3411
Sök

Trimma 850 t5.

12 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#1
har en 850 t5 som ja tänkte vässa på lite. skulle önska ca 500-600 hk.

vad behövs i turbo väg? nån som har nå bra förslag på turbo?

Har sparat 3 spjällhus från glt 92. och glt kammar också 92..

men är juh lite mer saker som behövs.. nån?

gärna var man kan köpa billiga stakar/ kolvar?


GÄrna om det finns någon som vill bygga grenrör till mej sen:P

mvh


723 Inlägg
13 september 2010
#2
5-600 hk?? Vad är din budget? Du får nog läsa på lite mer om du "bara" ska ha 5-600 hk...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

632 Inlägg
13 september 2010
#3
-Motor-

*Nya Packningar
*Nya Lager
*Ny Topp + kammar
*Nya Lyftare
*Smidda Wössner kolvar 81.5
*Fräst vevhusventilation, samt borrat för 81.5 kolvar.
*H-profils Stakar
*GLT - kammar
*TM-racing extraktor grenrör
*3´ hela vägen
*Precision turbo med anti surge
*Extern tial WG
*Stort ITG filter
*Siemens deka790cc Spridare
*4' Lmm
*bosch 044 pump
*Hemmasnickrade tryckrör i alu
*50mm alu intercooler
*Portat insug med 3" gasspjäll
*Bosch återledande avlastningsventil

-Koppling-

*707 tryckplatta
*6 Pucks sinter
*850R svänghjul

Det där receptet ger ca: 500HK och en koppling som står pall för effekten. Setupen är tagen av min kompis Nasholm här på Garaget.

Du får vara beredd på att det kommer kosta dig en rejäl slant.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

12 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#4
ca hur stor slant kan man räkna med? .. mvh


8 251 Inlägg
13 september 2010
#5
aoxz_9 skrev:
ca hur stor slant kan man räkna med? .. mvh

Räkna med ungefär 100.000:- om du gör jobbet själv. Det är en allmänt accepterad siffra. Priset varierar ju en del förstås beroende på vilka delar man väljer. Så visst går det att bygga billigare, men det är samtidigt inga bekymmer att lägga ut avsevärt mer. Båda mina motorer har kostat över 100.000. Men det finns ju dem som byggt billigare, men då har ofta resultatet blivit därefter.
Senast redigerat av Marlboroman (13 september 2010)


10 287 Inlägg
13 september 2010
#6
"Min" formel är ju 300kr/hkr man trimmar en turbomotor. Så om man blåser upp en motor från typ 225 till runt 500 så är det 300 Hkr i trimning a´300kr vilket indikerar 90.000 kr.

Och det förutsätter ju att man inte skjuter nånting....

Första resan brukar man ju totalmissa något och skjuta något så det är alltid att rekommendera att bygga med en billig bottendel första gången för att lära sig på något billigt. En "all out" botten spar man tills man vet 100% vad man sysslar med.

/Göran

Marlboroman skrev:
Det är en allmänt accepterad siffra. .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#7
okej. tänkte inte borra blocket nå? det blir väll svagare då? tänkte köra stakar och kolvar och schimmsning av fodren. sen nya lager och packningar då så klart:D


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 september 2010
#8
Här har du hela resan från helt okunnig till en motor som bromsade lite över 400hk.  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=45647

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
14 september 2010
#9
Du vill ha så stadig bottendel som möjligt när du skall överladda. Att göra den klenare genom att borra upp (för mer än öd kolvar) är sällan en bra ide.

/Göran

aoxz_9 skrev:
okej. tänkte inte borra blocket nå? det blir väll svagare då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
14 september 2010
#10
10k tar parner för 5kolvar och 5h-profilare
hurvida det är sprängsäkra grejer eller ej låter jag vara osagt

500hk behöver man knappt röra toppen jhu
fast underdelen är det viktiga i detta fall
skulle nog borra blocket första od om den gått längre än 10-15k

dom dyra sakerna är väll kopplingen och lite sånt som ska palla den effekten
och ett vättigt styrsystem bara där försvinner säker 25k om man har tur kan säkert kosta mer med lite oflyt

Kör fort så hinner inget hända...

