2991
Sök

Fastighetsmäklare vs. Bilförsäljare

Bilförsäljare
77 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Halloj! Tog studenten i våras och går just nu Fastighetsmäklarprogrammet på Högskolan i Gävle. Funderar dock på att hoppa av och vänta några år med studierna och jobba och resa lite de kommande 2, 3 åren. Har sökt massor av jobb som bilförsäljare, skulle jag bli kallad till intervju och erbjuden jobb så är jag riktigt sugen på att tacka ja. Vet dock inte om det är en så bra idé att ta ett/flera sabbatsår, någon som har erfarenheter? Tacksam för alla svar som ges! smile

DFFL
9 020 Inlägg
29 september 2010
Jag skulle ta ett sabbatsår efter gymnasiet för att sen plugga igen.
Det var fyra år sen, inne på femte. tongue

Så var beredd på att vänja dig vid en inkomst för att sen se ifall du kan avvänja dig...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Bilförsäljare
77 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Jag skulle ta ett sabbatsår efter gymnasiet för att sen plugga igen.
Det var fyra år sen, inne på femte. tongue

Så var beredd på att vänja dig vid en inkomst för att sen se ifall du kan avvänja dig...

Jo det är nog lätt att det blir så. Funderar lite på att göra ett uppehåll från studierna ett år och sedan börja läsa enstaka kurser på distans eller halvfart under något år samtidigt som man gör något annat, ex. jobbar eller reser. Tror det blir lättare att komma igång igen med studierna då efter sabbatsåret/åren än om man inte läst några kurser under sin "skolfria tid". Om man läser kurser under tiden men sedan struntar i att fortsätta på programmet känns ju kurserna onödiga, därför tror jag det kan vara en morot att bestämma sig för att läsa enstaka kurser för att sedan kunna gå direkt in på andra året på programmet istället för att inte ha läst några kurser alls, då tror jag det är svårare att ta upp studierna igen några år senare. smile Blev lite krångligt där, men jag hoppas du förstår vad jag menar. smile

1 482 Inlägg
30 september 2010
Pengar> ALL... end of story.

BLT Service
Theracords Music Label

Körv
3 535 Inlägg
30 september 2010
i typ 90% av fallen så slutar det med att man jobbar istället och typ skiter i att studera vidare tongue

Truckdriving Man

Bilförsäljare
77 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Med sabbatsår menar jag att jobba eller resa istället för att plugga. tongue Får se om jag blir kallad till någon intervju så får man bestämma sig då. Om inte så är det nog bara att plugga på.

Sanizz
30 september 2010
Från egen erfarenhet så gå klart din utbildning.

Sök