3431
Sök

Våltat med bilen , takbyte?

55 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#1
Hej våltade men min bmw 325i coupe -95 igår :S , huven framskärmen ,taked och båda dörrarna blev ganska bucklade .

Eftersom jag bara har halvförsäkring på bilen antar jag att dom inte löser in bilen.Allt utom taket går ju att byta ganska lätt. Därför undrar jag om det går att kapa lös taket och svetsa dit ett från en skrotad bil ?Och sedan "går" ju allt men ni förstår..

Tacksam för snabba svar!smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 september 2010
#2
Frågan är om det är lönt. Blir ju rätt så kostsamt om man inte reder ut de själv. Sätt först och främst upp bilen i en bänk och se om den är rak.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
26 september 2010
#3
håller med föregående talare, men om ja va du så skulle ja nog hoppas på att dom löser in bilen big_smile


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 september 2010
#4
Ska du leja bort arbetet så blir det billigare att köpa en ny bil och hade du besuttit kunskapen för att göra jobbet själv hade du inte frågat om det här.. Jag skulle nog börja spanat på blocket efter en ny bil istället

Rock'n Roll

55 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#5
Har ändå hållit på ganska mycket med bilar , och har bra svetskunskaper ,men det är att få allt rakt som kan vara det svåra.

Tror inte dom löser in bilen när de bara var halvförsäkrad:S

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
26 september 2010
#6
haeggroth skrev:
Har ändå hållit på ganska mycket med bilar , och har bra svetskunskaper ,men det är att få allt rakt som kan vara det svåra.

Tror inte dom löser in bilen när de bara var halvförsäkrad:S

Ja men det kan ju inte gå mer än åt h******e så vad väntar du på? tongue Är du noggrann så kommer det bli rakt. Mycket av karossens styrka ligger ju i taket och frågan är hur det förändras när du börjar svetsa, men svetsar du en enkel bur när du ändå håller på så blir karossen ändå starkare än original
Senast redigerat av TenZer (26 september 2010)

Rock'n Roll

8 251 Inlägg
26 september 2010
#7
Det är ett jäkla jobb att byta tak, först lär den ju som sagt kollas så att den är rak. Och sen måste karsoosen stadgas upp innan du börjar byta taket. Och sen är ju frågan om hur illa tilltygad bilen är. För är den tillräckligt illa skadad så skrivs det ju in i registret, och då ska den kollas extra noga innan den kan användas i trafik igen.


5 198 Inlägg
26 september 2010
#8
Brinley skrev:
håller med föregående talare, men om ja va du så skulle ja nog hoppas på att dom löser in bilen big_smile

Han får väl inte ut en krona efter som han har HALV försäkring, ,den täcker ju motpartsskador samt glas och stöld.Hade han haft HEL försäkring så hade det varit annat.

55 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#9
Precis så vad är det bästa att göra med bilen ? motorn och drivlinan i övrigt verkar hel , även hela inredningen (m3 inredning).

1 059 Inlägg
26 september 2010
#10
bilder på skadan hade ju underlättat? är framruta o a b eller c stolpar vikta ? behöver inte va jättejobb.Få bilen kryssmätt i bänk behöver inte va jättedyrt.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Rocknroller
296 Inlägg
26 september 2010
#11
Blir nog bättre om du tar loss alla delar som är i bra skick och säljer..

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

612 Inlägg
26 september 2010
#12
Icke cab 325i 1994-96 på blocket ser ut att ligga i området 25-45 000kr. Lite prutmån på det, så låt säga att bilen är värd 20-40 000kr.

Omlack lär kosta 10 000+ om det ska bli bra (och inte göras hemma i garaget). Säg att du lägger 5-10 000kr på delar (kan lätt visa sig att hjulupphängningar etc. fått sig en omgång och behöver fixas). Sedan kommer du praktiskt taget bo i verkstaden en tid framöver. Och om du sedan vill sälja bilen kommer folk antagligen inte vilja betala så mycket när dom vet vad bilen varit med om.

Jag vet inte hur högt du värderar din fritid, eller hur gärna du vill ha kvar just denna bilen, men själv så ser jag ingen ekonomisk fördel i att lägga jobb på den bilen, istället för att köpa något annat. Tälj träälgar och sälj till tyskarna i sommar om du vill slå ihjäl tid och faktiskt tjäna pengar på det... wink

1 758 Inlägg
27 september 2010
#13
Är i 99 fall av 100 inte lönt att laga den typen av skador, om det inte rör sig om en speciell bil (då menar jag inte högt affektionsvärde, utan en speciell bil - dyr sportbil eller gammal ovanlig veteranare etc.)
Surt som fan när sånt händer, men det tar mest energi och pengar och blir en rejäl förlustaffär att laga en sån sak på en bil som är såpass vanlig.

