3607
Sök

Har lite frågor om ohm osv.

63 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Eftersom jag sov totalt på elkunskap kursen (vilket jag ångrar stort just nu) så har jag inte så stor koll på det här med hur ohm funkar. Att det mäter motståndet i ett elsystem vet jag men allt det här hur man bryggkopplar osv blir bara en gröt för mig.

Jag har läst runt lite på internet och hade tänkt räkna om mitt nuvarande slutsteg klarar att driva min två basare till max (vilket jag misstänkt att dom inte gör)

Har ett alpha x500.1 slutsteg som ligger på 1x300Watts (4ohm)/1x500Watts (2ohm)
och mina två gas 12"er ligger på 2x500rms. Det betyder väl att varje bas vill ha 250 rms var?

Jag har kopplat basarna i 2ohm (enligt kopplingsschemat som finns på rocksfordshemsida) och då skulle bara mitt slutsteg klara att driva 250 rms alltså bara hälften av det jag behöver.

Är jag helt ute och cyklar nu?

Om någon vänlig person skulle kunna förklara det här med ohm och bryggkoppling på barnnivå skulle jag vara evigt tacksam.

1 631 Inlägg
4 november 2010
Dina basar "vill ha" 500 watt per styck. Detta ska ses som ett riktvärde på hur mycket effekt de tål. Du kan utan problem ha både mer och mindre effekt om du hanterar volymkontrollen på rätt sätt och inte pressar dem så de låter dåligt (distar).

Har dina basar dubbla talspolar (2 plus och 2 minus på varje)?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

63 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
gurenius skrev:
Dina basar "vill ha" 500 watt per styck. Detta ska ses som ett riktvärde på hur mycket effekt de tål. Du kan utan problem ha både mer och mindre effekt om du hanterar volymkontrollen på rätt sätt och inte pressar dem så de låter dåligt (distar).

Okej, men hur vet man hur mycket dom vill ha osv?

Det är bara en talspole per högtalare.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 november 2010
Om det är GAS Alpha basar så har dom en effekttålighet på 250Wrms/st och steget kan, som du sa, ge upp till 500Wrms i 2Ohm. Varje bas har enkel 4Ohms spole och om du har parallellkopplat dom så belastar du steget med 2Ohm och får alltså ut upp till 500Wrms. Teoretiskt sett så räcker det till för att driva basarna fullt ut men dom tål garanterat mer än så, speciellt om det är ren effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 631 Inlägg
4 november 2010
gral skrev:
gurenius skrev:

Okej, men hur vet man hur mycket dom vill ha osv?

Det är bara en talspole per högtalare.

Då ska du läsa ChriZoffers svar här nedan. Steget du har passar ganska väl ihop med basarna.

Hur mycket de vill ha är en annan fråga. Det handlar inte speciellt mycket om siffrorna som står på basen. Istället är det öronen som ska bestämma. Under korta perioder tål en bas många gånger den angivna effekten. Det är därför inget problem att driva basarna med ett steg som ger mer effekt än vad du har.

Fördelen med ett kraftigare steg är ökad kontroll och bättre ljud även vid lägre volymer. Dyrare och kraftigare steg har bättre förmåga att flytta högtalaren fram och tillbaka.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

63 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Tack för svaren

Så här har jag kopplat mina högtalare:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=1
Alternativ 1.

Har jag gjort rätt då? Vad är det för skillnad om jag kopplar dom i 2 ohm eller 8 ohm?
Hur funkar det här?

1 631 Inlägg
5 november 2010
Ja, du har gjort rätt.

Skillnaden mellan serie- och parallellkoppling är att lasten ("motståndet") förändras för slutsteget (2 eller 8 Ohm).

// Gurra

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
5 november 2010
En lägre last (ohm) innebär att steget lämnar mer effekt (till en viss gräns), men om steget inte klarar av att lämna mycket ström (den ökar vid lägre last) så finns risken att steget brinner upp.

Sen så tappar man lite i kontroll av konen på att köra lägre last, jag har dock inte hört någon skillnad.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök