3084
Sök

Har min lillasyster rätt till försäkringsersättning?

98 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Tja!

När min lillasyster gick i 5an 6an (hon går gymnasiet nu) blev hon biten av en hund o ansiktet. Numera har hon ett inte så roligt ärr på kinden.

Dagen hon blev biten var hon hemma och sjukanmäld från skolan, så försäkringen hon fick via grundskolan gällde vid olyckan. Nu går hon dock i gymnasiet, bor hemma men gymnasiet ligger i en annan kommun.

Är de någon som vet ifall hon kan få ut något från skolförsäkringen hon hade när hon gick i mellan stadiet nu när hon går gymnasiet (privat skola)? För övrigt är de Länsförsäkringar jag menar nu.

fotointresserad
2 307 Inlägg
11 oktober 2010
När det kommer till ärr finns en chans att man kan söka ersättning för vanprydande ärr men för att det ska gå igenom måste olyckstillfället finnas dokumenterat hos sjukhus. Sen vet jag inte riktigt hur lång tid efter som man kan söka ersättningen däremot.

8 886 Inlägg
11 oktober 2010
Här finns en tråd med bra information
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=193684

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

467 Inlägg
11 oktober 2010
Hej.

Att få ut ersättning för ärr det är jag rätt säker på att man får.  2 av mina systrar har nämligen fått det. Ena syrran blev påkörd av en mc och fick ärr på knät. Drygt ett år efteråt fick hon ut 20 tusen för det ärret eftersom det syntes ganska mycket. Och min andra syster fick i dagarna ut 22 000 för ett ärr på näsan som hon fick för några år sedan av en glasskiva.

Sen hur många år man måste vänta innan dom bedömer hur farligt ärret blir är jag inte säker på.
Men Har det där med skolförsäkringen och göra? Det är väl den vanliga fritidsförsäkringen man har som täcker sådana skador?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

3 059 Inlägg
11 oktober 2010
Ska dom använda ersättningen för att "skönhetsoperera" sig??
Varför söker man ens ersättning för ett ärr ??
En sak är ju om man använder dom pengarna till att låta nån doktor fixa till en så man är snygg igen men de är nock bara en bråkdel som verkligen har ersättningen till det.
Men visst, går det att utnyttja systemet så går de..
Senast redigerat av Smajly (11 oktober 2010)

fotointresserad
2 307 Inlägg
11 oktober 2010
Smajly skrev:
En sak är ju om man använder dom pengarna till att låta nån doktor fixa till en så man är snygg igen men de är nock bara en bråkdel som verkligen har ersättningen till det.

Så varför ska man inte utnyttja de försäkringar som man sitter och betalar in pengar till månad efter månad, ska man inte få någonting tillbaka när man väl drabbas av någonting? Även om man inte fixar till det så kan man se det som en ersättning för det man har fått gå igenom och hur jobbigt dessa ärr kankse var i början när de syntes tydligt.. Med åren vänjer man sig mer men det är tiden innan.

3 059 Inlägg
11 oktober 2010
Norde skrev:
Smajly skrev:

Så varför ska man inte utnyttja de försäkringar som man sitter och betalar in pengar till månad efter månad, ska man inte få någonting tillbaka när man väl drabbas av någonting? Även om man inte fixar till det så kan man se det som en ersättning för det man har fått gå igenom och hur jobbigt dessa ärr kankse var i början när de syntes tydligt.. Med åren vänjer man sig mer men det är tiden innan.

Mest en undran bara.

Här är iallafall svaret på trådskaparens fråga.. Som finns att läsa i länken som pstades ett par inlägg tidigare:
------------------------
Preskriptionstiden
Preskriptionstiden kan vara svår att tolka. Nya försäkringsavtalslagen säger följande:

Preskription av rätt till försäkringsersättning
4 § Den som vill göra anspråk på försäkringsersättning måste väcka talan mot försäkringsbolaget inom tre år efter att ha fått kännedom om att anspråket kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det att anspråket tidigast kunde göras gällande. Annars går rätten till ersättning förlorad. Om anspråk har framställts till försäkringsbolaget inom denna tid, är fristen enligt första meningen alltid minst sex månader från det att bolaget har förklarat att det har tagit slutlig ställning till anspråket.

För att förenkla detta kan man säga: Du bör alltid anmäla en skada inom 3 år från skade- eller diagnostillfället. Men under vissa omständigheter så har du 10 år på dig. Det är inte ovanligt att försäkringsbolagen tolkar denna lag på sitt egna sätt. Godta aldrig misstolkningar!
Senast redigerat av Smajly (11 oktober 2010)

98 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
De jag har fundering över är att de skedde när hon gick i 6te klass. Nu går hon i 1a ring.

Alltså olyckan har ja för mig skedde 2007.. Men är osäker.. Kanske även 2006.
De har inte blivit anmält då vi inte tänkt på att man kan ansöka om ersättning
förens folk börjat skryta om de X antal summor de tagit ut.

1 168 Inlägg
17 oktober 2010
Smajly skrev:

och såhära kommer det låta när din bil tex brinner ner utav en orsak och sen inser du att ist för köpa en ny bil (du som redan har 3 bilar) kanske vill satsa på lägga pengar på hus eller tillökning i familjen.
tror inte det, finns dom som skäms över sina ärr.

Sök