3562
Sök

För hög förbrukning Volvo 960

173 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Min volvo 960 3.0 Aut -92 drar på tok för mycket bränsle, ca. 1.8l milen vid lugn blandad körning. Den svarar inte på gasen när man precis har startat den, fastän den precis varit igång, utan går dåligt och ibland stannar i 100-200 meter, sedan börjar den gå normalt.
Annars går bilen helt okej, kanske lite slö på låga varv.
När jag köpte bilen bytte jag bakre ljuddämpare till en liten rund tom dämpare, kan det ha någon betydelse?

Utsläppsvärdena var enligt besiktningsmannen mycket bra, kan skaffa de exakta siffrorna om det behövs.

Jag ska byta olja, oljefilter, stift och luftfilter. Vad annat bör jag kolla/byta? Ska även kolla felkoderna. Älskar bilen men tråkigt att den drar så mycket. Jag vet att det inte är någon snål bil direkt men runt 1.5l/milen vill jag iaf slippa.

473 Inlägg
17 maj 2010
börja med felkoder om du kan se om något är fel där
Att du har bytt ljuddämpare bör inte göra att den dra så mkt mer
Antingen så har du felet i insprutningen, eller så har du fått problem med ventiler
men som sagt börja med felkoder och byt luftfilter kan göra en hel del

2 Inlägg
22 september 2010
hejsan har en volvo 960 3.0l  Aut -91 motorn och har nyss renoverat hela motorn i verksta men nu går den lite ojämt och kick downen funkar inte riktigt som den ska nån som har några bra tips eller ska jag bara köra lite se om de blir bätre ? har kört lite nu och den blödrar inte lika mkt men kickdownen reagerar typ inte

hejsan har en volvo 960 3.0l motorn och har nyss renoverat hela motorn i verksta men nu går den lite ojämt och kick downen funkar inte riktigt som den ska nån som har några bra tips eller ska jag bara köra lite se om de blir bätre ?

519 Inlägg
22 september 2010
Felkoder kollar du smidigt själv på din bil,kolla dom till en början.

jagrullar.se finner du all info om hur man gör och vad felkoderna betyder..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 september 2010
ponnken skrev:
hejsan har en volvo 960 3.0l  Aut -91 motorn och har nyss renoverat hela motorn i verksta men nu går den lite ojämt och kick downen funkar inte riktigt som den ska nån som har några bra tips eller ska jag bara köra lite se om de blir bätre ? har kört lite nu och den blödrar inte lika mkt men kickdownen reagerar typ inte

Vet inte hur det är på 960, men på 740 sitter det en kickdown wire från gaspedalen som styr kickdownen, kanske denna wire ej är ansluten, och en annan grej att kolla upp är när automatlådeoljan byttes senast.

Jonas

614 Inlägg
23 september 2010
Den erfarenhet jag har är att ofta när bilen drar extrema mängder med bensin är ofta att lambdasonden har rasat och inte kan ge rätt avgasvärlden till resten av bilen. Nu skriver du ju dock att avgasvärdena är bra.. när kolla du upp detta? var det efter detta problem kom upp?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

2 Inlägg
23 september 2010
Volvo_Mannen skrev:
ponnken skrev:

Vet inte hur det är på 960, men på 740 sitter det en kickdown wire från gaspedalen som styr kickdownen, kanske denna wire ej är ansluten, och en annan grej att kolla upp är när automatlådeoljan byttes senast.

ne den reagerar på 4 tusen varv inte 3 tusen alla oljor slangar och sånt e nytt så inte de men köpte fel kodnings boken ska försöka hitta felet men tack ändå

hejsan har en volvo 960 3.0l motorn och har nyss renoverat hela motorn i verksta men nu går den lite ojämt och kick downen funkar inte riktigt som den ska nån som har några bra tips eller ska jag bara köra lite se om de blir bätre ?

Sök