3544
Sök

Sänka Bmw e34

82 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej, tänkte sänka min e34 fram. Är det värt att kapa fjädrarna bara?  Har hört att ca 2varv ska va lagom. Känns inte värt att lägga ut runt +1500:- på några sänkfjädrar, men vore fint att få ner den lite utan att den sliter däck snett o så tongue


vinnarskalle!
907 Inlägg
1 augusti 2008
#2
varför inte kosta på bilen riktiga fjädrar? bilen kommer gå som skit om du kapar fjädrarna.. sommarjobba och köp riktiga grejor är mitt tips, annnars orginal.


465 Inlägg
1 augusti 2008
#3
Casy skrev:
varför inte kosta på bilen riktiga fjädrar? bilen kommer gå som skit om du kapar fjädrarna.. sommarjobba och köp riktiga grejor är mitt tips, annnars orginal.

vet inte om jag kan hålla med dej om att bilen kommer gå som skit... men men  btw om du inte vill lägga pengar på sänkfjädrar så kapa du.. men jag hadde inte gjort det:)

Med.lem
3 759 Inlägg
1 augusti 2008
#4
Casy skrev:
varför inte kosta på bilen riktiga fjädrar? bilen kommer gå som skit om du kapar fjädrarna.. sommarjobba och köp riktiga grejor är mitt tips, annnars orginal.

Nu har jag aldrig kört nån bil med riktigt feta coilovers å sånna dyra grejer, men en e34 och en volvo 760 med 2 olika sänkningsatser med dämpare och fjädrar.

Och skillanden mellan det och kapade orginalfjädrar som det var på min gamla 740 är inte SÅ stor som vissa vill få det till.

Satserna känndes lite stabilare.
Dock finns det rätt många billiga sett till e34 så har du pengar så satsa på en sänk-kitt
Senast redigerat av Mr_EmCom (1 augusti 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

BMW fantast
1 172 Inlägg
1 augusti 2008
#5
vf ska du inte kosta på dig ett par riktiga fjärdrar för 1500 +
tycker antingen du köper riktigt elr skiter i det... 1500 e väl ingenting... H&R brukar gå på ca 2300spänn. det e fan ingenting för 4 nya stabila fjädrar som sänker fint.. sälj passaten om du inte har råd att punga ut 2000 på fjädrar... tycker inte man ska va snål på sånt... Kapa gör bönner på sina 240/740. vet nårra bönner som hamna i diket  för fjädern hoppat ut fästet för det var kapat...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

80 Inlägg
1 augusti 2008
#6
Man vill köra med kapa fram 2 runt om. Det ger inte precis egentligen bra än ha riktiga sänk kitt. ha riktiga sänk kitt Så du minska all bekymmer över t.ex Besiktig.Om du ska kapa ändå så helst svetsa 5 cm lång fäste mellan fjäder till stötdämapare stöd. Så det är säkert Som en del fick det godkänt hos besiktig, Men det är inte lätt att få godkänt hos alla besiktig med kapat fjäder. cool


82 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#7
Okej, då väntar jag med det då:) Men räcker det med enbart sänkfjädrar för att den ska bli stabil och så då? Lite sugen på 60mm/40mm från GE-motorsport, kostar ju inte så satans mycket... http://gemotorsport.jetshop.se/


120 Inlägg
3 augusti 2008
#8
Persson_90 skrev:
Okej, då väntar jag med det då:) Men räcker det med enbart sänkfjädrar för att den ska bli stabil och så då? Lite sugen på 60mm/40mm från GE-motorsport, kostar ju inte så satans mycket... http://gemotorsport.jetshop.se/

Satsa på en hel väghållningssats (dämpare+sänkfjädrar) om du vill ha den riktigt stabil, det lönar sig!
Köpte själv en G&M väghållningssats 40/40 från GE-motorsport för ett par år sedan till min gamla 520i e34.. fungerade utomordentligt bra och bilen låg som en tegelsten på vägen. Om du sedan väljer 40mm/40mm eller 60mm/40mm är helt och hållet beroende på hur mycket du vill leka vägskrapa, det sistnämnda får dock bilen till att se bra mycket fetare ut wink


564 Inlägg
3 augusti 2008
#9
Ofta behöver man byta dämparen samtidigt som man monterar sänkfjädrar/kapar fjädrar då originaldämparen ofta är sliten och har svårt att klara av en hårdare fjäder. Det är lätt att man får en "studsande" bil då. Likaså behöver du göra en hjulinställning oavsett om du kapar fjädrarna eller sänker med nya fjädrar om du vill slippa att den käkar däck.

Mvh Johan
Senast redigerat av groze (3 augusti 2008)

12 086 Inlägg
3 augusti 2008
#10
Kapa förfan, kapa!
Jag sänkte min 540 nyss, men nya fjädrar och dämpare visst.
Men jag har lagt ner ganska mkt pengar på bilen redan.
Har man inte ambitionen att lägga ut 1500 så ska man inte göra det, kapa funkar utmärkt!

