3645
Sök

Elfel på Buick. behöver hjälp från er därute som är vassa inom bilel. SPÖKBIL!!!

1 112 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#1
DU SOM KAN MYCKET OM BIL EL SNÄLLA LÄS MITT INLÄGG Å SÄG VAD DU TIPPAR.  ALLA IDÉER ÄR VÄLKOMNA


Jag kör en Buick park avenue 91 års modell. jag har ett elsystem i bilen som funkar till 99 procent felfritt bortsett från någon skitgrej som är helt ointressant.

Mitt huvudproblem är att jag har spöken i bilen skulle man kunna tro.

Beskrivning: Bilen startar å funkar perfekt tur och retur till jobbet ca 2 mil.
sedan tar jag en resa till skåne å tillbaka å den funkar felfritt då med.

men ibland så kan felet vara att när jag kommer ut till bilen på morran så (finns inte batteriet kvar)
kan man säga.
jag öppnar dörren å inte inrednings belysningen funkar.
inte lampan i instrumentpanelen som talar om att dörren är öppen ens en gång.

man vrider på nyckeln å det händer inget alls. inte ens ett klick.

är precis som om att vrida på startnyckeln i en bil där någon innan har monterat ur batteriet.
man sitter å rullar tummarna 2 minuter å provar starta igen. ingenting. provar igen ingenting. å till sist pang så kommer strömmen tillbaka bilen startar perfekt en vecka till.

sen kan det plötsligt komma tillbaka igen utan anledning. å då kanske det funkar perfekt på morran, man kör 2 mil å stannar till på en mack 2 minuter å tar en dricka. bilen är varm å allt å när jag skall åka igen. vips! ingen ström, man provar kliva ur bilen å låsa och låsa upp den ett par gånger. ingenting. . blir förbannad å öppnar huven. står å kollar å undrar vart fan felet kan vara...... vickar lite på batterisladdar. ingenting. klickar sig i hövvet. väntar å funderar. lägger en (fingertopp lite lätt mitt uppe på en batteripol.) vips! stereon drar igång strömmer är tillbaka å bilen startar som en klocka å går utan problem 10 mil till.

Några får få gånger. kanske 5 gånger på ett år så har strömmen försvunnit när jag kör. då säger det klick å stereon nollställs klimatanläggningen nollställs bilen skuttar till en sekund samtidigt som alla lampor slocknar och sen efter allt det där som händer på totalt 3 sekunder så kommer strömmen tillbaka å bilen tuffar vidare som inget har hänt.

hela detta problem dyker  upp i tid och otid och helt slumpmässigt. jag kan inte relatera det till något som jag själv reflekterat över. har funderat på om det kan vara fukt men då det även sker mitt i sommaren när det vart 30+ i 2 veckor så känns fukt uteslutet.

Jag har ganska så nytt å vårdat batteri. rengjorda batteripoler. å ordentligt åtdragna batteri klämmor.
köpte nyss en ny generator i hopp om att lösa problemet men det kvarstår även med ny generator.
bilen för övrigt välskött och ständigt ompysslad av mycket noggrann ägare. batteriet är rejält laddat.

Snälla hjälp mig! jag vet inte vad jag skall tro.
Senast redigerat av Widowmaker (1 oktober 2010)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

Motborgare
1 099 Inlägg
1 oktober 2010
#2
Är det alltid när du lägger en fingertopp på toppen av en batteripol att strömmen kommer tillbaka?

Då är det troligen ett smygavbrott i själva batteriet.

-- K

1 112 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#3
Kavli skrev:
Är det alltid när du lägger en fingertopp på toppen av en batteripol att strömmen kommer tillbaka?

Då är det troligen ett smygavbrott i själva batteriet.

-- K

nej det är inte alltid som det är just på batteriet. ibland så kan det istället vara att jag låser och låser upp bilen typ 10 gånger. å är det inte de två så e det bara å vänta istället. bilen tycks ha ett spöke med humör svängningar

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

21 761 Inlägg
1 oktober 2010
#4
När bilen inte startar: Mät spänningen direkt på polerna vid startförsöket, om spänningen är okej (åtminstone mer än 10 V) så mäter du på polskorna. Är spänningen fortfarande okej så mäter du dels i karossen där minuskabeln sitter och dels på batterikabelns kardeler vid infästningen på polskon. Vid varje mätning ska nyckeln vridas till startläge. smile

Har bilen någon typ av huvudsäkring någonstans?
Senast redigerat av Drönirettab (1 oktober 2010)

1 112 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
När bilen inte startar: Mät spänningen direkt på polerna vid startförsöket, om spänningen är okej (åtminstone mer än 10 V) så mäter du på polskorna. Är spänningen fortfarande okej så mäter du dels i karossen där minuskabeln sitter och dels på batterikabelns kardeler vid infästningen på polskon. Vid varje mätning ska nyckeln vridas till startläge. smile

ok då skall ja prova det

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

-.-
383 Inlägg
1 oktober 2010
#6
Veckans tips är att INTE mäta med multimeter.
Jag hade precis samma fel på min gamla 745, när den var helt död så mätte jag 12,5V på batteriet men inga lampor i hela bilen lyste än mindre gick den att starta.
Då kom jag på att jag ska kolla med provlampan, inte minsta lilla glöd i den lampan, fram med multimetern igen, 12,5V.
Så prova med ett annat batteri, är ju värt ett försök iallafall

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

-.-
383 Inlägg
1 oktober 2010
#7
nä, men det är lätt att bli lurad.
även om multimetern visar 12V så orkade batteriet inte ens tända en enda 5watts lampa.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

21 761 Inlägg
1 oktober 2010
#8
Med multimeter kan man göra betydligt mer exakta mätningar än med provlampa, dock gäller det att dels handskas rätt och dels se till att mätinstrumentets egna batteri är fräscht. smile

Man ska dessutom alltid mäta under belastning för att få ett rättvisande värde.
Senast redigerat av Drönirettab (1 oktober 2010)

1 112 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#9
Swedenrockers skrev:
Lägg upp en bild på hur dina batteripoler ser ut.

jag har nu i tråden fått flera intressanta tips och ideér jag skall fota motorrummet å batteriet så ni får se hur det ser ut

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"


Sök