2833
Sök

Har ett vinande ljud ifrån motorn vad kan vara fel? Audi A4

1 302 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Hej!

Har en Audi A4 1,6a 1995a som det viner ifrån motorn om när jag gasar låter som om den laddar en turbo ungefär.

Vad kan vara felet?

Sedan när jag stannar vid ett rödljus så brukar bilen knacka till i framändan lika dant händer när jag ska köra när det blivit grönt.

vad kan det vara för fel?

Mycket tacksam för svar smile

196 Inlägg
17 november 2010
Det kan vara bussningarna som knakar det första bilen kommer i "gungning", låter de likadant när du tex kör över gupp?

Full fart spar tid!

1 302 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Adiiii skrev:
Det kan vara bussningarna som knakar det första bilen kommer i "gungning", låter de likadant när du tex kör över gupp?

Jo det låter likadant då med.

196 Inlägg
17 november 2010
Det sitter bussningar på länkarmen som brukar ge med sig efter ngra år om man inte byter dessa. Hade samma fenomen på min Audi. "billigast" är att byta dessa när man ändå ska byta frambromsar.
Men som sagt, det kan vara ngt annat också som knakar på din.

Full fart spar tid!

2 337 Inlägg
17 november 2010
Det som viner kanske kan vara en rem som slirar?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 november 2010
det sitter två kylfläktar i A4:an, den ena (vänster) är elektrisk medan den andra drivs med en spårkilrem som brukar kunna börja låta lite illa när det blir torrsprickor i den, hade det fenomenet på min audi 80 2.8, så ett tips är väl att kontrollera den remmen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

337 Inlägg
17 november 2010
byt länkarmar med inkluderade styrleder, lämna inte in på VAG. (dyrt) kan även vara spindellederna om det klonkar när du kör över tex brunnslock etc. är det snart dags för besiktning? be dom kolla extra så får du "gratis" felsökning eftersom du ändå vill åtgärda felet.

öppna huven och försök lokalisera ljudet.
Senast redigerat av Mitsuhini (17 november 2010)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 november 2010
lättaste sättet att upptäcka framvagnsglapp i A4:an är att hitta en låg trottoarkant och köra upp och ned på den några gånger, om det klonkar när du rullar upp/ner så är det dags att ge framvagnen en översyn, länkarmar av varierande kvalitet finns lite överallt, biltema, mekonomen, dyrast är VAG, deras original länkarmar pallar dock för runt 20k mil, men så länge kanske du inte tänkt ha kvar bilen, biltemas brukar palla runt 3k mil innan de ger upp...
Senast redigerat av TS_quattro (18 november 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sök