Söker VÄLLJUDANDE! bas som ändå kan ge endel ljudtryck.

gurenius
16 september 2010 · 1 631 Inlägg

Jimmaiy skrev:
jag formulerande mig dåligt. Jag menade inte att just baselementet i sig är eftersläpande.  Det jag menade var att jag har hört allt för många system där basen inte hängt med. det beror givetvis på många många andra faktorer det är jag fullt medveten om. Men det finns fortfarande basar som spelar hårdare och mer korrekt än andra och just den letar jag efter.
En jämförelse när trummisen stampar på pedalen så ska de verkligen vara pang! sen slut. Inte något som låter som mullrande åska.

Som sagt, när du hör ett system där basen inte "hänger med" så beror det inte på om elementet är dyrt eller billigt.

Blandar du in trummisens baskagge så är attacken från den från framsystemet. Kommer det mullrande åska är det återigen något annat som är fel.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
16 september 2010 · 1 631 Inlägg

Jimmaiy skrev:
Steg till middar är Impact HC 150.2
Steg till dls nobelium blir till 99% ett u-dimension Jr.4-300

Ja, det var ju inte mycket till steg. Det begränsar urvalet av lämpliga basar.

Jag antar du ska ha u-dimension till basarna? Steget ger dig 150 Watt per kanal när du bryggar det. Leta efter två LÄTTDRIVNA 12or. Välj bort allt med fet upphängning, tung kon, hög effekttålighet osv.

Många SQ-basar vill ha långt mycket mer effekt än vad du har. Många rekommendationer i denna tråden faller bort direkt med så lite effekt.

Hur stor är din budget "på riktigt"? Priset spelade inte nån roll innan men ny CD, nytt bas-steg + ett par basar kostar ju en slant.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Jimmaiy
16 september 2010 · 365 Inlägg

gurenius skrev:

Jimmaiy skrev:
Steg till middar är Impact HC 150.2
Steg till dls nobelium blir till 99% ett u-dimension Jr.4-300

Ja, det var ju inte mycket till steg. Det begränsar urvalet av lämpliga basar.

Jag antar du ska ha u-dimension till basarna? Steget ger dig 150 Watt per kanal när du bryggar det. Leta efter två LÄTTDRIVNA 12or. Välj bort allt med fet upphängning, tung kon, hög effekttålighet osv.

Många SQ-basar vill ha långt mycket mer effekt än vad du har. Många rekommendationer i denna tråden faller bort direkt med så lite effekt.

Hur stor är din budget "på riktigt"? Priset spelade inte nån roll innan men ny CD, nytt bas-steg + ett par basar kostar ju en slant.

läs igen skrev precis före ditt inlägg att jag ska driva mitt framsystem med det jr.4-300 steget.
Vem driver basar med ett 4kanalssteg:rolleyes:
Bassteg blir nog 2st u-dimension db2500 eller något annat steg med samma effekt.

gurenius
16 september 2010 · 1 631 Inlägg

My bad! Vet inte hur jag kunde få det så fel....


Vad blir det för bas-steg då?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Jimmaiy
16 september 2010 · 365 Inlägg

gurenius skrev:
My bad! Vet inte hur jag kunde få det så fel....


Vad blir det för bas-steg då?

tanken är att ja ska köra helt utan bas och steg sålänge.
så jag endast har framsystem lite halft sq system. jag tävlar i spl i vanliga fall men ska kunna köra sq nu också tänkte jag.
Ska nog köra dls no5.2 med u-d steget och köra 180hz hpf filter på det. sen impact steget till middarna 180hz lpf och 63hz hpf på stereon. det är ca frekvenser givetvis så ställer man dom efter hand som man lyssnar och grejorna blir inspelade.

