3029
Sök

Hur långt ut får däck o fälg ligga jämförelse till karossen?

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Hur pass långt ut får fälgen ligga ? har tänkt lägga spacers imellan fälgen. men hur långt ut får den ligga enligt sbp?

4 767 Inlägg
12 augusti 2010
Däckets slitbana får inte vara utanför skärmkanten sett rakt ovanifrån.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Okej, så det är okej att fälgen sticker ut men inte där gummit ligger mot asfalten med andra ord?

99 Inlägg
14 augusti 2010
LuCiiifer skrev:
Okej, så det är okej att fälgen sticker ut men inte där gummit ligger mot asfalten med andra ord?

Nej, får enligt lag bara ligga i linje som karossen. dvs inte sticka utanför skärmkanterna uppifrån sett.

1 207 Inlägg
14 augusti 2010
Spacers är inte godkända heller för den delen. Huruvida någon torskat på det vet jag dock inte.

99 Inlägg
14 augusti 2010
maco skrev:
Spacers är inte godkända heller för den delen. Huruvida någon torskat på det vet jag dock inte.

Spacers är visst godkända. Bara du inte ändrar bilens original spårvidd.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 augusti 2010
Och det är däckets slitbana som gäller när det handlar om vad som får sticka ut. Vet detta då dom gamla terrängdäcken på min cheva var så breda att däcksidan stack utanför men inte mönstret.

Och som sagts innan, spårviddsändring är inte tillåten. Men man kan ju alltid ha bredare hjul som ökar på bredden lika mkt både utåt och inåt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 111 Inlägg
14 augusti 2010
Man får väl ändra spårvidden 15 mm om inte biltillverkaren godkänt mer (som på t.ex. Volvo 240 som om jag minns rätt är godkänd av Volvo för 30 mm ökning).

hellaflush!
1 266 Inlägg
14 augusti 2010
Stämmer att det ska vara däckets slitbana som ska ligga jämnt med karossen. Har själv fått en anmärkning för det där en gång tongue

Sök