråd/byggråd 12" basar till Volvo 960. Har steg!

JonatanR
21 juli 2010 · 400 Inlägg

tujbo skrev:
Spl Dynamics XTR 380 2st ?

Jag vill absolut ha in lådan under hatthyllan, och det är i princip omöjligt i den bilen utan väldigt konstiga lådbyggen.. (tror det var 34cm högt vid trångaste punkten).

Annars hade de varit ett bra alternativ också smile


//Jonatan

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Om kablarna med den mindre dimensionen (35mm2) går igenom plåt så måste dom säkras av med korrekt säkring (140-150A), helst annars också men det är inte lika viktigt då. Men varför inte dra 50mm2 till distributionsblocket som delar upp till stegen? Annars så får du ju en strypning på vägen dit via kondensatorn.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
JonatanR
22 juli 2010 · 400 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om kablarna med den mindre dimensionen (35mm2) går igenom plåt så måste dom säkras av med korrekt säkring (140-150A), helst annars också men det är inte lika viktigt då. Men varför inte dra 50mm2 till distributionsblocket som delar upp till stegen? Annars så får du ju en strypning på vägen dit via kondensatorn.

Okej, har 35mm2 avsäkrad med 150A som det är nu. Det är endast den som går via kondensatorn, 50mm2 kabeln går direkt till distributionsblocket.. Du får ursäkta om jag inte skrev så tydligt innan smile

Vad ska man förresten avsäkra 50mm2 med då?


//Jonatan

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juli 2010 · 8 744 Inlägg

50mm2 får du ha 200 eller 250A säkring till (olika tabeller säger olika, men kör du på 200A så är det rätt enligt EMMAs tabell, bra om du ska tävla).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
JonatanR
22 juli 2010 · 400 Inlägg

Okej, tack så mycket du! smile


Förresten, angående Boston basarna; återförsäljarn av dom har inte behagat höra av sig över huvud taget ännu, så skippar nog dom.

Just nu lutar det åt antingen DD3512 som någon tidigare föreslog, eller GZ Nuclear GZNW12. Blir endast en bas i detta fall.. Något säger mig att utav dessa två borde GZ basen passa bättre för välljud? Får liksom ett intryck av DD basen att den är lite väl riktad åt SPL folk.. Men kanske det bara är jag.. smile


// Jonatan

micke7406
22 juli 2010 · 1 400 Inlägg

JonatanR skrev:
Okej, tack så mycket du! smile


Förresten, angående Boston basarna; återförsäljarn av dom har inte behagat höra av sig över huvud taget ännu, så skippar nog dom.

Just nu lutar det åt antingen DD3512 som någon tidigare föreslog, eller GZ Nuclear GZNW12. Blir endast en bas i detta fall.. Något säger mig att utav dessa två borde GZ basen passa bättre för välljud? Får liksom ett intryck av DD basen att den är lite väl riktad åt SPL folk.. Men kanske det bara är jag.. smile


// Jonatan

Skulle nog villa påstå att DD-basen är betydligt mer välljudande till musik än GZ

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
JonatanR
22 juli 2010 · 400 Inlägg

micke7406 skrev:
Skulle nog villa påstå att DD-basen är betydligt mer välljudande till musik än GZ

Åhå... Jag ska se om den går att få tag på i Finland och vad den börjar bli att kosta... Synd då det är beställningsvara, så det tar en tid innan man blir klar.. Men om det är värt det så smile

Måste googla runt lite då wink


//Jonatan

micke7406
22 juli 2010 · 1 400 Inlägg

JonatanR skrev:

micke7406 skrev:
Skulle nog villa påstå att DD-basen är betydligt mer välljudande till musik än GZ

Åhå... Jag ska se om den går att få tag på i Finland och vad den börjar bli att kosta... Synd då det är beställningsvara, så det tar en tid innan man blir klar.. Men om det är värt det så smile

Måste googla runt lite då wink


//Jonatan

Vart bor du ?
Jag pendlar ganska ofta mellan Göteborg- Polvijärvi (utanför Joensuu)
Skulle kunna slänga in en DD i bilen så att du får höra smile

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
JonatanR
22 juli 2010 · 400 Inlägg

micke7406 skrev:
Vart bor du ?
Jag pendlar ganska ofta mellan Göteborg- Polvijärvi (utanför Joensuu)
Skulle kunna slänga in en DD i bilen så att du får höra smile

För tillfället nära Kristinestad (ligger vid kusten, sydost från Umeå..). Misstänker att du inte rör dig däromkring smile

Jag hittar dock inte en enda återförsäljare för DD i finland =/ det blir lite knepigare (och Dyrare) då. sad

Ska leta lite till wink

// Jonatan

JonatanR
22 juli 2010 · 400 Inlägg

DD verkar stört omöjligt att få tag på i Finland.. Och det lär bli dyrt att betala frakt på ~30kgs paket. Så vi stryker den ^^


Boston basarna gick inte att få tag på med rätt impedans.. Stryker dem med.

Så det står mellan 1st Nuclear 12:a eller 2st XTR12D2S.

Åker in till SPL Dynamics återförsäljaren idag igen och kollar vad de skulle bli att kosta.. Om han har ett hyffsat erbjudande tror jag att jag slår till. Hinner inte vela av och an så mycket längre wink


Stort tack för alla tips och åsikter förresten, väldigt uppskattat!


Mvh. Jonatan

DC4
22 juli 2010 · 170 Inlägg

Finns färdiga DDlådor i Kristianstad på Digitalcompaniet om du vill provlyssna

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS
JonatanR
22 juli 2010 · 400 Inlägg

DC4 skrev:
Finns färdiga DDlådor i Kristianstad på Digitalcompaniet om du vill provlyssna

Jag har gjort det misstaget många gånger förr.. smile Jag bor i Kristinestad, Finland ^^


Hur som helst, Jag fick ett riktigt pangerbjudande på XTR12D2S, 430€ (~4300kr) för 2st. Så jag beställde hem dom smile Hoppas det blir bra!

Nu är ju då den stora frågan; Bandpass eller Portat? roll

Tänkte mig portat med rören upp genom hatthyllan och basarna riktade framåt, eller bandpass (vilken ordning det är vet jag inte?) med 3 kammare, ett rör i var sidokammare upp genom hyllan och en port in genom skidluckan. Dock tänkte jag dela upp mitten kammaren för att basarna inte ska störa varandra... (då jag kör med två steg.)

Skulle helst köra med portat för att det är så mycket lättare att bygga! Vill jättegärna ha tips angående detta!


Mvh. Jonatan

DC4
22 juli 2010 · 170 Inlägg

He he de var skillnad de

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS
volvoentusiasten
2 augusti 2010 · 4 005 Inlägg

Bandpass!

BTW. Har du lyssnat på en Rockford Fosgate P2 12" ? Sägs vara tretusen gånger bättre än P3.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang