3890
Sök

Renault R19 -96, Vandrande tomgång

51 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#1
När bilen är kall så har jag en tomgång på ca 1200 rpm
Men när bilen blir lite varm så vandrar tomgången ner till ca 700 rpm och sedan går den upp till 1500 rpm, och så håller den på hela tiden.

Och om jag trampar ner till ca 2000 rpm och håller där så vandrar den ner några hundra, så problemet är alltså aven då. Men när jag kör landsväg så märker man inget av det. I stadskörning så är det lite jobbigt då det känns som att bilen ska dö när man åker på låga varv osv....

Någon som känner igen problemet, eller vet vad detta kan bero på?
Det är helt nya tändstift i bilen iaf.

Tack

111 Inlägg
12 oktober 2010
#2
det låter verkligen som ett jobbigt problem men det jag skulle kunna gissa på är luftlekage eller något på bränslesidan! bara att gå ut och spraya runt med start gas

lycka till

Full Gas Spar Tid

51 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#3
Ska uppdatera och ändra mig själv efter en test idag.
Nu vet inte jag om bilen har kallstart eller inte, men iaf så går bilen bra på tomgång och några minuter, sedan börjar tomgången vandra, och idag så körde jag en kortare sträcka på låga växlar för att få motorn varm, och så ställde jag bilen på tomgång och gick in i huset och gjorde ett ärende, och under den tiden så vandrade bilen inget på tomgång och bilen gick bra efter det när jag åkte därifrån.

Så när bilen har kommit upp i temp, typ halva mätaren eller mera, så går det bra.
Men före det så vandrar tomgången och bilen dör i vissa lägen på gasen, allt mellan 1000 rpm och upp till 3000 rpm, åker man på en 90 sträcka så märker man inte av det, men åker man på en 50 sträcka eller stadskärning så vandrar vartalen, och det känns som att bilen dör.... Men detta sker endast när bilen är kallare än halva mätaren...

Och jag har noll koll på bilar, så alla förslag är välkommna.

111 Inlägg
12 oktober 2010
#4
kiptanoi skrev:
Ska uppdatera och ändra mig själv efter en test idag.
Nu vet inte jag om bilen har kallstart eller inte, men iaf så går bilen bra på tomgång och några minuter, sedan börjar tomgången vandra, och idag så körde jag en kortare sträcka på låga växlar för att få motorn varm, och så ställde jag bilen på tomgång och gick in i huset och gjorde ett ärende, och under den tiden så vandrade bilen inget på tomgång och bilen gick bra efter det när jag åkte därifrån.

Så när bilen har kommit upp i temp, typ halva mätaren eller mera, så går det bra.
Men före det så vandrar tomgången och bilen dör i vissa lägen på gasen, allt mellan 1000 rpm och upp till 3000 rpm, åker man på en 90 sträcka så märker man inte av det, men åker man på en 50 sträcka eller stadskärning så vandrar vartalen, och det känns som att bilen dör.... Men detta sker endast när bilen är kallare än halva mätaren...

Och jag har noll koll på bilar, så alla förslag är välkommna.

som jag sa tidigar bara att prova med startgas på alla slangar insuget osv

Full Gas Spar Tid

51 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#5
volvo_bobban skrev:
det låter verkligen som ett jobbigt problem men det jag skulle kunna gissa på är luftlekage eller något på bränslesidan! bara att gå ut och spraya runt med start gas

lycka till

Okej.... spraya vart, och ska bilen vara igång, måste vara 2 för detta, vad ska hända, vad ska inte hända.
Du måste skriva ett mera utförligt svar... Har noll intresse av motorer och bilar, men försöker sakta med säkert lära mig lättare saker.... Så utförliga svar krävs.

463 Inlägg
13 oktober 2010
#6
Bilen ska vara igång, spraya i närheten av alla skarvar till gummislangar och även där insuget möter toppen etc. Det är ett bra sätt att se om den får tjuvluft. Personligen tror jag på antingen en tempgivare (det finns två, en till instrumentet i bilen och en till styrboxen) eller smuts i antingen tomgångsmotorn, spjällhuset eller båda.

51 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#7
Nu när jag skulle ut och kolla igen så hände detta:
1) Startade bilen som stått sedan igår, motorn = kall
Hade jämn och fin tomgång.

2) Tempmätaren började röra på sig uppåt, och fortfarande jämn och fin tomgång.
3) När tempmätaren hade nått ca 1/4 del av mätaren så hoppade jag in i bilen och skulle testköra, och direkt så fick jag ojämn tomgång, och man ser hur det som håller igång bilen och tomgången får jobba när motorn är nära att dö ut, då gasar den upp bilen lite och jag har en tomgång på ett par sekunder, och sedan sjunker motorn och är nära och dö igen.
Gasar man då upp bilen och håller 2500 rpm så sjunker vartalet ner till ca 1500-2000 rpm efter en stund och motorn justerar själv upp vartalet till 2500+ igen... och så håller det på.

Men så fort motorn når en temp på 2/4 delar (Halva mätaren) så går bilen bra igen, både vi körning och vid tomgång... Det är just mellan 1/4 dels och 2/4 delar som den verkar toka sig.

Och risken är ju att bilens temp är där igen när den ska besiktas....
Så något borde ju vara knas... ??

Jag sprayade runt lite men märkte ingen skillnad, är dock inte helt 100 på att jag sprayade på exakta rätt ställen eller alla tänkbara stället.

Hur kan man gå vidare?
Finns det några enkla ingrepp man själv kan göra?

463 Inlägg
13 oktober 2010
#8
För säkerhets skull skulle jag börja med att ta bort och rengöra både spjällhus och tomgångsmotor. Hjälper inte det så får man börja undersöka tempgivare. Den undersöker temperatur på både luft och vatten. Troligast är att det är fel på vattentempgivaren.

51 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#9
Vart sitter vattentempgivaren, för hela vattenpumpen är ny och bytt vid kamremsbyte.

463 Inlägg
14 oktober 2010
#10
Vattentempgivaren sitter i termostathuset (åtminstone en av dem) där även tomgångsmotorn sitter.. (om du har en 1.7/1.8-motor.)

51 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#11
Har en raket till motor.... 1.4

Spjällhus och tomgångsmotor kanske jag kan ge mig på idag, ska bara googla och se efter hur man gör det tongue


Sök