3776
Sök

Köpa avställd, obes och böteslagd bil?

689 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Hej hej!
Har fått möjlighet att få en volvo 740 och verkligheten ser ut som följande:
Bilen är avställd, obesiktigad (för iår och då även oskattad) och bilen har stått på diverse betalparkeringar och fått en del böter på sig.. Dessutom så har nuvarande ägaren inte haft den försäkrad så han fick hem en fin betalningsavi på ett X antal hundralappar om dagen då den va oförsäkrad!

Nu till min fråga om jag tar bilen (skriver över den, besiktigar osv.)
Vem får böterna som är satta (från carpark)?
Vem ska betala för att den inte var försäkrad dom dagarna?

Tack på förhand!
//MVH Bagarn

Random Hero
4 047 Inlägg
8 september 2009
inte svar på dina frågor men ja hade inte köpt den bilen

Dog food lid. Backwards

xcOOb
388 Inlägg
8 september 2009
ägaren får parkböterna.. o troligvis de andra med efter som de är gjort reda men ring o kolla med trafikförsäkringsföreningen om de är dom somgett böterna för dom oförsäkrade dagarna den va påställd..
Senast redigerat av skogenracing (8 september 2009)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 september 2009
trafikföreningsavgiften går på ägaren böterna är jag osäker på. men låter otroligt om dom skulle följa med bilen.. kolla så det inte finns nån skatteskuld på bilen för den får du betala om du vill kunna bruka bilen...

sen verkar inte säljaren vara en skit seriös person så du kanske ska tänka över köpet tongue
Senast redigerat av azid (8 september 2009)

2slow

1 570 Inlägg
8 september 2009
Vad ska du ha den till? Bojsten?

689 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Personen i fråga är en god vän till mig och han vill bara bli av med skiten, därav att jag får den..
Tack till er som svarat, ös på med mer om ni andra vet annat!

Svetsare
3 150 Inlägg
8 september 2009
Böterna för parkering vet jag ej.  Men "straffavgiften" för att den varit oförsäkrad sitter kvar på ägaren som stod på bilen då det skedde, dvs. om du skriver över den på dig så får han ändå betala det.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

689 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
Update! Ringde transportstyrelsen angående detta!
OM böterna skrevs när bilen stod på dåvarande ägaren så är de HAN som får dom!
OM trafikförsäkringsföreningen skrev ut böter så går även dom på dåvarande ägaren!

Enda gången de följer bilen är om de finns lån taget på bilen alt. att man ska betala skatten pga att förra ägaren inte gjort det!

Saabifierad
2 031 Inlägg
9 september 2009
När du väl blir ägare till bilen, se till att ställa av den så inte du också blir skyldig trafikförsäkringsföreningen pengar tongue

Har också undrat över detta med parkeringsböter om det följer med eller ej, tackar för svaret. Slipper man vara orolig när man köper en bil.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 september 2010
gammal tråd men skriver ändå
köpte en bil för nån månad sen
idag fick jag hem en lapp från transportstyrelsen där det står att jag ska betala en gammal felparkeringsbot på 200kr för att förra ägaren inte betalt den och jag står som ägare dagen efter boten skrevs ut

1 313 Inlägg
14 september 2010
Team-Adolfsson skrev:
idag fick jag hem en lapp från transportstyrelsen där det står att jag ska betala en gammal felparkeringsbot på 200kr för att förra ägaren inte betalt den och jag står som ägare dagen efter boten skrevs ut

Då har dom gjort fel. kontakta Transportstyrelsen och berätta hur det ligger till..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

5 198 Inlägg
14 september 2010
Team-Adolfsson skrev:

Ägare bytet hade då redan gått igenom när boten skickades in för utskrift.därför kom det till dej.

Sök