3393
Sök

Turbokonvertering a6

25 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
#1
Jag undrar vad som konkret skulle innebära med en turbokonventering på en a6 2.6 -95. Hur mycket det kostar och vart man kan anlita någon som gör det åt en. Är väldigt tacksam för svar.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
11 november 2006
#2
kanske en 50 000 - 75 000 för en komplett installation (billigaste varianten) sen beror det ju på hur mycket effekt du vill ha. priserna kan springa uppemot 200 000...

sen är det ju ett problem med turbokonvertering, du kommer aldrig få igenom den i besiktningen. om du inte skruvar av varje del och sätter tillbaks originaldelarna och besiktigar. men detta betyder inte att den är laglig bara för att du kommit igenom besiktning.

man lever bara en gång så lev väl!

25 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
#3
Ok, det var ju bra att veta. Så det finns alltså inget sätt att turbokonventera på ett "lagligt" sätt? Det var ju isf lite surt...

1 723 Inlägg
11 november 2006
#4
köp en bil med turbo så slipper du allt krångel

25 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
#5
Det är ju förvisso sant. Men en aning sent påtänkt. Vid själva bilköpet var jag nämligen inte speciellt intresserad utav varken prestanda eller styling. Detta är något som kommit på senare tid. Och då undrar man ju självklart vad som går att göra med befintlig bil som är för fräsch för att säljas bara för att få en annan bil med bättre prestanda. Har större lust att kanske lägga ner mer pengar på den befintliga bilen för att få mer prestanda än att som sagt köpa en ny. Detta blir ju dock svårt om det nu inte går att göra på något "lagligt" sätt.

1 723 Inlägg
11 november 2006
#6
du får bara öka effekt nån ensataka procent, kommer inte ihåg exakt, så t o m ett oskyldigt chip kan vara olagligt.

Billigast är att byta filter, avgassystem och ev chippa. Chip ger inte så mycket. Men många bäckar små.

jag fick samma tankar när jag hade min golf 3a med 1,6l motor. jag ville ha mer kraft, men det insåg man snabbt att det var menlöst. så jag bytte bil.
Senast redigerat av falloutboy (11 november 2006)

25 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
#7
Jo, jag har ju faktiskt chippat den. Men det gav ju som sagt inte så mycket. Ett sport system och öppet luftfilter går ju som sagt oxå att ordna är lite speciellt dock till denna typ utav bil. Hade varit en aning lättare om det varit en a4:a. Man förstår ju dock varför. i efterhand måste man ju konstatera att valet utav bil man gjorde inte är avsett för vare sig styling eller trimmning.
Men det är i stort sett allt man kan göra då. Alltså chippa, öppet luftfilter samt sportavgassystem. Eller finns det något ytterliggare som kan bidra till alla dessa bäckar:)

Lada-missbrukare
566 Inlägg
11 november 2006
#8
Att montera sportfilter, chip å grövre avgassytem på en standardbil tycker jag att e rätt så patetiskt om man talar om trimning...!!!

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

25 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
#9
Njea, inte patetiskt. Men defenetivt inte speciellt coolt! Men då är ju frågan vad man har för val om man nu inte sen tidigare har turbo. För det gick ju som sagt inte att turbokonvertera lagenligt.
Så då återståpr ju fortfarande frågan: Vad gör man för att få så många Hk till ens bil vars motor saknar turbo?!

9 108 Inlägg
11 november 2006
#10
Lada Tuning skrev:
Att montera sportfilter, chip å grövre avgassytem på en standardbil tycker jag att e rätt så patetiskt om man talar om trimning...!!!

Håller med.. Sådant är mest utseendeprylar i mina ögon. Men det är klart, lite skillnad blir det ju, på vissa bilmodeller mer än andra.


Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
11 november 2006
#11
Lustgas är ju ett alternativ. Det går att bygga en vass sugmotor men det är klart mycket dyrare än att bygga en vass turbomotor.

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

645 Inlägg
11 november 2006
#12
Gräva i topparna, kammar, ventiler, avgas, insug, bränslesystem är ju grundläggande saker man kan göra, bästa är nästan att höra med en trimfirma om du inte är speciellt inne i ämnet men vill ha mer effekt, men tänk på att pengarna du lägger ner i din sugmotor inte kommer i närheten av den effekt du skulle fått i en turbo motor.

//Marcus Saari

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 november 2006
#13
Bolibuben skrev:
Ok, det var ju bra att veta. Så det finns alltså inget sätt att turbokonventera på ett "lagligt" sätt? Det var ju isf lite surt...

amatörbyggt fordon så får du den laglig....


645 Inlägg
11 november 2006
#14
Amatörbyggt, har för mig det hette ombyggd, kanske 2 olika saker, men jag har även för mig att man endast får ha si och så mycket effekt per 100 kilo?

//Marcus Saari

8 Inlägg
12 november 2006
#15
zajja skrev:
Amatörbyggt, har för mig det hette ombyggd, kanske 2 olika saker, men jag har även för mig att man endast får ha si och så mycket effekt per 100 kilo?

15kW/100 kg tjänstevikt.

25 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
#16
ok! Det var bra att veta. så sammanfattningsvis: köp mig en bil med turbo, eller lägg ner stora pengar på att lägga in ett par hästar till under huven. Kan ju vara intressant och kolla upp i alla fall... Tack för alla svar.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 november 2006
#17
falloutboy skrev:
du får bara öka effekt nån ensataka procent, kommer inte ihåg exakt, så t o m ett oskyldigt chip kan vara olagligt.

Billigast är att byta filter, avgassystem och ev chippa. Chip ger inte så mycket. Men många bäckar små.

jag fick samma tankar när jag hade min golf 3a med 1,6l motor. jag ville ha mer kraft, men det insåg man snabbt att det var menlöst. så jag bytte bil.

10% av orginaleffekten är det som gäller...


Lada-missbrukare
566 Inlägg
12 november 2006
#18
bumpe skrev:
falloutboy skrev:
du får bara öka effekt nån ensataka procent, kommer inte ihåg exakt, så t o m ett oskyldigt chip kan vara olagligt.

Billigast är att byta filter, avgassystem och ev chippa. Chip ger inte så mycket. Men många bäckar små.

jag fick samma tankar när jag hade min golf 3a med 1,6l motor. jag ville ha mer kraft, men det insåg man snabbt att det var menlöst. så jag bytte bil.

10% av orginaleffekten är det som gäller...

Inte mer? I Finland får vi ha 20% effektökning... å de e lite... tongue

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

Solfilmsmontör
947 Inlägg
12 november 2006
#19
bumpe skrev:
falloutboy skrev:
du får bara öka effekt nån ensataka procent, kommer inte ihåg exakt, så t o m ett oskyldigt chip kan vara olagligt.

Billigast är att byta filter, avgassystem och ev chippa. Chip ger inte så mycket. Men många bäckar små.

jag fick samma tankar när jag hade min golf 3a med 1,6l motor. jag ville ha mer kraft, men det insåg man snabbt att det var menlöst. så jag bytte bil.

10% av orginaleffekten är det som gäller...

Känns som om det finns många som inte bryr sig om det speciellt mycket. Jag menar chippa en turbo bil och du är lätt över dom 10%~.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.


Sök