4239
Sök

Skillnader Vitmotor 6 Cyl 2,5L vs 3,0L

186 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#1
Har varit o köpt en 960 95 med en rasad 2,5 liters motor.
som ja ska byta snart.
Tänkte kolla med folket ifall någon vet ifall de skilljer något på 2,5 vs 3,0 liters motorn. dvs elektronik,fästen mm? Måste man byta lmm,styrboxar mm från en 3,0??
Då en 3,0 liter motor e lättare o få tag på med.

Tack på förhand johan

13 Inlägg
27 augusti 2010
#2
Jodå, det skiljer lite på cylinderdiameter, slaget på veven, lyftet på kammarna och kompet. Elektronikboxarna är olika. Om du kan så försök få med elektronikboxen från 3.0L-motorn. Om bilen har automatlåda ska allt passa rakt av. Har din bil manuell låda kan du byta till3.0L-motorn rakt av utan att byta boxen. Behåll spridarna från 2.5:an!! Det kommer kanske inte vara helt optimalt, men bilen går igenom en besiktning (avgasvärden = OK) och du kommer nog inte märka försämringen från en "riktig" 3.0:a.
//Jacob

186 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#3
Tack så jätte mycket för svaren.
Men klarar inte bilen en besiktnings ifall man har 3,0l motorn o dess boxar???. min är manuel.
mvh johan

8 252 Inlägg
28 augusti 2010
#4
Hogge_ skrev:
Men klarar inte bilen en besiktnings ifall man har 3,0l motorn o dess boxar???. min är manuel.

Inte om man ska följa reglerna på området, för då får man inte gör motorbytet uten an massa andra ombyggnationer.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 augusti 2010
#5
Hogge_ skrev:
Tack så jätte mycket för svaren.
Men klarar inte bilen en besiktnings ifall man har 3,0l motorn o dess boxar???. min är manuel.
mvh johan

Du får egentligen inte sätta i en annan motor än den typ som sitter original, men i och med att de ser ut likadant på utsidan så lär ingen besiktningsman bry sig. Dock så kan ju avgasvärdena avslöja eftersom motorn är större, men jag tror inte att det är så stor skillnad. Beror på om du har stora eller lilla 2,5:an, den stora är ju bara runt 100cc mindre än 3,0.


186 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#6
okej, ne dom ser ju lika danna ut. Men surt sen ifall man ska besiktiga o de blir liv sen pga avgas värdena.
kanske bättre att slänga ner en likadan motor som sitter då fast hel ;P o hoppa att lägga i en 3,0:a Men har även hört att man kan ta kammarana från en 3,0a o sätta i en 2,5 o få bättre register.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 augusti 2010
#7
Hogge_ skrev:
okej, ne dom ser ju lika danna ut. Men surt sen ifall man ska besiktiga o de blir liv sen pga avgas värdena.
kanske bättre att slänga ner en likadan motor som sitter då fast hel ;P o hoppa att lägga i en 3,0:a Men har även hört att man kan ta kammarana från en 3,0a o sätta i en 2,5 o få bättre register.

Men vilken 2,5:a har du då?

Finns ju en på 2490 cc ungefär, och en på 2880 cc. 3,0 är på 2980 cc tror ja, så 3,0 vs stora 2,5 är ju inte så stor skillnad.

Vilken årsmodell har du? Har du en äldre än -94 så kan du regga om med större motor.


186 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#8
Jag tror jag har den lilla, inte dock säkert. det är en 95- med 2,5l, o manuel.
Har precis köpt den o har inte kollat upp de ännu.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
28 augusti 2010
#9
Ska du ha en renoverad 2.5L så har jag en i min bil som eventuellt ska hinkas ur och ersättas av ett turbo bygge, hör av dig via PM.
Senast redigerat av 770_EVOLVE (28 augusti 2010)

Mvh S.Österdahl

519 Inlägg
29 augusti 2010
#10
Hogge_ skrev:
okej, ne dom ser ju lika danna ut. Men surt sen ifall man ska besiktiga o de blir liv sen pga avgas värdena.
kanske bättre att slänga ner en likadan motor som sitter då fast hel ;P o hoppa att lägga i en 3,0:a Men har även hört att man kan ta kammarana från en 3,0a o sätta i en 2,5 o få bättre register.

avgasvärdena är det inga problem med,,det är ju samma krav/gräns på 2,5 och 3,0,,

186 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#11
Så slänger man i en 3,0 o dess boxar i min så blir de inga problem då ell ?
Är det 1 ell 2 boxar man byter?

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 augusti 2010
#12
Jag förstår dock inte varför då vill ha en 3.0 .. visst trevligt med 204hk kanske men riskabla motorer, väldigt vanligt att blocken spricker, 2.5 har lite mindre hästar men mycket hållbarare, 3.0 kan tydligen paja vid låga mil tal eller så går den och aldrig pajar ..

Mvh S.Österdahl


Sök