Bassteg känner ja folk som kör med db5000 och db2500 är mer lagom i min prisklass. ELler liknande steg prestandamässigt. Kanske blir 2steg senare. sen vill jag ha en elelr flera välljudande basar till det. där av tråden.

kalle_kalle
16 september 2010 · 2 914 Inlägg

ursäkta då jag inte pysslat så mycket med SQ, men ska man inte försöka ha samma märke och serie på samtliga prylar för att ha samma ljudkaraktär inte lite impact här och u-dimension där och lite annat everywhere.

förstår du vad jag menar?? smile

Lonefox Bad music kills good sound
16 september 2010 · 7 241 Inlägg

Eftersom du kikar på ett fyrkanalssteg till framsystemet....hur är din tanke där?
Brygga steget eller köra topparna (DLS-kitet) aktivt?

Om bryggat och med kitets filter så säger jag nej till det då kontrollen blir lidande rent sq-mässigt då steget lastas ner. Då skulle jag hellre kikat på ett tvåkanalssteg i samma prisklass.

Om du tänkte köra med aktiv delning så funkar det bra med fyrkanal.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Hedde Superhedde
16 september 2010 · 255 Inlägg

Eftersläpande bas får man av dåligt transientsvar. En bas med högt Q i en portad låda får hög verkningsgrad i ett smalt område men har dålig konkontroll med bumlig odefinerad bas som följd. Skulle vilja påstå att de flesta basar i dag är kontruerade så. Vill du ha transientsnabb bas med hög verkningsgrad så är DD inte helt fel ute. DD har låg rörlig massa kombinerat med kraftig magnetmotor och ger i rätt låda hästsparksbas med botten och kontroll. Tänk på att hög avstämning ger en mer peakad frekvensgång och därmed sämre transientvar med eftersläpningar som följd. Jag rekommenderar avstämning 35-40hz för allround och 30-35 om du gillar Young Jeezy. Bra att veta är att låg avstämning inte ger mullerbas som vissa fått för sig, utan endast sämre verkningsgrad högre upp i registret. Ju lägre avstämning desto bättre konkontroll, transientsvar och mekanisk effekttålighet.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av Hedde (16 september 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
gurenius
17 september 2010 · 1 631 Inlägg

Jimmaiy skrev:

gurenius skrev:
My bad! Vet inte hur jag kunde få det så fel....


Vad blir det för bas-steg då?

tanken är att ja ska köra helt utan bas och steg sålänge.
så jag endast har framsystem lite halft sq system. jag tävlar i spl i vanliga fall men ska kunna köra sq nu också tänkte jag.
Ska nog köra dls no5.2 med u-d steget och köra 180hz hpf filter på det. sen impact steget till middarna 180hz lpf och 63hz hpf på stereon. det är ca frekvenser givetvis så ställer man dom efter hand som man lyssnar och grejorna blir inspelade.

Bassteg känner ja folk som kör med db5000 och db2500 är mer lagom i min prisklass. ELler liknande steg prestandamässigt. Kanske blir 2steg senare. sen vill jag ha en elelr flera välljudande basar till det. där av tråden.

Det är en bra väg att gå. Börja med att få ordning på framsystemet så visar det sig vilken typ av bas du behöver sen!

Gissar att det finns en hyfsad budget till att köpa bra grejor. Når man upp dit är det bara en fråga om tycke, smak och installation (låda + tweak). Nu har du gott om tid, så passa på att provlyssna lite tävlingsbilar som låter bra. Du kommer hitta ett sound du gillar!

Titta på vilka produkter som har presterat bra på tävlingsbanan. Där ser du kombinationer som bevisligen fungerar. Du kan tex börja med Peerless XXLS som finns i flera varianter från olika märken. Prova sen något åt DD på ena hållet och <annat märke> på andra hållet. De har lite olika karaktär allihop.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
17 september 2010 · 1 631 Inlägg

kalle_kalle skrev:
ursäkta då jag inte pysslat så mycket med SQ, men ska man inte försöka ha samma märke och serie på samtliga prylar för att ha samma ljudkaraktär inte lite impact här och u-dimension där och lite annat everywhere.

Nej. Man väljer de grejor som passar bäst ihop oavsett märke.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Jimmaiy
17 september 2010 · 365 Inlägg

kalle_kalle skrev:
ursäkta då jag inte pysslat så mycket med SQ, men ska man inte försöka ha samma märke och serie på samtliga prylar för att ha samma ljudkaraktär inte lite impact här och u-dimension där och lite annat everywhere.

förstår du vad jag menar?? smile

förstår precis vad du menar. tanken från början va inte alls något inärheten av sq. Men jag har inte lust att byta ut hälften av grejorna just bara för att få samma serie. Vill köra med det jag har och se hur pass bra man kan få det att harmonera. Ser det som en utmaning istället. Och först och främst gäller det att man själv är nöjd och det kommer jag bli eftersom jag itne slutar förrän jag är det.
Men du har en poäng.
Dock blir det inte så hemskt eftersom att de inte spelar samma frekvensområde. dls kittet står i stort sett för all röståtergivning och även många instrument. Impact middarna och impact steget kommer inte att spela allt för brett område. Får se hur det blir när det är klart.

Senast redigerat av Jimmaiy (17 september 2010)

Jimmaiy
17 september 2010 · 365 Inlägg

gurenius skrev:

Jimmaiy skrev:

gurenius skrev:
My bad! Vet inte hur jag kunde få det så fel....


Vad blir det för bas-steg då?

tanken är att ja ska köra helt utan bas och steg sålänge.
så jag endast har framsystem lite halft sq system. jag tävlar i spl i vanliga fall men ska kunna köra sq nu också tänkte jag.
Ska nog köra dls no5.2 med u-d steget och köra 180hz hpf filter på det. sen impact steget till middarna 180hz lpf och 63hz hpf på stereon. det är ca frekvenser givetvis så ställer man dom efter hand som man lyssnar och grejorna blir inspelade.

Bassteg känner ja folk som kör med db5000 och db2500 är mer lagom i min prisklass. ELler liknande steg prestandamässigt. Kanske blir 2steg senare. sen vill jag ha en elelr flera välljudande basar till det. där av tråden.

Det är en bra väg att gå. Börja med att få ordning på framsystemet så visar det sig vilken typ av bas du behöver sen!

Gissar att det finns en hyfsad budget till att köpa bra grejor. Når man upp dit är det bara en fråga om tycke, smak och installation (låda + tweak). Nu har du gott om tid, så passa på att provlyssna lite tävlingsbilar som låter bra. Du kommer hitta ett sound du gillar!

Titta på vilka produkter som har presterat bra på tävlingsbanan. Där ser du kombinationer som bevisligen fungerar. Du kan tex börja med Peerless XXLS som finns i flera varianter från olika märken. Prova sen något åt DD på ena hållet och <annat märke> på andra hållet. De har lite olika karaktär allihop.

Ja tanken är att framsystemet ska vara helt klart innan bas och steg inhandlas. Det tråkiga är att det börjar bli kallt ute och måste plasta både på brädan och nya dörrsidor.

Just nu spelar jag in dls no5.2 kittet med en hifi förstärkare och 5l slutet till varje mid/mellanregister och jag blev verkligen positivt överraskad. Tycker diskanten är otroligt skön och musiken låter verkligen levande. Lyssnar mycket på äldre rock och den får ett liv som jag inte tidigare hört med andra högtalare.

Jimmaiy
17 september 2010 · 365 Inlägg

Lonefox skrev:
Eftersom du kikar på ett fyrkanalssteg till framsystemet....hur är din tanke där?
Brygga steget eller köra topparna (DLS-kitet) aktivt?

Om bryggat och med kitets filter så säger jag nej till det då kontrollen blir lidande rent sq-mässigt då steget lastas ner. Då skulle jag hellre kikat på ett tvåkanalssteg i samma prisklass.

