Vill höja upp min volvo 745 för att kunna ta mig fram bättre i alla snödrivor och dyl. Vill höja ca 1dm totalt, kanske mer men inte mindre. Någon som har någon bra idé om hur jag skall göra det? Har satt i "kuddar" i fjädrarna runt om men det ger inte nog med höjd.
finns ju förstärkta/husvagnsfjädrar att montera bak fram vet jag ej om de finns. men är fjädrarna dåliga brukar de bli bättre om man slänger dit nya fjädrar + fjäderben
nja, de är väl egentligen inge fel på fjädrarna, varken fram eller bak. Jag tycker bara att bilen känns alldeles för låg när det blir lite terräng osv. Kan man slänga på längre fjädrar från någon annan bil kanske? Skall kolla efter husvagnsfjädrar på nätet..
Verkar inte finnas några längre fjädrar, bara hårdare Jag vill trycka upp bilen rejält, utan att behöva bygga om hela bilen. Min bror hade hört något om hockeypuckar men visste inte riktigt hur det gick till, någon som vet?
hokypukar är nog inte så bra ide.går de äns att höja mer dämparna räcker väll inte för de? om man inte bygger om halva bilen så klart elle? rätta mej om jag har fel
Nej det är ju sant.. hmm.. längre dämpare, längre fjädrar får bli modellen.. någon som vet om det kanske finns dämpare/fjädrar som passar från någon annan bil som är högre?
tänk nu bara på hur rollcentret ändras av en höjning så det inte blir alldeles för högt. det i sin tur kan leda till mycket obehagliga och rent ut farliga betéenden i chassit.
ville bara påpeka det för din egen säkerhets skull så du håller lite koll på det.
lycka till nu och hoppas det blir som du vill ha det. mvh
Tja, tänkte att jag ställer min fråga här istället för att plåga forumet med en ny tråd.
Jag funderar på att höja min 940, som han ovan, 10cm eller (gärna) mer. Det är en del av ett skolprojekt jag fifflar med. Det jag undrar är just hur man bör gå till väga, och längre fjädrar & dämpare är taget, men en polare till mig mumlade om att kardanaxeln blir för "sne". Är det ett problem, är det någon som vet?
Är det annat man bör tänka på, säkerhets & besiktningsmässigt?
Jag funderar på att höja min 940, som han ovan, 10cm eller (gärna) mer. Det är en del av ett skolprojekt jag fifflar med. Det jag undrar är just hur man bör gå till väga, och längre fjädrar & dämpare är taget, men en polare till mig mumlade om att kardanaxeln blir för "sne". Är det ett problem, är det någon som vet?
Är det annat man bör tänka på, säkerhets & besiktningsmässigt?
I princip så lär du flytta ner hela drivlinan så mycket som du vill höja bilen för att det ska bli rätt geometri på framvagne och för att det inte ska bli för stora brytningar i knutarna på kardanen. Alternativet annars är ju att såga sönder skärmarna och bredda dem rejält så du får in 35" mudders.
Tja, tänkte att jag ställer min fråga här istället för att plåga forumet med en ny tråd.
Jag funderar på att höja min 940, som han ovan, 10cm eller (gärna) mer. Det är en del av ett skolprojekt jag fifflar med. Det jag undrar är just hur man bör gå till väga, och längre fjädrar & dämpare är taget, men en polare till mig mumlade om att kardanaxeln blir för "sne". Är det ett problem, är det någon som vet?
Är det annat man bör tänka på, säkerhets & besiktningsmässigt?
Jäklar vad fräck 245! Fint, nu har man någon "bild" av det hela. Uppskattat.
Feta däck såg riktigt ballt ut men sträcker sig nog ganska långt utanför min pinsamt låga budget. (Student) Men i alternativ ett, drivlinan alltså, hur pass svårt/dyrt är det att genomföra? Vet inte exakt allt vad det innebär. Är det något man kan göra i ett vanligt garage med lite "vanliga" verktyg av modell medioker? Och som gärna inte överstiger säg 3-4000? Tänkte handla en del, eller så mycket som möjligt på skroten i kungsåra.
Har också mycket begränsad kunskap på området, men är desto mer sugen på att göra och lära mig, och jag kan ta om det skiter sig och bilen pajjar.
Men i alternativ ett, drivlinan alltså, hur pass svårt/dyrt är det att genomföra? Vet inte exakt allt vad det innebär. Är det något man kan göra i ett vanligt garage med lite "vanliga" verktyg av modell medioker? Och som gärna inte överstiger säg 3-4000? Tänkte handla en del, eller så mycket som möjligt på skroten i kungsåra.
Har också mycket begränsad kunskap på området, men är desto mer sugen på att göra och lära mig, och jag kan ta om det skiter sig och bilen pajjar.
Behöver inte bli så dyrt. Men det blir ett jäkla jobb eftersom alla fästen till axlarna, motorn och lådan ska flyttas ner 10cm om det är så mycket du vill höja den. Tänk att du skulle sätta ett 10cm tjockt block mellan karossen och växellådsbalk, framvagnsbalk i toppen på fjäderbenstornen och sen får man väl hitta på nåt annat bak kanske. Sen lär man nog räkna med att behöva förstärka en hel del.