4726
Sök

Hur är Biltemas mätare? (Voltmätare m m)

75 Inlägg
31 juli 2010
#41
jag har köpt en biltema turbotryck en digitalis for 500kr och den fungerar rickigt bra inget att gnälla på


67 Inlägg
31 juli 2010
#42
Hur lite kräm kan det vara kvar i batteriet innan man måste starta bilen? Åker på resor och bor i bilen ibland, har då med mig en kylväska som går på cigguttaget men jag vet inte hur mycket den drar. Skulle behöva ha på den under natten ibland.


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
31 juli 2010
#43
Xoff skrev:
på en std bil så har man ju inte någon direkt nytta av någon mätare, alla är ju bara för syns skull... den ända jag kan tänka gör lite nytta är ju volt ifall man har mycket billjud, men idag så har ju många HUs inbyggd så då behövs det ju inte...

Nödvändighet:

Laddtryck - endast nödvändig ifall du i samband med trimm experimenterar med laddet.

Oljetryck - orginal lampan duger precis lika bra, visst man kan bli förvarnad om kass olje pump och eller för lite olja, men även där förvarnar ju lampan relativt tidigt...

oljetemp: på en orginalbil eller en mindre trimmad bil så finns det inte nån speciellt stor risk att man kommer över 120C ifall man inte är riktigt elak mot bilen...

Lambda: även denna gör bara nytta ifall du trimmar eller felsöker.

vattentemp: här duger bilens orginal aldeles utmärkt.

Avgastemp: används endast vid hårt trimmade bilar och vid mappning

min uppfattning iaf, men jag har sjalv laddtryck, oletryck olje temp för att det är snyggt, å roligt å kolla på...

Ifall man tänker efter så uppkom ju dessa mätare från början för dem som rev ur paneler mm helt å då tog bort orginalinstrumenten...

Håller med lite här men endå inte.

oljetryck: endel bilar har nivå mätare och inte tyrck för varningslampan. dvs du kan åka runt utan utan oljetryck utan att du märker det. men endå inte så troligt. Skiter sig oljetrycket är motorn endå körd.

Oljetemp: Otroligt viktigt om du får för dig att ta ut en standardbil och prova på lite bankörning. Orginal kylning är inte byggd för att klara detta över huvudtaget. Speciellt turbo-motorer. En sugmotor går sällan varm i oljan före vattnet.

Vattentemp: Samma här. ska du börja köra aktivt på bana eller bara prova på. håll koll på tempen. Original mätaren är sällan något att hänga i granen då den oftast kan diffa nästan 20-30 grader.  För dom som åker turbo.. håll koll på oljan i stället.


Voltmätare: Endast för dom som tycker om att stå och dunka stereo med avstängd motor.

Lambda och avgastemp är väl bara när man börjar mappa egentligen.

Själv har jag så lite mätare som möjligt i minna bilar.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

32 Inlägg
2 augusti 2010
#44
Jag skulle satsat på något med lite mer kvalité:)


4 637 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#45
Hehe, nu lever min gamla tråd igen men har bilen gått 30 år utan extramätare så lär det gå bra även i fortsättningen...

537 Inlägg
3 augusti 2010
#46
Köpte 4st mätare på ebay för ca 1500kr inkl frakt. Sen såg jag att Biltema hade, måste nästan vara exakt samma. Såg likadana ut. Det som diffade var förpackning lite.

260 Inlägg
3 augusti 2010
#47
Jag köpte 2 digitala, (1 till främre batteri o en till bakre batteribank) av dessa o funkar kanon,,har testat med många olika mätare o dom visar istort sätt samma,
http://www.biltema.se/ProductImages/32/large/32-210_l.jpg
Senast redigerat av Black-Angel (3 augusti 2010)

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
27 augusti 2010
#48
tänkte skaffa en voltmätare själv men fins der bara som runda? vägrar ha såna där i typ a stolpen eller så, tänkte med om det fins rektangulära lite mindre som man kan bygga in i panelen eler liknande? inte stor & rund bara tongue


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
27 augusti 2010
#49
eller ja, inte "rektangulär" utan.. vatusan heter det? fyrkantiga fast lite smalare & längre.. kommer inte på ved det heter tongue


Perfektionist!
147 Inlägg
17 november 2010
#50
Nyss köpt en voltmätare på biltema och nu undrar jag om ngn vet vart man ska koppla in den på en 240 så att den inte drar ström då inte tändningen är på big_smile

Ha vett, åk brett!

21 761 Inlägg
17 november 2010
#51
Vilken mätare gäller det?

Om det tex gäller nr 32-210 så ska den ha en röd kabel som kopplas till ett ställe som går via tändlåset, kopplar man den kabeln på rätt ställe så drar inte mätaren någon ström med tändningen avslagen.

För din bil tror jag att säkring 1/2/3 endast ger spänning i läge 1+2 på tändnyckeln, däremot inte under start. Väljer du säkring 11/12/13 så visar den spänning i läge 2 och start, men inte i läge 1. Jag har utgått ifrån elschemat till 86-framåt i Haynes, vet inte hur det stämmer med -88 dock. smile

Forummoderator
18 149 Inlägg
17 november 2010
#52
Har haft många voltmätare i mina bilar och husvagnar, husbilar av biltemas billiga variant. Dessa har alltid fungerat oklanderligt! Har mätt med min (jobbets, är elektriker. Kalibrerad mätare) och biltemas visar max 0.1-0.2 volt fel verkar det som. Dock kan man ibland behöva "knacka" på glaset för att få en aktuell angivelse nån gång i kvarten... Rekommenderas. Turbotrycksmätaren visade generalfel.

Ofta lär man sig var gränsen går för att få igång maskinen igen. Prova hemma!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

214 Inlägg
17 november 2010
#53
Najs skrev:
Soderqvist skrev:
Jag har hört att biltemas turbotrycksmätare kan fela på upp till ,3 bar.. Så om vi snackar om tex volt mätarna så kanske den kommer visa 14,7 volt istället för 14,4 typ.. Dock så hänvisar jag till andra trådar om biltemas mätare som källa

//Soderqvist

de e väll inte så noga för folk me 240/740 wink

vrf skulle det inte va?


19 Inlägg
17 november 2010
#54
Jag har haft biltemas billiga voltmätare i 1 år nu och den funkar klockrent

Bara på gamla Volvos motorn vrålar "I will survive!" när kamremmen går.

glad
493 Inlägg
17 november 2010
#55
lånar tråden snabbt!
vilken säkring rekomenderar ni jag kopplar in mina mätare på? har en bmw e34

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla


Sök