Och bla bla om dämpare, dina dämpare är säkert redan slut ändå. Kapa och va glad!

82 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
#11
Har lite nya frågor, kan få tag på nya fjädrar FRAM för 1000:- nu och det tycker jag är ett okej pris. Men hur blir det att bara sänka fram, kommer bussningar och så ta mycket styrk eftersom hela bilen kommer "luta framåt"? Har tillgång till att ställa framvagnen på skolan iaf..


82 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
#12
ewrs skrev:
Förra ägaren på min bil hade kapat fjädrarna. Gick inte igenom besiktningen då risken fanns att dom skulle hoppa ur. Jag fick därför bekosta nya.

KAPA INTE FÖR GUDS SKULL. hmm

Nepp:D glömmde skriva att det är riktiga sänkfjädrar det handlar om då.. 40mm eller 60mm..wink


Performance meck
342 Inlägg
13 juni 2010
#13
funkar kanon att kapa! se dock till att fjädrarna sitter fast bra så det inte finns någon risk att dom lossnar!!
dock för komforten så kan det bli lite stötigt men beror på hur mycket man sänker...


Mvh viktor

Blyfot
829 Inlägg
13 juni 2010
#14
Hjälper ju inte att köpa "riktiga" fjädrar man får ju kapa dom också

"bara en mor kan älska en sån son"

"Unloaded"
1 557 Inlägg
13 juni 2010
#15
Persson_90 skrev:
ewrs skrev:
Förra ägaren på min bil hade kapat fjädrarna. Gick inte igenom besiktningen då risken fanns att dom skulle hoppa ur. Jag fick därför bekosta nya.

KAPA INTE FÖR GUDS SKULL. hmm

Nepp:D glömmde skriva att det är riktiga sänkfjädrar det handlar om då.. 40mm eller 60mm..wink

Kapat min E34 fram, 3 varv. Går hur stabilt och skönt som helst på vägen. Ingen tror på en när man säger att man kapat, och verkligen inte 3 varv, men det är inte så blodigt. Inte kapat något bak, pga lathet. Men fixa fast fjädrarna i skålarna bara så går det igenom besiktning smile Kap = För oss som inte vill lägga en förmögenhet på andra-bilen. Käkar däck gör den inte heller något speciellt. Innan jag kapade så var den högre än en Hummer framtill. Nu ser den normalhög ut, eller normalsänkt, if you will.

"When innovation meets passion!"

pinstripe artist.
7 Inlägg
30 september 2010
#16
Jag är helt klart FÖR att man ska kapa fjädrarna. Men en bra fastsättning av fjädern är mycket viktig, nån som har nått bra tips? Det bilprovningen klagar på är just att fjädern kan hoppa ur, i övrigt får man väl åka hur lågt man vill smile


767 Inlägg
30 september 2010
#17
Sailor-nikk skrev:
Jag är helt klart FÖR att man ska kapa fjädrarna. Men en bra fastsättning av fjädern är mycket viktig, nån som har nått bra tips? Det bilprovningen klagar på är just att fjädern kan hoppa ur, i övrigt får man väl åka hur lågt man vill smile

Inte hur lågt man vill tongue Man måste komma över lyften samt bromstesten, iaf här i stan big_smile


pinstripe artist.
7 Inlägg
30 september 2010
#18
Jiimpa skrev:
Sailor-nikk skrev:
Jag är helt klart FÖR att man ska kapa fjädrarna. Men en bra fastsättning av fjädern är mycket viktig, nån som har nått bra tips? Det bilprovningen klagar på är just att fjädern kan hoppa ur, i övrigt får man väl åka hur lågt man vill smile

Inte hur lågt man vill tongue Man måste komma över lyften samt bromstesten, iaf här i stan big_smile

jo sant smile

Det var inte poppis när vi besiktade polarns slammade bubbla med ormbo, den fick vi backa bort från bromstesten och lyfta upp på lyften! big_smile dom var inte så roade smile


Med.lem
3 759 Inlägg
30 september 2010
#19
Sailor-nikk skrev:
Jiimpa skrev:
Sailor-nikk skrev:
Jag är helt klart FÖR att man ska kapa fjädrarna. Men en bra fastsättning av fjädern är mycket viktig, nån som har nått bra tips? Det bilprovningen klagar på är just att fjädern kan hoppa ur, i övrigt får man väl åka hur lågt man vill smile

Inte hur lågt man vill tongue Man måste komma över lyften samt bromstesten, iaf här i stan big_smile

jo sant smile

Det var inte poppis när vi besiktade polarns slammade bubbla med ormbo, den fick vi backa bort från bromstesten och lyfta upp på lyften! big_smile dom var inte så roade smile

Dom ska väll jobba lite dom också!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök