2270
Sök

Volvo 460 startproblem. Klickar bara, trots massa ström.

Montör
664 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#1
En kompis till mig har köpt en Volvo 460 2.0 av mig för ett tag sen, men den har börjat krångla nu så vi tänkte försöka laga den, med forumets hjälp  smile

Ibland när man kört med bilen, stängt av den, och sen försöker starta igen, så har den bara klickat, trots att det finns massa ström till lampor, stereo, och allt. Som om motorn stått i något konstigt läge eller så. Men det har inte varit några jätteproblem, för då har den gått att rulla igång snabbt och lätt. Detta har hänt kanske 2-3 gånger sen han köpte den av mig, något som jag aldrig hade problem med.

MEN en morgon för nån vecka sen nu så klickade bilen när han skulle iväg. Och den går inte längre att rulla igång. Testat med annat batteri, extrabatteri, startkablar, osv. Inga problem där. Mer ström hjälper inte. Och precis som tidigare så lyser alla lampor starkt och fint och sådär, så strömförsörjningen verkar inte vara problemet.

Jag har dock inte kunnat vara på plats än och titta på felet själv, men det blir nu i dagarna. Behöver förslag på vad jag skall titta efter nu främst.

Jag funderade på om det kan vara något relä till startmotorn eller så? Fast samtidigt, då borde väl bilen ändå starta när man försöker rulla igång den?

Hur är det med kam/vevlägesgivare? Skulle något sådant kunna göra att startmotorn inte går runt, samt att bilen inte går att rulla igång?

Tacksam för alla svar, stora som små!
Senast redigerat av berthelsen (20 september 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

21 761 Inlägg
20 september 2010
#2
På en sån "gammal" bil ska det inte finnas någon givare som hindrar startmotorn från att snurra igång, inte vad jag vet iaf. Mer troligt är i så fall att tändlåset krånglar, då kan både startmotorsolenoiden och tändsystemet/insprutningen bli utan spänning. Andra kommer nog med fler förslag. smile

Montör
664 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
På en sån "gammal" bil ska det inte finnas någon givare som hindrar startmotorn från att snurra igång, inte vad jag vet iaf. Mer troligt är i så fall att tändlåset krånglar, då kan både startmotorsolenoiden och tändsystemet/insprutningen bli utan spänning. Andra kommer nog med fler förslag. smile

Tackar för info! Det där låter faktiskt ganska sannolikt, det där med tändningslåset. Hade liknande på en 740 en gång, men inte riktigt ändå. Men det skall jag kolla upp!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

168 Inlägg
31 oktober 2010
#4
Tjenare!

Vet inte om ni löst felet ännu men min flickvän har samma fel i sin bil och jag och min far och styvfarsa har kommit fram till att det är selenoiden i startmotorn som fastnar. Hennes bil klickar också ibland bara knacka på skyddsplåten som är över startmotorn när man håller nyckel i startläge. Bara att du knackar på startmotorn medans kompisen din håller i nyckeln i startläget så ska den starta annars är det nog inte samma fel som vi har.


1 758 Inlägg
31 oktober 2010
#5
Det där med att startmotorsolenoiden fastnar är inte helt ovanligt på Volvos från den tiden!
Knacka på den, eller sticka ner en skruvmejsel och kortsluta brukar funka. Hade en 740 för några år sedan där man fick göra så ibland!

Montör
664 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#6
Stort tack för detta! Skall meddela detta till bilens ägare. Den har inte krånglat nu på ett par veckor, men det är ju bra att veta framöver, förutsatt att det är samma fel. Men det låter ju helt rimligt.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

21 761 Inlägg
1 november 2010
#7
Startmotorsolenoiden är som sagt ett relativt vanligt fel, men i trådskaparens fall gick det heller inte att dra igång bilen och då ska det rimligtvis inte enbart bero på solenoiden.

Bra tips dock, helt klart. smile

Montör
664 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Startmotorsolenoiden är som sagt ett relativt vanligt fel, men i trådskaparens fall gick det heller inte att dra igång bilen och då ska det rimligtvis inte enbart bero på solenoiden.

Bra tips dock, helt klart. smile

Sant, fan det tänkte jag inte på. Men nästa gång bilen krånglar skall jag testa det med solenoiden i vilket fall. Kan ha varit någon form av slump eller klantighet det där med att den inte gick att dra igång.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

34 Inlägg
1 november 2010
#9
Om det sitter orginal monterat larm så kolla så det inte e kortis i larm boxen.Har råkat ut för det en gång innan.Skalet på larmboxen kommer i kontakt med start kretsen o bryter startmotor och tändning


Sök