3558
Sök

Hjälp angående spindelled på Passat -04 (BILD)

36 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Är helt ny på VAG och har inte skruvat så mycket leder tidigare.
Fick en tvåa på glapp vänster nedre spindelled och håller på att byta denna.

Det skiljer sig på spindellederna, eller är det bara nån typ av bussning som följde med från infästningen på den gamla?

http://pici.se/629712/
http://pici.se/629712/


mvh Henrik

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

36 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#2
ps, den byttes förra året oxxå men är glapp iår igen?

Vad kan vara anledningen?

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 augusti 2010
#3
Du får väl se om du får bort hylsan, om den sitter ihop med den gamla leden så har du nog fått fel ny.

Känns konstigt att den gamla slets så fort, taskig kvalite, felmonterad, välanvänd?


767 Inlägg
17 augusti 2010
#4
Det var en konstig hylsa. Kan inte påminna mig om att jag har någon sån på min.
Det är inte så att du fått länkarmen till årsmodell 98-01?
Är den gamla länkarmen köpt på biltema så har du förklaringen där till varför du får byta igen.


36 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#5
jag tippar på felmontering... den byttes förra året.
När jag jämför spindeln jag köpte nu med bilderna på mekonomen, a-experten och meca så ser den lika ut förrutom att jag har köpt med förstärkning. Men den där hylsan över vet jag inte vad det är.

Kan det vara nån typ av metallbussning som ska fylla ut infästningen vid hjulet?

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 augusti 2010
#6
Ja om hålet i spindeln kräver att hylsan ( om det nu är en hylsa och inte en del av leden ), så ska den ju sitta där.


36 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#7
Ja givetvis ska den sitta där, frågan är ju om den tillhör leden eller om det är en del som ska sitta i infästningen. Får nog åka till Möllers imorgon och höra med dom. Jag tror det är någon typ av rostfri bussning som ska hålla bulten på leden stadig. En finare genomgång än själva infästningen.

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

36 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#8
Det var som jag trodde, det är en del till själva lagerhuset.... Denna går "EJ" att köpa ny. Man måste köpa hela nya lagerhuset. Det är skandal!

Så jag åkte hem igen, kapa av nere vid kulleden och sedan värmde... sedan knacka jag ur bulten med konan i skruvstädet.

Nu gäller det bara att få tillbaka armfan!

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

10 287 Inlägg
19 augusti 2010
#9
Som min tame VAG mek säger:
- Det finns nya delar med så dålig kvalitet att man bara sätter dom på bilar man inte vill se igen.

Nu säger jag inte att du har råkat ut för detta med det existerar. Har själv fått känna på skillnaderna på bra och dåliga framvagnsdetaljer i hans verkstad.

/Göran



cyraz skrev:
ps, den byttes förra året oxxå men är glapp iår igen?

Vad kan vara anledningen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Administratör
2 978 Inlägg
19 augusti 2010
#10
Jag har bytt tusentals sånna länkarmar och det där har jag aldrig sett... värmde ni med gas för att få bort leden? Antagligen va det ju inget fel på leden utan infästningen som glappade då ju?

En kopp av den svarta såsen...

36 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#11
Jag hade aldrig sätt det där tidigare heller. Den sitter i infästningen vid lagerhuset. Den får perfekt plats där... sen så för man igenom ledens bult genom den. Invändigt den så fäster den konade delen från leden.

Nej jag värmde ej, hade ej tillgång... Men jag fick tillbaka allt perfekt.

Mvh Henrik

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

huh?
10 427 Inlägg
19 augusti 2010
#12
Sharky skrev:
Som min tame VAG mek säger:
- Det finns nya delar med så dålig kvalitet att man bara sätter dom på bilar man inte vill se igen.

Nu säger jag inte att du har råkat ut för detta med det existerar. Har själv fått känna på skillnaderna på bra och dåliga framvagnsdetaljer i hans verkstad.

/Göran

Haha! Har själv varit med om delar på nya tyngre fordon som knappt gått att montera,
men som köptes in för att de var billigare än det bättre fabrikatet.
Någon på en ekonomiavd. som jagade en klapp på axeln lol


270 Inlägg
19 augusti 2010
#13
Var det glapp i leden han kände på bilprovningen då,så att det inte var den där hylsan som glappade i godset?


36 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#14
dammasken vid leden var dålig och trasig... jag såg bara att det glappa när han bänjde skiten. När jag plockade bort leden så följde "hylsan" med från lagerhuset. "gick ej att köpa en ny hylsa" enligt Möllers Bil.... För den satt fast på leden när jag fick ner den.. Fick verkligen knacka lös den och rengöra den med smejduk och sätta tillbaka den. Nu har jag kört ett tag med den och får ett knack ljud vid större rattutslag, konstigt?
Känns som något "VICKAR" fram och sedan tillbaka.

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!

43 Inlägg
2 november 2010
#15
hylsan som följde med ut, du tro inte att delen där hylsan skulle sitta är slut på?? de va så längesen ja bytte nå stag så ja minns inte vad som sitter i den ändan men tur du fick till de iaf....


36 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#16
Nej jag tror inte att den var slut, för nu hittade jag antagligen felet till varför det klonka till ibland... Hjulet satt fast med 2 av 5 bultar... bra va? Hade inte dragit åt dom helt så förmodligen flyttades fäljen nån millimeter varav ljudet.

Bra utav en garagekille att missa detta?  haha
var så säker på att det var leden pga bytet.

Tack ändå!

mvh Henrik

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!


Sök