3202
Sök

Generator som inte laddar på 9000cse!

48 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#1
är en saab 9000cse från 93!

är andra gången nu som generatorn säger upp sig.... misstänker att de kan va vatten/olja som rinner in i den så den bli sämmre o sämmre tills den tillslut ger upp?
börja med att halvljuset blinkar till ibland elle slockna helt. bilen kan även tända helljuset av sig själv vilket inte är så kul när man ha 5 x-ljus. iaf inte för mötande bilar tongue

har inte hitta en ny generator nu så en fråga som jag vill ha svar på är om de bara är att köra även fast den ladda 11.4volt? sen ladda batteri och köra igen? har ju en så kallada direct ignition elle hur de stavas.... om de kan ta skada elle någe sånt?

//MVH

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 september 2010
#2
Kommer det in olja/vatten så den är synligt typ full med skit kan det vara anledningen, dock brukar de vara väldigt bra isolerade!

Batteriet tar duktigt mycket stryk av att laddas upp och ur helt och sen samma cykel igen sad


21 761 Inlägg
26 september 2010
#3
koma_kaj skrev:
har inte hitta en ny generator nu så en fråga som jag vill ha svar på är om de bara är att köra även fast den ladda 11.4volt? sen ladda batteri och köra igen? har ju en så kallada direct ignition elle hur de stavas.... om de kan ta skada elle någe sånt?

//MVH

Ingenting i själva bilelektroniken bör ta skada vad jag vet iaf, det är nog mest stereoutrustning (slutsteg) som brukar kunna ta skada vid låg spänning.

När det gäller att köra bilen utan fungerande generator så kan man göra så, men körtiden blir ofta mycket begränsad och vilken lägsta spänning som kan tillåtas beror på motorns tänd/bränslesystem. Det är säkrast att inte använda bilen.

Utan att veta någonting om hur mycket ström din bil drar vid körning så rekommenderar jag inte längre körtid än 30 minuter, men det går säkert att köra längre tid. Det viktiga är att helst inte låta batteriet bli mer än 50% urladdat, det tar annars ordentligt med stryk ifall det rör sig om ett renodlat startbatteri.

Observera att man får räkna på körtid (egentligen den tid som motorn+tändningen är igång) eftersom batteriet inte får laddning, man ska inte räkna körsträcka. smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 september 2010
#4
Kan av erfarenhet inflika att en 9000 går drygt en timme vid ganska hög fart fast utan ljus och fläkt, detta var dock med ett "reservbatteri" som hade sett sina friska dagar sedan länge!

Rekordet för en bil med insprut är straxt över 3 timmar blandad körning!


48 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#5
övertallar mamma att låna hennes bil:D är nog säkrast de så beställer jag en beg generator och bygger för på nå vis sen så den inte tar in olja eller vatten men att den ändå ska få tillräckligt med kylning.....

tack tack!


Sök