Arg Snickare
875 Inlägg
27 september 2010
#14
Om jag inte minns fel så får man inte väl inte kapa i a-b-c stolparna? Du får aldrig tillbaka spänningen i chassiet om du ska byta taket, och då blir bilen ännu mjukare vid nästa olycka.
Dvs voltar du igen så blir det pannkaka av allt.

Mitt tips är att skruva ner bilen och sälja den i delar. Du kan nog gå plus på det.

Biltokig
310 Inlägg
27 september 2010
#15
Sälj de ni delar, det är nog det du kan göra, eller sälj hela bilen till någon som kan laga den. Blir för dyrt om du inte ka ngöra det redigt själv.

Harè bra

3 059 Inlägg
27 september 2010
#16
volvo_r-optik skrev:
Om jag inte minns fel så får man inte väl inte kapa i a-b-c stolparna? Du får aldrig tillbaka spänningen i chassiet om du ska byta taket, och då blir bilen ännu mjukare vid nästa olycka.
Dvs voltar du igen så blir det pannkaka av allt.

Mitt tips är att skruva ner bilen och sälja den i delar. Du kan nog gå plus på det.

Fundera på alla taksänkta bilar då.
Visst får man göra det och byta ett tak.

Marlboroman skrev:
Det är ett jäkla jobb att byta tak, först lär den ju som sagt kollas så att den är rak. Och sen måste karsoosen stadgas upp innan du börjar byta taket. Och sen är ju frågan om hur illa tilltygad bilen är. För är den tillräckligt illa skadad så skrivs det ju in i registret, och då ska den kollas extra noga innan den kan användas i trafik igen.

Ska skrivas i vilket register? Hur ser det ut i ett register där det står nått sånt i? Aldrig i mitt liv sett ett register på en bil att den varit krockad.
Och vem ska kolla den extra noga innan den tas i trafik igen om man gör jobbet själv?? Den tas inte ur trafik bara för att du voltat och ska laga den.
Senast redigerat av Smajly (27 september 2010)


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 september 2010
#17
Smajly skrev:
volvo_r-optik skrev:
Om jag inte minns fel så får man inte väl inte kapa i a-b-c stolparna? Du får aldrig tillbaka spänningen i chassiet om du ska byta taket, och då blir bilen ännu mjukare vid nästa olycka.
Dvs voltar du igen så blir det pannkaka av allt.

Mitt tips är att skruva ner bilen och sälja den i delar. Du kan nog gå plus på det.

Fundera på alla taksänkta bilar då.
Visst får man göra det och byta ett tak.

Marlboroman skrev:
Det är ett jäkla jobb att byta tak, först lär den ju som sagt kollas så att den är rak. Och sen måste karsoosen stadgas upp innan du börjar byta taket. Och sen är ju frågan om hur illa tilltygad bilen är. För är den tillräckligt illa skadad så skrivs det ju in i registret, och då ska den kollas extra noga innan den kan användas i trafik igen.

Ska skrivas i vilket register? Hur ser det ut i ett register där det står nått sånt i? Aldrig i mitt liv sett ett register på en bil att den varit krockad.
Och vem ska kolla den extra noga innan den tas i trafik igen om man gör jobbet själv?? Den tas inte ur trafik bara för att du voltat och ska laga den.

Jag tänkte skriva exakt samma sak, alla taksänkta gamla raggar/pilsner jänkare/volvos.

Och just det där registret skulle nog vara en myt tror jag... löser inte FB in den så är den ju i trafik tills den blir avställd.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

55 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#18
Tack för alla svar , känns som att det ändå blir värt att sälja den i delar , så undrar vad kan man ta för en beige m3 skinninredning ? lite nött på förarstolens kant ,inge annat. Och vad är en 325i motor värd som gått 24500 mil problemfritt ,med låda också.

731 Inlägg
29 september 2010
#19
Lägg ut annons på autopower.se och pure-pf.com så ska du nog få sålt allt. M3 inredning borde du få minst 4k för om den är komplett och någorlunda bra skick.


12 Inlägg
29 september 2010
#20
haeggroth skrev:
Precis så vad är det bästa att göra med bilen ? motorn och drivlinan i övrigt verkar hel , även hela inredningen (m3 inredning).

är någon av stolparna vikta? eller buckliga?

om dom inte är det så borde det inte vara någon större fara. beror helt och hållet på var smällarna på bilen har tagit. vad som har tryckts till och så vidare..



Sök