2934
Sök

Min Ford Sierra 2.0 känns kraftlös

46 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#1
Jag har en Ford Sierra 2.0 GLX DOCH och jag tycker den känns rätt kraftlös vid acceleration och att den tappar ca 10-15km/h i backar. Ska den inte ha mer kraft eller kan man göra någonting åt det. Oljan är bytt, olje och luftfilter med, kommer inte åt tändstiften själv så de vet jag inte hur de ser ut.

16 Inlägg
13 augusti 2010
#2
hade liknande fel
min maf sensor var kass
(ett vanligt fel)

testa att plugga ur maf sensorns kontakt
den ser ut som en konserv burk med kontakt på
och sitter efter luftfiltret

funkar bilen bättre utan denna så är det antagligen den som är kass smile
(köpes begagnad från england för 250kr inkl. frakt eller från närmsta skrot för 500kr smile


annars kan det kanske vara vevhus ventilationen som har täppt igen

46 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#3
tourneo skrev:
hade liknande fel
min maf sensor var kass
(ett vanligt fel)

testa att plugga ur maf sensorns kontakt
den ser ut som en konserv burk med kontakt på
och sitter efter luftfiltret

funkar bilen bättre utan denna så är det antagligen den som är kass smile
(köpes begagnad från england för 250kr inkl. frakt eller från närmsta skrot för 500kr smile


annars kan det kanske vara vevhus ventilationen som har täppt igen

Hittar 2 möjliga givare och sen är frågan hur man kopplar ur den
http://stene.nu/bilder/givare1.jpg
http://stene.nu/bilder/givare2.jpg
hur gör man med vevhusventilationen om den är igensatt

Majestas
1 319 Inlägg
13 augusti 2010
#4
1a bilden är  sensorn, kontaktstycket sitter till vänster på bilden...du får sära på kontaktspärrarna och dra ut kontakten..

2a bilden är tps, trottelgivar sensorn.... den ser endast till att gassvaret bli snabbare osv... är det däremot deffekt och ger bilen fel värden kan bilen rycka och gå konstigt.


Upplever du saknad effekt hela tiden oavsett växel och varv?

Jag skulle tro att den inte får soppa... bränslefilter kanske?

Team VeboTrim

46 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#5
_MaCCe_ skrev:
1a bilden är  sensorn, kontaktstycket sitter till vänster på bilden...du får sära på kontaktspärrarna och dra ut kontakten..

2a bilden är tps, trottelgivar sensorn.... den ser endast till att gassvaret bli snabbare osv... är det däremot deffekt och ger bilen fel värden kan bilen rycka och gå konstigt.


Upplever du saknad effekt hela tiden oavsett växel och varv?

Jag skulle tro att den inte får soppa... bränslefilter kanske?

Den känns bara inte så kraftig vid acceleration på högre växlar, fyran och femman och sen att jag inte kan bibehålla farten eller öka farten i backar trots att det är en 2 litersmotor med dubbla kammar.

En arbetskompis har en 1,6 lites opel med twinport och den känns mycket kraftigare än min 2liters

Majestas
1 319 Inlägg
13 augusti 2010
#6
Något är fel ! på 4ans växel ska den öka ( inte mycket ) åtminstonde inte minska farten i backar.

Eller så backarna för branta wink

Team VeboTrim

BMW Power
2 362 Inlägg
13 augusti 2010
#7
Kör ner Forden i en sjö och köp en riktig bil istället wink

BMW, bogsering med wire :/

46 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
#8
tourneo skrev:
hade liknande fel
min maf sensor var kass
(ett vanligt fel)

testa att plugga ur maf sensorns kontakt
den ser ut som en konserv burk med kontakt på
och sitter efter luftfiltret

funkar bilen bättre utan denna så är det antagligen den som är kass smile
(köpes begagnad från england för 250kr inkl. frakt eller från närmsta skrot för 500kr smile


annars kan det kanske vara vevhus ventilationen som har täppt igen

kopplade ur luftmassagivaren och testade att starta, den vägrade starta och fick inte igång den förrens jag hade kopplat in den igen så det är svårt att säga om det är den det är fel på

ska jag söka på luftmassamätare eller luftmängdmätare?
Senast redigerat av stene09 (14 augusti 2010)

WestCoast!
86 Inlägg
15 augusti 2010
#9
Säger samma sak här, börja med att ta ut felkoder om du misstänker att något är fel...

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

46 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#10
skinkis skrev:
Säger samma sak här, börja med att ta ut felkoder om du misstänker att något är fel...

Det är en -92-a och har inget uttag för diagnostik, så det får bli manuell felsökning men jag vet inte om det är den som är fel på eller hur man kollar det

WestCoast!
86 Inlägg
15 augusti 2010
#11
Konstigt... Min gamle 91a hade det, min nuvarande 92 har det med.
Om du tar bort handskfacket så bör där finnas en kontakt som du skall mäta med, den skickar pulser som är en "felkod"...


EDIT>> Här är så du kan läsa på lite.
Den dära kontakten kan tydligen även sitta vid batteriet, men på bägge mina så satt den bakom handskfacket.
http://www.fordclubsweden.se/forum/show … hp?t=35668
Senast redigerat av skinkis (15 augusti 2010)

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

Varningar. 36
1 200 Inlägg
15 augusti 2010
#12
Stopp i katalysatorn garrrrrrrrranterat smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

3 354 Inlägg
15 augusti 2010
#13
stene09 skrev:
skinkis skrev:
Säger samma sak här, börja med att ta ut felkoder om du misstänker att något är fel...

Det är en -92-a och har inget uttag för diagnostik, så det får bli manuell felsökning men jag vet inte om det är den som är fel på eller hur man kollar det

jodå finns en kontakt i motorutrymmet som man kollar wink en trekantig kontakt ungefär vid batteriet.
http://www.fordclubsweden.se/forum/show … ght=EEC-IV
information om att kunna utläsa felkoder

EDIT Skinkis var före tongue
Senast redigerat av Seth (15 augusti 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

46 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#14
Seth skrev:
stene09 skrev:
skinkis skrev:
Säger samma sak här, börja med att ta ut felkoder om du misstänker att något är fel...

Det är en -92-a och har inget uttag för diagnostik, så det får bli manuell felsökning men jag vet inte om det är den som är fel på eller hur man kollar det

jodå finns en kontakt i motorutrymmet som man kollar wink en trekantig kontakt ungefär vid batteriet.
http://www.fordclubsweden.se/forum/show … ght=EEC-IV
information om att kunna utläsa felkoder

EDIT Skinkis var före tongue

måste hela handskfacket skruvas bort då?
vid batteriet såg jag inget
http://stene.nu/bilder/batteriet.jpg

3 354 Inlägg
15 augusti 2010
#15
jag ser den direkt. röda pluggen bakom mapsensorn på bilden
Senast redigerat av Seth (15 augusti 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

46 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#16
är det den lille röda som är kontakten?

3 354 Inlägg
15 augusti 2010
#17
jup

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

46 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#18
Seth skrev:
jag ser den direkt. röda pluggen bakom mapsensorn på bilden

hittade den, nu ska  jag bara få tag på en diod, vilka 2 ska man koppla tillsammans och vilka kabelskor ska man använda, hur ska man avläsa blinkningarna och ska man bara låta motorn gå på tomgång?
http://www.stene.nu/bilder/diagnostik.jpg


Sök