2449
Sök

Overdrive Volvo 745 -90

9 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
#1
Har en Volvo 745a med OD som strular, lampan tänds, relät klickar, har provat fylla på olja, och kopplat direkt från batteriet till solenoiden och det är det enda som funkar.
Så nu är min fråga, är det kabeln från relät till solenoiden som gått sönder då?

Och är det safe att dra en 12 v kabel från t.ex cigguttaget till en switch och sen direkt ner till solenoiden?
Så länge man kommer ihåg att lägga ur den varje gång man ska växla ner vill säga.

MVH Robba


9 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#2
Problemet blev löst , tråden kan tas bort.


Hjultomte
1 500 Inlägg
5 augusti 2010
#3
Hur hur hur??
Har en 745a med liknande bekymmer big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 augusti 2010
#4
TooS skrev:
Hur hur hur??
Har en 745a med liknande bekymmer big_smile

Kan va skit i filtret i lådan om reläer och kablar är hela.


456 Inlägg
7 augusti 2010
#5
Annars är det ju bara att mäta om man har 12v ner till lådan med od i tryckt har man det så är det i lådan problemet sitter. Har man inte 12v där så finns ju problemet tidigare typ kablar, relä, tryck knapp.
Ett litet bonus tips är att jorda od relät direkt till jord och inte genom växellådan, då får man helt plötsligt 8 växlar istället för 5 = 1 och sen 1 med overdrive osv på alla växlar cool . Gäller bara att komma ihåg att koppla ur innan man ska backa för det gillar inte od:en

growing old is mandatory growing up is optional

9 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#6
Det var kabeln från relät ner till ODn som hade gått av någonstans, så drog en ny kabel (gammal dammsugar kabel) rakt upp genom dammasken och in under säkrings- och relähållaren och kopplade in det där så var det klart smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 september 2010
#7
Oves_Bror skrev:
Annars är det ju bara att mäta om man har 12v ner till lådan med od i tryckt har man det så är det i lådan problemet sitter. Har man inte 12v där så finns ju problemet tidigare typ kablar, relä, tryck knapp.
Ett litet bonus tips är att jorda od relät direkt till jord och inte genom växellådan, då får man helt plötsligt 8 växlar istället för 5 = 1 och sen 1 med overdrive osv på alla växlar cool . Gäller bara att komma ihåg att koppla ur innan man ska backa för det gillar inte od:en

Haha ja de kan man ju göra också wink

Men man skulle ju ha en brytare som gör att OD:n går ur så fort man lägger i neutralen, oavsett vilken växel man kommer ifrån. De skulle ju vara skitbra att ha när man ligger till exempel nånstans mellan 2:an o 3:an där det är ett ganska stort gap, och tuggar uppför en backe eller så och vill spara lite sås wink


415 Inlägg
4 september 2010
#8
Oves_Bror skrev:
Annars är det ju bara att mäta om man har 12v ner till lådan med od i tryckt har man det så är det i lådan problemet sitter. Har man inte 12v där så finns ju problemet tidigare typ kablar, relä, tryck knapp.
Ett litet bonus tips är att jorda od relät direkt till jord och inte genom växellådan, då får man helt plötsligt 8 växlar istället för 5 = 1 och sen 1 med overdrive osv på alla växlar cool . Gäller bara att komma ihåg att koppla ur innan man ska backa för det gillar inte od:en

Ser inte riktigt poängen med 8 växlar. Har så på min egen och det är ju inte direkt ett plus att ha en massa halvsteg på en 740. Det blir bara en massa bök med att koppla ur och i. Har dock inte kopplat om något verkar bara vara fel på spärren som gör att odn bara går på fyran.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

9 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#9
Om man gör sådär som ni säger så går ODn sönder till slut så det är inget att rekommendera!


MVH


P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 september 2010
#10
RobbaH skrev:
Om man gör sådär som ni säger så går ODn sönder till slut så det är inget att rekommendera!


MVH

Stämmer de också. Blir väl för lågt tryck i låg hastighet


415 Inlägg
4 september 2010
#11
Folk får väl skjuta od:n om de vill tongue men jag ska iaf laga min så den funkar som den ska, någon när jag har tid, har ingen brådska heller för den delen för den står bara och myser i sitt garage.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

456 Inlägg
11 september 2010
#12
Bensinskallen skrev:
RobbaH skrev:
Om man gör sådär som ni säger så går ODn sönder till slut så det är inget att rekommendera!


