3114
Sök

Volvo 740 Ojämn tomgång och hackar vid kall motor

45 Inlägg
11 juni 2010
Trådstartare
#1
Har en 740 88 B230F som har börjat bete sig konstigt, den går lite ojämt på tomgång, går lite upp och ner på varvräknarn och bilen hackar, det kan vara mer eller mindre vissa gånger, nästan som man tror den är på väg att dö.
Sen hackar den vid kall motor om man accelerar fort. När motorn blir varm går den bra igen (dock är tomgången fortfarande kass).

Har provat att byta stift, lmm, haft isär fördelaren men inget av de har hjälpt. Vill inte byta för mycket i den då jag köpte den billigt så vore gött om nån visste lite exakt vad felet kan vara:). Men kan det kanske vara att insugspackningen är dålig? Bränslerelä? Händer inget om jag provar med startgas.. 

När ja drar i "gashjulet?" snabbt å bara lite så hackar det mera, då är de precis som att det tar nån sek för motorn att reagera innan den svarar.


Några ideer på va de kan vara? smile

385 Inlägg
12 juni 2010
#2
när min bil gick exakt så gjorde jag en servic å bytte lamdasond så gick och går än 1000mil senare lika bra:)

börn i varje hörn är fett rätt;)

45 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#3
Kan vara den med smile Men är den svår att byta? Kan det vara bensinfiltret som är igentäppt?

Ska prova byta lambda på måndag, återkommer då. På 740 har jag bara en lambda vid grenröret va? För vad jag vet sitter det ingen på katten?
Senast redigerat av skruvo (12 juni 2010)

45 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#4
Har bytt lambda nu och tomgången är nästan perfekt, bilen går mycket bättre! smile

Men när man varvar ur ordentligt på t.ex 1an och 2ans växel så hackar de till. Dock inget när man varvar "normalt". Sen om man åker över ett brunnslock eller någon grop eller liknande så hackar bilen också till.
Kan det vara glapp nånstans? Eller vad tror ni?? Låter som något bränslefel?

45 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#5
Ingen som vet?

45 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#6
Kom igen nu? smile

95 Inlägg
24 oktober 2010
#7
EXAKT samma här, har du fått bukt på det?

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
24 oktober 2010
#8
kollat alla jordningar? Bränslefilter? bränsle slangar, Har du hält i, Typ STP injection trim nån gång?

...........Team T-Röd Racing.............

Bärs!
3 456 Inlägg
24 oktober 2010
#9
88 vaddå?
88A eller 88B?
88A innebär LH2.2 motorstyrning, Hallgivare & -007LMM
88B innebär LH2.4 motorstyrning, VR sensor & -016LMM

2.4 har en fin mackapär som man kan kolla felkoder med. En svart "låda" uppe på vänster fjädertorn.
Börja med att kolla vad du har för system. Visar det sig att du har 2.4 så kollar du felkoder. Börja med det.

"How-to: Felkoder 2.4"
http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=15030

Garaget.org peakade 2008.


Sök