2779
Sök

Toning av välvda rutor hur gör man.

3 182 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
håller på att tona rutorna på min omega B 98 kombi, men bakrutan och dom stora på bakdörrarna blir bara skit och det blir maskar, filmen jag köpte va biltema och den har jag använt många gånger förut, hur gör jag för att få det bra.

3 259 Inlägg
21 augusti 2010
Toningsspray? smile Ne skämt o sido, det är ett helsicke att hålla på med när det är välvda rutor, du har ingen polare som är händiga på att tona? Annars så är hårtork och en kvalitetsfilm och tålamod i massor ett tips!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2 266 Inlägg
21 augusti 2010
hårtorken får inte upp den hetta som behövs för att få filmen att vilja böja och strecka på sig, jag använde biltema filmen och en värmluftpistol och värmde försiktigt samtidigt som jag drog ut bubblorna med plastskrapan man får med fast de är väldigt lätt att vecka biltema filmen.
bakrutan får du nog skära upp filmen i flera remsor för att sen kunna montera dom en och en med överlapp

svetsdiff !!!

273 Inlägg
21 augusti 2010
Han som gjorde det på min bil är proffs, han fick göra om bakrutan en gång på min Golf V, riktigt jobbigt tydligen, han prata om att man fick lägga snitt för att få det att stämma, inget som syns dock.

72 Inlägg
21 augusti 2010
försökte mig på min bil idag men rev ner skitet efter många försök, så kommer nog bytta film märke (inte biltema) eller lämna in den och få det gjort av proffs.

The one and only
1 091 Inlägg
21 augusti 2010
Prova med biltemas återanvändningsbara film, den är lite mjukare än deras permanenta filmen. Jag tycker iaf att den är lättare att sätta och utseendemässigt blir resultatet nästan lika bra.

Är rutan riktigt välvd så måste du nog dela upp filmen i remsor som PMPerformance säger. Men om det är en ljus film så blir det inge bra om man lägger remsorna omlott för då blir det mörka ränder där dom överlappar varandra, tänk på det wink

Med tålamod o värmepicka så brukar det bli bra till slut smile
Senast redigerat av Volvo Knugen (21 augusti 2010)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

1 534 Inlägg
22 augusti 2010
vatten med mycket såpa underlättar ju

72 Inlägg
23 augusti 2010
Provade faktis en runda till idag och körde med värmepistolen rätt så bra innan jag tog bort skyddsfilmen och resultatet blev betydligt bättre än utan pistolen men inte så bra som jag ville så får på det sen igen. Kolla på YouTube där finns videos som vissa hur du ska göra med välvda rutor och liknande. Och ha inte för bråttom då skitter det sig bara.

3 182 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
ska kolla youtube men testade du med biltemas film eller va det nån annan. biltemas ska va svår att få bra till välvda rutor.

3 182 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:

har mycket såpa(yes) i.

16 197 Inlägg
23 augusti 2010
pukan2 skrev:
Iam2fast4U skrev:

har mycket såpa(yes) i.

där har du nog ett problem..    man ska inte alls ha mycke diskmedel i vattnet.. bara några droppar per liter så att man släpper på spänningen i vattnet.

diskmedlet gör att vattnet torkat mycke saktare samt att limmet på filmen fäster dåligt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 182 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
pukan2 skrev:
Iam2fast4U skrev:

har mycket såpa(yes) i.

där har du nog ett problem..    man ska inte alls ha mycke diskmedel i vattnet.. bara några droppar per liter så att man släpper på spänningen i vattnet.

diskmedlet gör att vattnet torkat mycke saktare samt att limmet på filmen fäster dåligt.

oki brukar ha en vanlig pumpflaska men har i yes så att vattnet blir lika grönt som medlet

72 Inlägg
23 augusti 2010
Jag provade med biltemas solfilm men ska byte till annan då jag inte blir nöjd med den

Sök