632 Inlägg
14 september 2010
#11
Growe skrev:
10k tar parner för 5kolvar och 5h-profilare
hurvida det är sprängsäkra grejer eller ej låter jag vara osagt

500hk behöver man knappt röra toppen jhu
fast underdelen är det viktiga i detta fall
skulle nog borra blocket första od om den gått längre än 10-15k

dom dyra sakerna är väll kopplingen och lite sånt som ska palla den effekten
och ett vättigt styrsystem bara där försvinner säker 25k om man har tur kan säkert kosta mer med lite oflyt

Styrsystem behöver absolut inte bytas. TM Racing har plockat 720HK + med original sprut. Då hade de inte ens bottnad spridarna och turbon enligt Thomas

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 14&w=3

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 september 2010
#12
Fire-Fox skrev:
Styrsystem behöver absolut inte bytas.

Det finns en poäng med original styrsystem för all del med kallstart, choke etc... men då gäller det ju att man mappar därefter med.  Original choke och bytt till E85 blir exempelvis katastrof. orignal laddtryckstyrning med extern wastegate? funkar eller inte?

Sen kan man fråga sig om orignalsprutet fungerar bra med så stora spridare med helt andra egenskaper.

Så nog är ett vettigt eftermarknadssprut att föredra även om man inte måste.  Bara en sådan sak som att byta till ny LMM eller ny lambdasond, nytt luftfilter eller kanske täta den där läckande dumpventilen gör ju att man behöver mappa om = dyrt med original medans man med eftermarknadssprut fixar till det på 5min med laptopen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
14 september 2010
#13
Fire-Fox skrev:
Growe skrev:
10k tar parner för 5kolvar och 5h-profilare
hurvida det är sprängsäkra grejer eller ej låter jag vara osagt

500hk behöver man knappt röra toppen jhu
fast underdelen är det viktiga i detta fall
skulle nog borra blocket första od om den gått längre än 10-15k

dom dyra sakerna är väll kopplingen och lite sånt som ska palla den effekten
och ett vättigt styrsystem bara där försvinner säker 25k om man har tur kan säkert kosta mer med lite oflyt

Styrsystem behöver absolut inte bytas. TM Racing har plockat 720HK + med original sprut. Då hade de inte ens bottnad spridarna och turbon enligt Thomas

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 14&w=3

frågan är hur bra en sån bil fungerar i dagligt bruk
polarn kör sitt orginal volvo 360 sprut som är gjort till en B200F den kör han med en B230fk
och e85 det fungerar oxå kanon han kanske plockar runt 250hk med den och sprutet är gjort till 100hk
men när man startar den går den allt utom bra och det är inte helt problemfritt

så visst går det om man bara vill men optimalt är det verkligen inte
betydligt mycket bättre att mappa ihop sprutet själv så man har bra funktion från alla grejer
och dessutom slipper lmm:en och kan köra riktiga doningar och få en motor som fungerar säkert

men som sagt orginal fungerar bevisligen
frågan är bara om det är värt besväret

Kör fort så hinner inget hända...

8 251 Inlägg
14 september 2010
#14
aoxz_9 skrev:
okej. tänkte inte borra blocket nå? det blir väll svagare då?

Ska man bygga en så pass vass maskin så lär man vara seriös och då är en borrning och nya kolvar ett måste. Och den lilla skillnaden i styrka på blocket lär man bara acceptera.

Fire-Fox skrev:
Styrsystem behöver absolut inte bytas. TM Racing har plockat 720HK + med original sprut.

visst är det möjligt att ta ut massor av effekt trots original sprut och även tändning som en del av någon outgrundlig anledning kör med med med ett riktigt system så finns det en hel del att hämta. Både bättre effekt, gång och gassvar. Originalssytemet har rätt dålig koll på vad som händer efter att luften passerar lmm. Den räknar ju fram tryck och temperatur i insuget vilket väl fungerar, men inte är den bästa lösningen. Det går inte att ställa in hur korta spridartider som helst och med stora spridare så får systemet svårt på låga varv att ge tillräckligt lite bränsle. I den där 720hk (den har kan inte just 720hk, men för att ha en siffra att utgå ifrån)) maskinen som dyker upp som "motbevis" för att man inte behöver byta system skulle man säkerligen kunna ta ut 750hk och få ett bättre register vid samma laddtryck med riktig styrning.
Senast redigerat av Marlboroman (14 september 2010)


632 Inlägg
14 september 2010
#15
Growe skrev:
Fire-Fox skrev:
Growe skrev:
10k tar parner för 5kolvar och 5h-profilare
hurvida det är sprängsäkra grejer eller ej låter jag vara osagt

500hk behöver man knappt röra toppen jhu
fast underdelen är det viktiga i detta fall
skulle nog borra blocket första od om den gått längre än 10-15k

dom dyra sakerna är väll kopplingen och lite sånt som ska palla den effekten
och ett vättigt styrsystem bara där försvinner säker 25k om man har tur kan säkert kosta mer med lite oflyt

Styrsystem behöver absolut inte bytas. TM Racing har plockat 720HK + med original sprut. Då hade de inte ens bottnad spridarna och turbon enligt Thomas

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 14&w=3

frågan är hur bra en sån bil fungerar i dagligt bruk
polarn kör sitt orginal volvo 360 sprut som är gjort till en B200F den kör han med en B230fk
och e85 det fungerar oxå kanon han kanske plockar runt 250hk med den och sprutet är gjort till 100hk
men när man startar den går den allt utom bra och det är inte helt problemfritt

så visst går det om man bara vill men optimalt är det verkligen inte
betydligt mycket bättre att mappa ihop sprutet själv så man har bra funktion från alla grejer
och dessutom slipper lmm:en och kan köra riktiga doningar och få en motor som fungerar säkert

men som sagt orginal fungerar bevisligen
frågan är bara om det är värt besväret

Visst det där exemplaret kanske var lite överdrivet från min sida eftersom den går på etanol m.m. Men ville bara visa att man faktiskt kan få bra effekt med Volvos styrsystem som inte många tror. Men ett mer rimligt exempel är denna bil som min kompis Daniel äger. http://www.garaget.org/?car=155104 Den har ca: 500HK på vanlig bensin. Den är byggd och mappad på Volvos styrsystem av TM Racing för ett X antal år sedan och den bilen går precis lika rent och fint som min Volvo 850 som bara har ca: 350HK. Den är riktigt lättkörd på gatan och är inte alls svårare att köra än min bil. Så tänkte bara att vill man spara pengar så är det ju bara bygga ett 500HK recept, köra på det och mappa. För det funkar helt utan problem. Men visst ett eftermarknadssprut är ju helt klart effektivare. Sedan kan man ju sköta det själv och det är ju alltid kul att lära sig mappa sitt eget system också. Men då kostar det ju minst 20.000kr mer.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

12 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#16
Fire-Fox skrev:
Growe skrev:
Fire-Fox skrev:

Styrsystem behöver absolut inte bytas. TM Racing har plockat 720HK + med original sprut. Då hade de inte ens bottnad spridarna och turbon enligt Thomas

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 14&w=3

frågan är hur bra en sån bil fungerar i dagligt bruk
polarn kör sitt orginal volvo 360 sprut som är gjort till en B200F den kör han med en B230fk
och e85 det fungerar oxå kanon han kanske plockar runt 250hk med den och sprutet är gjort till 100hk
men när man startar den går den allt utom bra och det är inte helt problemfritt

så visst går det om man bara vill men optimalt är det verkligen inte
betydligt mycket bättre att mappa ihop sprutet själv så man har bra funktion från alla grejer
och dessutom slipper lmm:en och kan köra riktiga doningar och få en motor som fungerar säkert

men som sagt orginal fungerar bevisligen
frågan är bara om det är värt besväret

Visst det där exemplaret kanske var lite överdrivet från min sida eftersom den går på etanol m.m. Men ville bara visa att man faktiskt kan få bra effekt med Volvos styrsystem som inte många tror. Men ett mer rimligt exempel är denna bil som min kompis Daniel äger. http://www.garaget.org/?car=155104 Den har ca: 500HK på vanlig bensin. Den är byggd och mappad på Volvos styrsystem av TM Racing för ett X antal år sedan och den bilen går precis lika rent och fint som min Volvo 850 som bara har ca: 350HK. Den är riktigt lättkörd på gatan och är inte alls svårare att köra än min bil. Så tänkte bara att vill man spara pengar så är det ju bara bygga ett 500HK recept, köra på det och mappa. För det funkar helt utan problem. Men visst ett eftermarknadssprut är ju helt klart effektivare. Sedan kan man ju sköta det själv och det är ju alltid kul att lära sig mappa sitt eget system också. Men då kostar det ju minst 20.000kr mer.

Mvh/Tobias

tror mer på att original sprut passar mej om det nu räcker till 500 hk. och någon borrning blir det inte. förstår inte varför man ska försvaga blocket när det ska hålla så pass bra som möjligt??


Forummoderator
10 576 Inlägg
20 september 2010
#17
aoxz_9 skrev:
och någon borrning blir det inte. förstår inte varför man ska försvaga blocket när det ska hålla så pass bra som möjligt??

