3373
Sök

Generella frågor kring att ta MC-kort?

196 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Heeeeeeeeeeeej!

Nu har jag varit sugen tillräckligt länge på att skaffa mig MC-kort! Så tänkte förverkliga det suget till våren och jag behöver lite råd och upplysningar!

Först och främst, jag har ingen att övningsköra med så det får bli att ta lära mig allt på körskolan

* Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att ta MC-kort för en total nybörjare? (bör tilläggas att jag har lätt för att lära och kan köra manuell växlad moped (:   )
* Behöver jag någon utrustning?
* Hur lång tid tar det ungefär att lära sig? (om man övningskör 1-2ggr var 14:e dag)
* Vilken typ av motorcykel ska man köpa? Den får inte vara svintung och behöver inte ha monster krafter.

Taaack för alla svar!

Full fart spar tid!

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
17 november 2010
Svarar med hur det funkade för mig när jag tog förra året, jag slapp dock Riskutbildningarna som idag kostar en del extra.

Adiiii skrev:
1 Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att ta MC-kort för en total nybörjare? (bör tilläggas att jag har lätt för att lära och kan köra manuell växlad moped (:   )

Mitt kostade något över 10 000kr, körde 10-12 lektioner om jag inte minns fel, klarade uppskrivning/uppkörning på första försöket.

Adiiii skrev:
2 Behöver jag någon utrustning?

De flesta körskolor har utrustning som man kan låna, jag körde dock med egen av två anledningar:
Jag hade redan
Jag ville inte dela hjäm/handskar/stövlar med andra

Adiiii skrev:
3 Hur lång tid tar det ungefär att lära sig? (om man övningskör 1-2ggr var 14:e dag)

I mitt fall blev det 10-12 lektioner under 3½ veckors tid

Adiiii skrev:
4 Vilken typ av motorcykel ska man köpa? Den får inte vara svintung och behöver inte ha monster krafter.

Ska och ska, finns inget svar på den frågan utan det är olika från person till person jag började med en Honda CBR 600 -98 och trivs med den.

Hoppas det gav några vettiga svar på dina frågor och lycka till när du väl börjar smile

196 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Vet du någon bra sida som säljer bra MC-utrusning?

Är det dyrt att äga en hoj? tänker på försäkring och service smile

Full fart spar tid!

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
17 november 2010
Adiiii skrev:
Vet du någon bra sida som säljer bra MC-utrusning?

Är det dyrt att äga en hoj? tänker på försäkring och service smile

http://www.mcdelen.com/ har det mesta.

Dyrt och dyrt, beror på vilken hoj det är, min kostar 5600 halvförsäkring helår (470~ i månaden)
Service har jag inte full koll på, köpte den ny servad förra året och har inte kört några mängder, blev bara 150-200 mil i år så ska in på service när den ställs på till våren tänkte jag.

196 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Tack! Ska kolla sidan du länkade mig smile

Full fart spar tid!

587 Inlägg
17 november 2010
lite över 12 tusen kostade mitt körkort med risk 1 och 2.

gjorde teorin privat , körde 4 lektioner på skolan.

196 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
oj! Jadå får jag nog räkna med liiiiiite mer!

Full fart spar tid!

587 Inlägg
17 november 2010
risk 1an kostade 900 , risk 2an kostade 3500 och uppkörningen kostade  ( har jag för mej ) 3000 kr ( hyrde körskolans hoj för 1000kr )

Sök