3096
Sök

Turbokonvertering av volvo s40 2.0se

37 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
Hej

Jag har en Volvo s40 2.0SE som går klockrent i motor och låda. Gått ca 23.500mil Söker lite mer kräm i grejerna. Har funderat på att turbokonvertera bilen. I sådana fall har jag tänkt ladda ca: 0.7 bar..

Undrar om det finns möjlighet till att besiktigad bilen med turbon isatt fast bara inkopplad i kylning och olja men med avstängd wastegate samt ikke ansluten till insuget ?

Sen antar jag att jag måste porta toppen och lite större spridare ..

Finns det bättre lösningar så ge mig förslag.. Behövs massa tips och råd smile

MVH  Pontus

37 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
Är det samma motorblock på 2.0 som i 2.0t med tanke på oljeanslutningar osv ?? smile

8 251 Inlägg
1 september 2010
Finns ingen som helst laglig möjlighet att besikta med turbokonvertering. Och att låta aggregatet sitta på är lika illa oavsett om det är inkopplat eller inte. Du kan heller inte byta till en turbomotor lagkligt utan rejäla ombyggnationer. Sen är det ju frågan om 2 liters motor ens är en volvomotor?

Så att som vanligt i alla såna här trådar så slutar det på samma sätt: Behåll som den är eller sälj och köp en vassare bil istället.

37 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
Okej, jo jag har allt kollat upp att 2.0l är ett volvo block. dock är 1.6 och 1.8l i s/v40 är mitsubishimotorer.
Tack för informationen

Braaaap Braaaaaap!!
188 Inlägg
757 Inlägg
1 september 2010
eller så köper du en 2.0T direkt istället för att hålla på tongue

37 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
Om du ser på bilderna jag lagt upp på min s40 så har jag lagt ut en del pengar samt en jävla massa tid så har ingen lust att byta till en annan s40 tongue

Braaaap Braaaaaap!!
188 Inlägg
2 september 2010
Köp en me 2.0t i samma färg å byt skärmar då eller planer lite innan

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 september 2010
turbo på sugmotorn är inte görbart. drivlinan flyger i småbilar direkt. du måste alltså byta allt till turbomotorns drivlina.

det du får göra är att plocka motor, drivlina, elsystem med imobilizer och styrbox från en turbobil.  dyrt, tidsödande och olagligt om än fullt görbart den vägen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
2 september 2010
Var i liknande tankar för ett år sedan, inte just på S40 men att turbo konventera en 850 2,5L. Men dessa tankar lades snabbt ner när man började räkna på vad grejer skulle gå på, samtidigt som när man satt på blocket och kollade var en 850 t kostade..

Hade nog gjort som calleman ovan sa, köp en bil med turbo i samma färg och sätt över allt av värde!

Mvh

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

388 Inlägg
2 september 2010
Torpis vet vad han pratar om vill du absolut inte byta bil så varför inte satsa på lite väghållning och sedan trimma öronen med öppet filter och ett grövre avgassystem och en rejäl ljudanläggning istället.

37 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
sitter simons sportsystem på och kommer snart på ett annat filter... 

tack för eran uppmärksamhet och visat intresse.. Har fått klart för mig att jag får nöja mig med mina 140 kusar...tongue

Braaaap Braaaaaap!!
188 Inlägg
2 september 2010
går de inte å chippa då? kanske kam eller annat fin lir oxo tongue
Senast redigerat av calleman1991 (2 september 2010)

37 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
vad hjälper de om jag ställer på en massa bränsle om jag inte kan trycka in tillräckligt med luft ?:S... 

fan calle du får lägga upp Alfan som en projektråd nu wink

såg en sådan igår på bilträffen på hunneberg så jävla gött stuk de är på dom smile

Braaaap Braaaaaap!!
188 Inlägg
2 september 2010
mjaaa, vette faan smile orkar man de ^^ händer ju inge iaf tongue funderar på att pumpa däcken å köra nåra meter faktiskt!

37 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
de är ju en bra början iallafall tongue ! den är en unik och fräck bil iallafall smile

Sök