3863
Sök

Hur lagar man en magnetiserad TV?

Administratör
11 960 Inlägg
18 april 2005
Trådstartare
Jag har en äldre 29" (1998 kanske?) TV 100Hz som är helt rosa i kanterna, förmodligen pga att den stått nära två stora högtalare en längre tid.

Kan man fixa detta på nått sätt och hur?

Tacksam för svar.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Administratör
11 960 Inlägg
18 april 2005
Trådstartare
Jag hittade just en intressant länk, nån som provat det?

http://www.woil.ws/fixmonitor/

http://www.woil.ws/fixmonitor/MVI_0272.AVI <- film

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
18 april 2005
Jobbade tidigare i en TV-affär, och där kom en kille i veckan och "lagade" tv-apparater som inte hade allt för besvärliga fel. En sak han kunde göra var just att fixa till magnetstörningar med hjälp av en "makapär" (liknande sån hand-röntgen-grej dom har på flygplatser efter att bågarna pipit smile
Vet inte hur den funkar eller så, men tv-apparater blev bättre efter behandling. I vissa fall återkom dock problemen igen... Hör med närmaste service-ställe för det märke på tv du har...

/Mattias

Quattro Is The Shit!
441 Inlägg
18 april 2005
Jag lyckades ställa en högtalare precis framför Tv:n en gång och den blev helt förstörd trodde jag ända tills jag ringde till den lokala tv försäljaren och han sa till mig att dra ur nät sladden några timmar för då skulle de bli bra igen.... De funkade kanon! Testa de...

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com

Administratör
11 960 Inlägg
18 april 2005
Trådstartare
Turbo_A4 skrev:
Jag lyckades ställa en högtalare precis framför Tv:n en gång och den blev helt förstörd trodde jag ända tills jag ringde till den lokala tv försäljaren och han sa till mig att dra ur nät sladden några timmar för då skulle de bli bra igen.... De funkade kanon! Testa de...

nah, den har varit så länge. den har stått oanvänd i ett år kanske och är fortfarande så.

4 554 Inlägg
18 april 2005
jadu.. vet faktisk inte säkert men de måste vara något kalibrerings grej eftersom de e elekroner eller va de nu e som styrs med hjälp av plattor med olika laddningar.. högtalarna har gjrt att elektronerna har ändrat riktning och kanske gjort platternas laddningar olika eller nått sånt ... ska höra med min el lärare.. han har vart tv fixare..

Ölbryggare
339 Inlägg
20 april 2005
En defluxer löser nog problemet...

Administratör
11 960 Inlägg
27 april 2005
Trådstartare
Pepe skrev:
En defluxer löser nog problemet...

Och vad f-n är det? smile

305 Inlägg
27 april 2005
har åxå haft "röda sidor"  gick få bort  svepa med en högtalar magnet  lite på varje sida   liksom drog men bort det . funka för mig smile

Administratör
11 960 Inlägg
27 april 2005
Trådstartare
Stefan1973 skrev:
har åxå haft "röda sidor"  gick få bort  svepa med en högtalar magnet  lite på varje sida   liksom drog men bort det . funka för mig smile

Hör försökt. Det blev lite bättre, men inte bra på långa vägar tyvärr...

Jubelidiot
196 Inlägg
13 november 2006
med hjälp av en magnet och lite tålamod smile

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

Sök