Du bör nog läsa på lite om motorn i fråga innan du drar förhastade slutsatser.

Kort sammanfattat så är vitmotorerna kända för att ha högt vevhustryck, dels beroende på en konstruktion som inte är gjord för höga varvtal(kolvringar som släpper) och dels för att cylindrarna blir ovala med tiden. Man bör alltså absolut borra överdimension för att få cylindrarna runda igen. I synnerhet om man beställer eftermarknadskolvar.

orörd 500hk motor som varvas 8000rpm trycker extremt mycket vevhusgaser och olja medans en borrad (81.5mm) med smidda kolvar i det närmaste är tät som ett grodarsle trots 9000rpm.


finns mänger att läsa i ämnet på div olika forum.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
20 september 2010
#18
Jag skrev tidigare i tråden att man skall i princip aldrig försvaga ett block. Dock så gäller givetvis det som Torpis skriver - att man skall alltid kontrollmäta ovalitet och borra öd så att man får ett runt lopp igen. Det är liksom grundkurs 1A när man öppnar ett block.
Däremot att borra för att öka slagvolymen på en turbomaskin är ingen bra ide.

/Göran


aoxz_9 skrev:
tror mer på att original sprut passar mej om det nu räcker till 500 hk. och någon borrning blir det inte. förstår inte varför man ska försvaga blocket när det ska hålla så pass bra som möjligt??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
20 september 2010
#19
Sharky skrev:
Jag skrev tidigare i tråden att man skall i princip aldrig försvaga ett block. Dock så gäller givetvis det som Torpis skriver - att man skall alltid kontrollmäta ovalitet och borra öd så att man får ett runt lopp igen. Det är liksom grundkurs 1A när man öppnar ett block.
Däremot att borra för att öka slagvolymen på en turbomaskin är ingen bra ide.

/Göran


aoxz_9 skrev:
tror mer på att original sprut passar mej om det nu räcker till 500 hk. och någon borrning blir det inte. förstår inte varför man ska försvaga blocket när det ska hålla så pass bra som möjligt??


kanske har blocket gått extremt lite och uppmätt och allt så finns det ingen mening men annars är det mer korkat att låtabli än att montera i nya kolvar utan att borra blocket
bara för att man tror att blocket blir försvagat extremt mycket
för det lilla man borrar ett block normalt sätt vid renovering påverkar så lite att man troligen inte ens kan mäta upp det eftersom gjutningen av blocket kvaliten på foder osv spelar mer roll och avikelsen är säkert större på dessa saker så dom påverkar blockets hållbarhet

men självklart bör man inte borra ett block för högre cylvolym men då borrar man inte någon halvdan mm
utan mer mm då gör det så klart större skillnader

Kör fort så hinner inget hända...

12 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#20
Growe skrev:
Sharky skrev:
Jag skrev tidigare i tråden att man skall i princip aldrig försvaga ett block. Dock så gäller givetvis det som Torpis skriver - att man skall alltid kontrollmäta ovalitet och borra öd så att man får ett runt lopp igen. Det är liksom grundkurs 1A när man öppnar ett block.
Däremot att borra för att öka slagvolymen på en turbomaskin är ingen bra ide.

/Göran


aoxz_9 skrev:
tror mer på att original sprut passar mej om det nu räcker till 500 hk. och någon borrning blir det inte. förstår inte varför man ska försvaga blocket när det ska hålla så pass bra som möjligt??


kanske har blocket gått extremt lite och uppmätt och allt så finns det ingen mening men annars är det mer korkat att låtabli än att montera i nya kolvar utan att borra blocket
bara för att man tror att blocket blir försvagat extremt mycket
för det lilla man borrar ett block normalt sätt vid renovering påverkar så lite att man troligen inte ens kan mäta upp det eftersom gjutningen av blocket kvaliten på foder osv spelar mer roll och avikelsen är säkert större på dessa saker så dom påverkar blockets hållbarhet

men självklart bör man inte borra ett block för högre cylvolym men då borrar man inte någon halvdan mm
utan mer mm då gör det så klart större skillnader

okej. kanske ska kontrollera och borra till det då med tanke på att motorn har gått 30k.
annars lär juh alla här tro att ja är blåst i skallen:D haha..
vet någon nån firma som göra sånt i Gävleborg? vet att Snorres maskin gör men dom låter så himla dyr på allting som dom gör.. vad kostar en borrning i genomsnitt?



Sök