MVH

Stämmer de också. Blir väl för lågt tryck i låg hastighet

Det här resonemanget blev jag inte riktigt klok på?  Lågt tryck i låg hastighet?
Overdriven i sig är ju bara en överväxel, nu är det möjligt att den har begränsningar i vilka krafter den klarar i nM och hk. Men kör man som folk så skiter ju den i om det är 2:ans växel eller 4:ans som är i framför den.
Den håller ju iaf på min 745 turbo vid 1.4 bar och 220km.
Sen är det klart att kör man med den ikopplad jämt så får den jobba mer men det ska den ju klara av även original, slänger man i Od:n när man kör in i Tyskland så kanske man inte kopplar ur den förrän man är framme i Monaco och det ska den ju hålla för!

Men jag kan ju inte argumentera emot att tillslut så går den isönder, det gör allt..... tongue

growing old is mandatory growing up is optional

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 september 2010
#13
Oves_Bror skrev:
Bensinskallen skrev:
RobbaH skrev:
Om man gör sådär som ni säger så går ODn sönder till slut så det är inget att rekommendera!


MVH

Stämmer de också. Blir väl för lågt tryck i låg hastighet

Det här resonemanget blev jag inte riktigt klok på?  Lågt tryck i låg hastighet?
Overdriven i sig är ju bara en överväxel, nu är det möjligt att den har begränsningar i vilka krafter den klarar i nM och hk. Men kör man som folk så skiter ju den i om det är 2:ans växel eller 4:ans som är i framför den.
Den håller ju iaf på min 745 turbo vid 1.4 bar och 220km.
Sen är det klart att kör man med den ikopplad jämt så får den jobba mer men det ska den ju klara av även original, slänger man i Od:n när man kör in i Tyskland så kanske man inte kopplar ur den förrän man är framme i Monaco och det ska den ju hålla för!

Men jag kan ju inte argumentera emot att tillslut så går den isönder, det gör allt..... tongue

De sitter ju en oljepump i OD:n som drivs av axeln, och oljeflödet styrs ju sen av solenoiden. Om OD:n snurrar för sakta så blir det ju lägre oljetryck och då kanske den inte greppar ordentligt. Ju saktare du kör desto längre tid tar det ju för od:n att kasta om t.ex wink

Nu har ja inte läst på riktigt om hur det verkligen ser ut inuti OD:n men vad jag förstått så är det något sånt här


456 Inlägg
11 september 2010
#14
Men då är det ju varvtalet som styr det hela, och använder man Od:n på 4:an i laglig svensk hastighet så varvar ju bilen typ 2000 varv så då borde ju det varvtalet vara nog för att Od:n?!?  Sen spelar det ju ingen roll vilken växel som är framför bara man håller den över 2000 isf???
Är det så den funkar? Vill gärna ha några konkreta svar från nån som vet!

growing old is mandatory growing up is optional

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 september 2010
#15
Oves_Bror skrev:
Men då är det ju varvtalet som styr det hela, och använder man Od:n på 4:an i laglig svensk hastighet så varvar ju bilen typ 2000 varv så då borde ju det varvtalet vara nog för att Od:n?!?  Sen spelar det ju ingen roll vilken växel som är framför bara man håller den över 2000 isf???
Är det så den funkar? Vill gärna ha några konkreta svar från nån som vet!

Nej den drivs ju av kardanen, växellådans rotation, som är proportionell mot hur fort man kör. Men ja kilar ut i garaget och letar fram manualen så ska ja läsa lite...


P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 september 2010
#16
manualen var ju dessvärre en ren demontering/ monteringsmanual. Kan ju avslöja att det är en planetväxel inuti i alla fall. Typ P är starkare än J, filtret sitter under det stora locket om man ska rensa det wink


456 Inlägg
12 september 2010
#17
Okey, pumpen drivs alltså på den sidan... Ja vi får väl se hur länge det håller, kört 2 månader med den nu.
Men en liten fundering finns kvar? Har stått still med od:n i på 1:an vid korsningar nångång när man glömt bort sig( har ingen od lampa....) och det funkar ju oxå, men då snurrar ju inte pumpen alls isf??

growing old is mandatory growing up is optional


Sök