3 september 2010
Trådstartare
Nu är parkeringsplats hyrd och med liten överdrift körkortet i stort sett i handen. Det enda som hindrar mig från att köpa bil nu är osäkerheten.
Jag är alltså ute efter en Kombi för under 10.000, BES UA och med Kula.
Jag har varit inne på blocket och kollat en hel del, och hittat rätt bra bilar (besiktigade UA) för under 10.000 SEK. Vissa t.om. för under 5000:-.
De jag har hittat i prisklassen, och i felfria exemplar är Volvo, Audi och Ford.
Ford och Audi verkar vara billigare beg än Volvo, tyvärr är jag lite rädd för Ford efter vad jag läst på diverse forum men vet ej om det finns egentliga belägg för detta.
Jag ska ju köpa min första bil, så den ska helst vara lättskött. Sedan kan jag ju själv inte provköra den då jag ännu inte fått körkortet, och känner ingen som kan hjälpa mig. Hur gör jag då för att inte köpa grisen i säcken? Kan man be säljaren att provköra åt en?
Anledningen till att jag vill ha bilen nu är dels att jag kommit en bit i min körkortsutbildning och förväntas ta det snart, jag vill gärna ha en bil så att jag kan ta en skön tur det första jag gör + att vi kommer att behöva bil så snart som möjligt efter kortet.
Den andra anledningen är att det på något sätt känns som om det kommer att hjälpa mig om jag har en riktig bil att sitta i, känna lite på, studera osv för att bättre lära mig t.ex. var allting sitter och sådant.
Vilket märke är bäst, och varför?
Volvo?
Audi?
Ford?
Det har lutat mest åt Volvo pga rymligheten, sedan har jag hört att de ska vara krocksäkra. Har hittat riktigt fräscha 740 på blocket.
Vad tycker ni?