3484
Sök

Fråga om basar storleksmässigt samt fråga om RE Audio SR 15 D2.

4 693 Inlägg
10 augusti 2010
2 st RE SR 10 har en konarea på 620 cm2 och en RE SR 15 har en konarea på 810 cm2.

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 augusti 2010
Grabbar glöm inte bort slaglängden....

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
10 augusti 2010
ExtraKim skrev:

Nejdå, jag kollade faktiskt den. Men det var samma på 10" och 15".

Men visst spelar slaglängden in. Bara för att en bas är större så betyder det inte att den flyttar mer luft.
Det som är intressant är sd*xmax= luftmängd som flyttas

Booyakasha!

3 466 Inlägg
10 augusti 2010
dbjanoz skrev:
M_icke_ skrev:
En större bas brukar dessutom ha större magnet och ibland även större spole, med andra ord, starkare motor till att kontrollera den något tyngre konen.. Med andra ord är skillnaden ofta mycket mindre än man tror.. Det finns dessutom 15" som är betydligt rappare än vissa 10".

Man kan ju dessutom tänka på att en större bas har högre känslighet, alltså spelar den i teorin högre med samma effekt. Och dessutom brukar effekttåligheten ligga något högre på en större bas..

Har du plats, så satsa hellre på en rapp 15" än en 10" eller 12". Och kom ihåg att även en rapp 15" ofta ger bättre djupbas än en mindre bas.

Fördelen med att välja en stor bas ex 1st 15" istället för 2st 10" av samma serie är dels att det blir billigare, du behöver lite drygt hälften av effekten som tiorna vill ha och du har ungefär samma konarea.

Tycker att du generaliserar väldigt mycket kring element med större kornarea. För det första finns det många element som har exakt samma motorstorlek i samma modellserie 12" som 15".

Bättre djupbas i en 15" än flera 10"? Skulle inte tro det haha........ tycker du ska räkna ut vilket som ger störst konarea en 15" eller 2st 10".

Avslutningsvis är det en enorm skillnad mellan baselementen på marknaden idag. Så skillnaden är enorm bara från en 12" till en annan 12".

Jag försöker att generalisera så lite som möjligt då det skilljer så enormt mycket mellan olika basar på marknaden.

Men nu jämförde jag 10" och 15" och då är det väldigt få som har samma magnet och spole, inom samma serie.

Och även om 2st 10" skulle ha nästan lika mycket konarea som en 15" så har 10" dubbla motorer. Alltså spelar dom dubbelt så högt om du dubblar effekten jämfört med en 10", men rappheten i basarna är exakt samma.

För övrigt finns det iaf ett märke som har basar som spelar rappare desto större dom är, alltså spelar deras 8" djupare än 15" och 15" är rappare än 8".. Men detta vet du väll redan då du säljer just det märket..?
Senast redigerat av M_icke_ (10 augusti 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 augusti 2010
M_icke_ skrev:
Och även om 2st 10" skulle ha nästan lika mycket konarea som en 15" så har 10" dubbla motorer. Alltså spelar dom dubbelt så högt om du dubblar effekten jämfört med en 10", men rappheten i basarna är exakt samma.

Du sa vad sa du?

M_icke_ skrev:
För övrigt finns det iaf ett märke som har basar som spelar rappare desto större dom är, alltså spelar deras 8" djupare än 15" och 15" är rappare än 8".. Men detta vet du väll redan då du säljer just det märket..?

Måste ju betyda att deras basar är felkonstruerade i så fall.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

tokfrans
982 Inlägg
11 augusti 2010
RE SR 15 är en grymt prisvärd bas! jag har testat den massor tongue

Gladen Audio
2 388 Inlägg
11 augusti 2010
k1mm0 skrev:
RE SR 15 är en grymt prisvärd bas! jag har testat den massor tongue

Mmmmmen det är ju 15" såna kan man inte få o slå hårt! (Random kille som lyssnar i bilen.)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

tokfrans
982 Inlägg
11 augusti 2010
hahahaha.

brittan i kaskade remix! wink

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
12 augusti 2010
The Now Noise funkar på mina 15"are, djuuupbas och dubbeltramp på samma gång! "Men det går ju inte det är ju två önskningar i en!" tongue

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

1 785 Inlägg
12 augusti 2010
M_icke_ skrev:
dbjanoz skrev:
M_icke_ skrev:
En större bas brukar dessutom ha större magnet och ibland även större spole, med andra ord, starkare motor till att kontrollera den något tyngre konen.. Med andra ord är skillnaden ofta mycket mindre än man tror.. Det finns dessutom 15" som är betydligt rappare än vissa 10".

Man kan ju dessutom tänka på att en större bas har högre känslighet, alltså spelar den i teorin högre med samma effekt. Och dessutom brukar effekttåligheten ligga något högre på en större bas..

Har du plats, så satsa hellre på en rapp 15" än en 10" eller 12". Och kom ihåg att även en rapp 15" ofta ger bättre djupbas än en mindre bas.

Fördelen med att välja en stor bas ex 1st 15" istället för 2st 10" av samma serie är dels att det blir billigare, du behöver lite drygt hälften av effekten som tiorna vill ha och du har ungefär samma konarea.

Tycker att du generaliserar väldigt mycket kring element med större kornarea. För det första finns det många element som har exakt samma motorstorlek i samma modellserie 12" som 15".

Bättre djupbas i en 15" än flera 10"? Skulle inte tro det haha........ tycker du ska räkna ut vilket som ger störst konarea en 15" eller 2st 10".

Avslutningsvis är det en enorm skillnad mellan baselementen på marknaden idag. Så skillnaden är enorm bara från en 12" till en annan 12".

Jag försöker att generalisera så lite som möjligt då det skilljer så enormt mycket mellan olika basar på marknaden.

Men nu jämförde jag 10" och 15" och då är det väldigt få som har samma magnet och spole, inom samma serie.

Finns de element som har exakt samma magnet och spole oavsett strolek på konen. Och det är väldigt vanligt att 12 och 15" basar har exakt samma magnet och spole och upphängning. Kicker, Kole Audio, M fl.

Nej sanningen är att 2st 10" har ungefär hälften så mycket konarea som en 15" bas. Men 2st 10" har tillsammans ofta då mycket större magnet "Generellt" sett än en 15" bas.

Konarea 2st 10" basar ca 490cm2 räknat på 10"

Konarea 1st 15" bas ca 1139cm2 räknat på 15"

(SD är parametern för aktiv konarea, den är mindre än beräknad area ovan)

Vi behöver inte nämna några märken här. Det gör andra på forumet flitigt, och tjatar man in ett märke så tror man snart att det är det enda alternativet som finns. Men de som är lite smartare och har lite mer erfarenhet väljer ett alternativ som ligger lite närmare än grannens gräsmatta.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
12 augusti 2010
ExtraKim skrev:

Inte nog med slaglängden. För är rörelsen inte kontrollerad tappar man även där.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök