3630
Sök

Effekt ökning tändsystem

53 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej har en fråga angående tändsystem å vill ha svar från någon seriös som har koll. om man uppgraderar tändsystemet till t.ex högeffekts tändspole + rejäla kablar typ Magnecor kv85 eller Electrosports 80 + högprestanda tändstift. hur mycket effekt kan man tjäna på det om man bara kör me orginal grejjer i motorn? hade velat veta på ett ungefär. tacksam för alla svar

Take A Picture It Last Longer =)

10 287 Inlägg
1 augusti 2010
#2
Vad gäller det för motor?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Trött
267 Inlägg
1 augusti 2010
#3
Du får bättre förbränning ju starkare gnista du har, men att du får någon direkt effektökning som märks har jag svårt att tro...

53 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#4
Sharky skrev:
Vad gäller det för motor?

/Göran

2 liters 4a me dubbla överliggande kammar. en ford motor dohc 8v

Take A Picture It Last Longer =)

10 287 Inlägg
2 augusti 2010
#5
Hur vass är den? Vad är det för komp?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Dr. Turbo
459 Inlägg
2 augusti 2010
#6
120hk orginal, komp på ca 9.8:1
Taget ur minnet men däromkring.

Vet inte om man kommer märka det så värst. Kör själv en sierra med Dohc 8v motorn fast med Megasquirt och wastespark som bruksbil. Kan inte säga att man ens märker skillnaden nå värst trots man laggt arg tändkurva.
Senast redigerat av Big Al (3 augusti 2010)


53 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
#7
Big Al skrev:
120hk orginal, komp på ca 9.8:1
Taget ur minnet men däromkring.

Vet inte om man kommer märka det så värst. Kör själv en sierra med Dohc 8v motorn fast med Megasquirt och wastespark som bruksbil. Kan inte säga att man ens märker skillnaden nå värst trots man laggt arg tändkurva.

okej. förväntade mig inte att de skulle bli en JAHA!!! skillnad. ville mest veta på ett ungefär va de kan ge + att motorn går ju lite sötare me bättre tändning. om man nu inte kör me race prylar i motorn då är ju tändningen dag och natt i skillnad. men tack för svaret då vet ja att ja kan utesluta att lägga ner allt för mycket innan resten av prylarna åker ner i motorn

Take A Picture It Last Longer =)

KHRacing
21 september 2010
#8
Magnecor-kablar är skit, grejjer lossnade i kablarna, ramlade ner på kolvarna & förstörde flera ventiler på min motor.

612 Inlägg
21 september 2010
#9
Hellectric skrev:
Du får bättre förbränning ju starkare gnista du har, men att du får någon direkt effektökning som märks har jag svårt att tro...

Gnistan ska bara starta förbränningen, så länge den gör det på ett bra sätt vinner man inget på att ordna starkare gnista - det är som att trampa hårdare på gaspedalen när den redan är i botten, det finns inte mer att hämta där...

Dr. Turbo
459 Inlägg
21 september 2010
#10
KHRacing skrev:
Magnecor-kablar är skit, grejjer lossnade i kablarna, ramlade ner på kolvarna & förstörde flera ventiler på min motor.

Hur gick det till? Det är omöjligt.


926 Inlägg
21 september 2010
#11
G-sson skrev:
Hellectric skrev:
Du får bättre förbränning ju starkare gnista du har, men att du får någon direkt effektökning som märks har jag svårt att tro...

Gnistan ska bara starta förbränningen, så länge den gör det på ett bra sätt vinner man inget på att ordna starkare gnista - det är som att trampa hårdare på gaspedalen när den redan är i botten, det finns inte mer att hämta där...

Jag kan inte annat än hålla med. Tändningen är ganska digital, skulle man kunna uttrycka det. Antingen tänder det, eller inte. I vissa fall, när det är väldigt mycket soppa i förbränningsrummet och hög komp. Så kan det bli för lite energi i gnistan och gnistan slocknar. Men det märks väldigt tydligt om motorn misständer.
Nitro som ex, kräver ett helt kärnkraftverk för att orka tända. Och tänder det inte så blir det inge bra. Slocknar en cylinder så pumpas den full med bränsle och toppen skjuts bort.... men det är lite extremt.

MEN... däremot om man får möjligheten att styra tändningen för exaktare tändläge, och verkligen prova ut vilket tändläge man ska ha...DÅ tjänar man otroligt mycket på en bra tändning.
orginal tändning är optimerad för minsta miljöpåverkan och för att den ska kunna fungera med usel bensin.

Mats


Sök