Om du tänkte köra med aktiv delning så funkar det bra med fyrkanal.

jag är fullt medveten om att man tappar ljudkvallitet på att brygga steget. Men det är tillfälligt jag kommer köra så. Blir ett 2kanals steg sen av samma kvallitet som högtalarna så att de blir rättvisst för både steget och kittet.

andreas_gbg_
17 september 2010 · 1 634 Inlägg

Kolla in nya DLS RW12". Sitter numera bland annat i denna bilen www.dlsrevolution.com
http://dls.se/econtent/img/412_zoom16.jpg
http://dls.se/econtent/412/dls_revolution.html

Senast redigerat av andreas_gbg_ (17 september 2010)

Numera Saab 9-5 Aero -00
Hedde Superhedde
17 september 2010 · 255 Inlägg

Skulle vilja säga att oavsett vilket framsystem du har, hur mycket tekniskt mumbojumbo som tidskomp etc du har, så kommer ett dåligt transientsvar alltid ge trött basåtergivning. Ett tips på vägen är helt enkelt att undvika peakad frekvensgång. Ju lägre Q på lådan desto snabbare respons. Ett element som i princip enbart lämpar sig i sluten låda ger alltid högt Q, peakad frekvensgång, dvs dåligt transientsvar och släpig återgivning i en portad låda. Ett element som bäst lämpar sig i portad låda därmot ger mest dålig verkningsgrad i sluten låda, men väldigt snabb respons dock.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av Hedde (17 september 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Lonefox Bad music kills good sound
19 september 2010 · 7 241 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Kolla in nya DLS RW12". Sitter numera bland annat i denna bilen www.dlsrevolution.com
http://dls.se/econtent/img/412_zoom16.jpg
http://dls.se/econtent/412/dls_revolution.html

Nya RW12?
Har fått höra att det är en prototyp för Nordica som sitter i den nu. :confused:

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
andreas_gbg_
19 september 2010 · 1 634 Inlägg

Lonefox skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Kolla in nya DLS RW12". Sitter numera bland annat i denna bilen www.dlsrevolution.com
http://dls.se/econtent/img/412_zoom16.jpg
http://dls.se/econtent/412/dls_revolution.html

Nya RW12?
Har fått höra att det är en prototyp för Nordica som sitter i den nu. :confused:

hmm. okej, kan vara så att jag misstagit mig. Vet att det kommit en ny bas som skall vara riktigt bra, sen surfa jag in på hemsidan och såg att nya RW12" kommit. Kan nog vara så att det är en ersättare till Nobelium numera "nordica" nu när jag tänker efter. Det går fort när det händer saker wink

jaja, nya RW12" lär inte vara ett dåligt var hur som helst.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Lonefox Bad music kills good sound
19 september 2010 · 7 241 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

Lonefox skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Kolla in nya DLS RW12". Sitter numera bland annat i denna bilen www.dlsrevolution.com
http://dls.se/econtent/img/412_zoom16.jpg
http://dls.se/econtent/412/dls_revolution.html

Nya RW12?
Har fått höra att det är en prototyp för Nordica som sitter i den nu. :confused:

hmm. okej, kan vara så att jag misstagit mig. Vet att det kommit en ny bas som skall vara riktigt bra, sen surfa jag in på hemsidan och såg att nya RW12" kommit. Kan nog vara så att det är en ersättare till Nobelium numera "nordica" nu när jag tänker efter. Det går fort när det händer saker wink

jaja, nya RW12" lär inte vara ett dåligt var hur som helst.

Nja nya RW12 heter ju RW12i wink

Du tänker på RMW12 big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jimmaiy
20 september 2010 · 365 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Kolla in nya DLS RW12". Sitter numera bland annat i denna bilen www.dlsrevolution.com
http://dls.se/econtent/img/412_zoom16.jpg
http://dls.se/econtent/412/dls_revolution.html

såg den bilen på vallåkra men fick inte chans att lyssna på den.
Hört mycket gott om hertz hx då ja snackade med några på sm finalen i helgen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang