2558
Sök

855 T5 frågor!?

164 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#1
Tja. Tänkte kolla om det är någon som vet var en orginal 855 T5 (import 210hk) laddar orginal och hur mycket man kan ställa upp turbon utan att behöva vara rädd att skiten ska gå och helvete?

Tänkte eventuellt köpa mig en 855 T5 som gått ca 25000mil (-94) Vad kan jag kolla efter motormässigt för att vara så säker som möjligt på att köpet blir bra?

Ha en bra dag!

// Sebus


8 243 Inlägg
9 september 2010
#2
Dem laddar 0,7 och utan chip finns ingen egentlig större mening med att ställa upp trycket. I alla fall inte om man vill ha mer effekt. Man kan skruva upp till drygt en bar, men inte mer än det om man vill ha nån form av marginal.

kolla om den läker olja, framförallt bakre vevaxeltätningen. Inte helt ovanligt och är dyrt att fixa. Oljereturröret på turbon kan läka, men det kostar 50:- och tar 10 minuter att fixa. Kopplingen ska inte ta högt upp för då är den snart slut.


930 Inlägg
9 september 2010
#3
Vet inte om detta är sant, men är det inte så att en t5 kan ladda 1.3bar sen måste man byta kolvar och stakar.
Är det en myt eller är det sant? smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

164 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Dem laddar 0,7 och utan chip finns ingen egentlig större mening med att ställa upp trycket. I alla fall inte om man vill ha mer effekt. Man kan skruva upp till drygt en bar, men inte mer än det om man vill ha nån form av marginal.

kolla om den läker olja, framförallt bakre vevaxeltätningen. Inte helt ovanligt och är dyrt att fixa. Oljereturröret på turbon kan läka, men det kostar 50:- och tar 10 minuter att fixa. Kopplingen ska inte ta högt upp för då är den snart slut.

Tack för svar. Tanken med att ställa upp ladden e mer för att jag e lite små horny på öppen dump som låter mycket, En kompis hade en billig som jag fick köpa denna vecka annars skulle han sälja till någon annan så ville mest bara veta så det funkar.

Är det lätt att se vevaxektätningen? Och ska man lyssna efter något ljud från turbo eller motor som inte "låter/märks" speciellt mycket?


8 243 Inlägg
9 september 2010
#5
Sebus skrev:
Tack för svar. Tanken med att ställa upp ladden e mer för att jag e lite små horny på öppen dump som låter mycket, En kompis hade en billig som jag fick köpa denna vecka annars skulle han sälja till någon annan så ville mest bara veta så det funkar.

Är det lätt att se vevaxektätningen? Och ska man lyssna efter något ljud från turbo eller motor som inte "låter/märks" speciellt mycket?

Ja, prioriterar man ljud över funktion så visst går det att skruva upp mer...

Ja, i skarven mellan motorn och lådan så finns det ett skvallerhål, och rinner det ut olja därifrån så är tätningen slut. Och det brukar innebära att vevhusventilationen är igensatt med. Så då blir det en hel del jobb. Va det gälelr ljud så är det ju lyftarna då, dem bör ticka med tanke på miltalet. Blir dem tyst när motorn komemr upp i atbetstemperatur är det ingen fara, men fortsätter dem ticka så kan man börja fundera på at byta.

Kamulen skrev:
Vet inte om detta är sant, men är det inte så att en t5 kan ladda 1.3bar sen måste man byta kolvar och stakar.
Är det en myt eller är det sant? smile

Sktakarna ger upp först. Men 1,3 är ingen magisk gräns. Stakarna viker sig nånstans mellan 0 och 2 bar, vart beror på en massa saker och det finns i-n-g-e-n som på förhand kan säga om stakarna i en viss motor kommer hålla eller inte. Finns folk som vikt stakar i originalmotorer och det finns dem som kört med 350hk+. Kolvarna är det ingen fara med, dem hänger med avsevärt längre än stakarna.



Sök