3835
Sök

Folkrace , dyrt eller billigt?

185 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
hej! jag hade tänkt mig att börja med folk race blir det dyrt med delar som behöver bytas ut eller något sådant med andra ord är det en dyr sport?

OBS!! nu vet jag inte om detta är inräknat bland "epa" och "moppe" så om någon av modarna inte gillar den så ta bort den.

Mvh// Micke

Lev livet för du har bara ett

3 259 Inlägg
26 augusti 2010
Beror ju lite på vad du ska köra för bil och vad du har för krav på bil. Lite av sakerna man måste ha är ju iaf en bilkärra, en dragbil, en folkracebil, reservdelslager, verktyg och sen givetvis en licens! Sånt kostar ju lite slantar men att hitta en billigare bilsport är nog svårt! Har aldrig kört folkrace så har säkert missat nåt så nån med mer erfarenhet får fylla på! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
26 augusti 2010
Man klarar sig ganska bra bara man har en kärra att köra bilen på. Bil skaffar du genom att åka till en folkrace tävling och lägga bud på ett par stycken. Har du tur så vinner du en bil för 4500kr (?).. Då har du en komplett bil. Det som inte kommer med är bälten och stol. Dessa kan du få tag på begagnat via forum såsom rejsa.nu eller blocket.se. I övrigt behöver du naturligtvis typgodkänd overall, hjälm, skor och handskar.
Mer info och regler hittar du på http://www.sbf.se/sportgrenar/folkrace/

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Impreza Drifter
116 Inlägg
26 augusti 2010
UhrJr skrev:
Bil skaffar du genom att åka till en folkrace tävling och lägga bud på ett par stycken. Har du tur så vinner du en bil för 4500kr (?)..

6500+100 i adminstrativ kostnad är det nu.
Senast redigerat av Pasi_k (26 augusti 2010)

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

839 Inlägg
26 augusti 2010
Pasi_k skrev:
UhrJr skrev:
Bil skaffar du genom att åka till en folkrace tävling och lägga bud på ett par stycken. Har du tur så vinner du en bil för 4500kr (?)..

6500+100 i adminstrativ kostnad är det nu.

Där ser man! Var några år sen jag körde sist.
Folkrace är skitkul, trevligt folk som håller på med det och man får valuta för pengarna varje gång.
Problemet enligt mig är väl att det blir lite opersonligt det här med att man är tvungen att sälja sin bil om någon lägger bud på den. Men detta håller ju nere trimnivån vilket i sin tur håller ner priset vilket leder till en mer folklig sport. Man kan väl inte ha kvar kakan och samtidigt äta den antar jag. smile

3 714 Inlägg
26 augusti 2010
Finns folk som lägger ner pengar på att trimma mycket med.... eller bygga snygga och seriösa bilar, men dom brukar oftast bli av med bilen om den går bra.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

839 Inlägg
26 augusti 2010
bollen1986 skrev:
Finns folk som lägger ner pengar på att trimma mycket med.... eller bygga snygga och seriösa bilar, men dom brukar oftast bli av med bilen om den går bra.

Ja, jag vet det..................................................(tusen punkter)
Min kusin Johan Uhr som säkert många folkraceentusiaster vet vem det är kör folkrace. Och är mycket duktig på detta med. Han har alltid 3-4 bilar redo inför varje racehelg, där varje bil har portade toppar, lättade svänghjul osv. Vart vill du komma?

185 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
okej då har jag fått lite svar smile men om man lägger flera bud på olika bilar blir det så att man bara kan få en då eller hur är det ?

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 augusti 2010
UhrJr skrev:
bollen1986 skrev:

Ja, jag vet det..................................................(tusen punkter)
Min kusin Johan Uhr som säkert många folkraceentusiaster vet vem det är kör folkrace. Och är mycket duktig på detta med. Han har alltid 3-4 bilar redo inför varje racehelg, där varje bil har portade toppar, lättade svänghjul osv. Vart vill du komma?

Dit han vill komma är att bilen försvinner direkt och därmed är det dumt att lägga ner allt för mycket tid och pengar på det. Om man inte vill eller tycker om det förstås.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

839 Inlägg
26 augusti 2010
Thunderbird88 skrev:
UhrJr skrev:
bollen1986 skrev:

Dit han vill komma är att bilen försvinner direkt och därmed är det dumt att lägga ner allt för mycket tid och pengar på det. Om man inte vill eller tycker om det förstås.

Jo jag vet det, jag tyckte det framgick ganska så bra i mina inlägg. Blev irriterad bara för att det upplevdes som att han ville "rätta mig".

3 714 Inlägg
26 augusti 2010
UhrJr skrev:
Thunderbird88 skrev:
UhrJr skrev:

Jo jag vet det, jag tyckte det framgick ganska så bra i mina inlägg. Blev irriterad bara för att det upplevdes som att han ville "rätta mig".

Menade inte att rätta dig utan vi menar nog samma sak, att man gör nog sporten så dyr som man känner att man har råd med helt enkelt.
Vissa har ju som sagt 3-4 bilar klara men då åker dom kanske 20 tävlingar också, sen finns det dom som åker 5 tävlingar per år som inte vill lägga ner för mycket pengar så man blir av med bilen utan att man åker då för att det är kul och kanske inte satsar på att vinna.

185 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
bollen1986 skrev:
UhrJr skrev:
Thunderbird88 skrev:

Menade inte att rätta dig utan vi menar nog samma sak, att man gör nog sporten så dyr som man känner att man har råd med helt enkelt.
Vissa har ju som sagt 3-4 bilar klara men då åker dom kanske 20 tävlingar också, sen finns det dom som åker 5 tävlingar per år som inte vill lägga ner för mycket pengar så man blir av med bilen utan att man åker då för att det är kul och kanske inte satsar på att vinna.

jag vill först och främst satsa på att ha kul och bryr mig inte så mycket om att vinna men om något år när man blivit bättre kan jag tänka mig att satsa på att vinna lite mer .. vilken bil att bäst att köra? sen så om man vill se på ett folkrace ex: i borås den 4/9 måste jag betala något eller skaffa billjeter? och hur lägger jag bud? sen så vad kommer i teori testet? Mvh/ Micke

3 714 Inlägg
26 augusti 2010
Saab 99/900 eller volvo 240 är väl dom som är vanligast
Kolla på blocket vad som finns är ett tips om du inte vill bygga en bil

Angående att kolla på folkrace så brukar dom ta en liten slant om man kommer som publik (50kr ca)
Anbud läggs vid ett speciellt ställe som brukar vara uppmärkt med anbud, bara att fråga någon.
Teoritestet vet jag inte hur det funkar men ring din lokala motorklubb och hör efter så kan dom hjälpa dig med licens.  http://www.stms.nu/ (stenugnsunds motorklubb)

185 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
okej tackar smile någon här som kör folkrace just nu? smile

3 714 Inlägg
26 augusti 2010
Inte jag men har två kompisar som kör så jag brukar vara mekaniker.

185 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
okej wink vilka delar är det som går sönder oftast?

3 714 Inlägg
26 augusti 2010
hmm är det saab det gäller så är det väl mest drivaxlar bärarmar och kylare som går åt annars är det småsaker

Sök