3167
Sök

WV Golf 3 GL 1.8i - Motorn vill inte tända

Novis
4 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#1
Hej Garaget!

Hoppas ni har överséende med mina smått bristande bilkunskaper, började mecka med min första bil för några veckor sedan så jag är precis i inlärningsstadiet.

Problemet med min Golf uppstår när jag vrider om nyckeln. Bränslepumpen surrar igång, batteriet är fullt och startmotorn går igång, men bilen vägrar "tända" eller vad man ska säga dvs den startar inte alls trots allt att allt verkar okej. Den har startat upp och gått "fint" innan jag började fixa med den.

Det enda jag gjort med den är att jag bytt tändstift, bromsdelar och spolat av den med avfettning och högtryckstvätt.

Ett råd och förslag jag fått är att det kan ha kommit in fukt eller bildats kondens i fördelardosan/topplocket och då frågar jag mig, hur får man ut kondens ur en bil, är det bara att låta den stå ett tag eller måste jag plocka isär något och torka ur på något sätt?

En annan fråga är hur det ligger till med bränsleinsprutet, är motorn helt dyngblöt med bensin nu när jag försökt starta den ett par gånger(4-5ggr á 5-10sek) som mopeder kan bli?

Alla andra tips om vad som kan få bilen att beté sig på det här viset tas mycket gärna emot smile

Ber än en gång om ursäkt om jag skriver felaktiga termer eller tänker på fel sätt.

Tack på förhand!
Lukas

Går under samma namn på SweClockers forum om någon undrar ^^

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 september 2010
#2
jag skulle föreslå att du tar av fördelarlocket, kollar så att den och rotorn är i bra skick, torkar ut med trasa eller kanske hårtork?
Sen köper du en burk 5-56 på okq8 och sprutar på alla tändkablar, fördelarlockets anslutningar, samt anlslutningen till tändspole. 5-56 driver nämligen ut fukt smile

Då borde du inte ha fukt i tändsystemet längre iaf!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Novis
4 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#3
LeafBox skrev:
jag skulle föreslå att du tar av fördelarlocket, kollar så att den och rotorn är i bra skick, torkar ut med trasa eller kanske hårtork?
Sen köper du en burk 5-56 på okq8 och sprutar på alla tändkablar, fördelarlockets anslutningar, samt anlslutningen till tändspole. 5-56 driver nämligen ut fukt smile

Då borde du inte ha fukt i tändsystemet längre iaf!

Tack för tipset!

Jag har hört lite om 5-56 men det är verkligen värt att testa. Jag ska alltså spruta det på alla tändanslutningar och i fördelarlocket? En liten fråga bara, är tändspolen den som går mellan tändstift och fördelardosan eller är det något på andra sidan fördelardosan? Är som sagt inte så extremt påläst wink

Det jag frågar mig lite är hur fördelarlock och rotor ska se ut när de är i bra skick. Ska de glänsa eller bara inte vara skitiga?

Tack för svar igen!

Går under samma namn på SweClockers forum om någon undrar ^^

Novis
4 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#4
jonnielahti skrev:
tändspolen sitter separat från motorn, går en tändkabel från den till fördelarlocket!

Okej! Var inne på mekonomen och kollade hur den såg ut smile

Går under samma namn på SweClockers forum om någon undrar ^^


Sök