3491
Sök

Köp av enkel bil som går minst sönder?

4 637 Inlägg
17 november 2010
#61
twin_cam skrev:
caromania skrev:
Annars om du är lässugen kan du ju kolla första sidan på Garagets eminenta empiriska "Generell felsökning" där i skrivande stund 24 trådar handlar om Volvobilar, tre om japanska men ingen om någon Toyota.

Japanerna har rostat bort, så då blir de inga fel wink

Nä, men kollar man igenom trådarna så är det mest skitfel orsakade av dåligt underhåll.
Men det är fakta att japanerna är dom enda som kan bygga bilar ordentligt.

Men ang. volvo jag rekommenderar inte 240, inte för att den är sämre, utan för att det är väl omodernt...
240 rostar mer än 740/940 och är omodernare i allt, trängre inuti, skramlig inredning, och framförallt börjar många delar försvinna. Sen drar den mer bensin än 740/940.

Kollar på Skoda Felicia 1,3. Dom är bensinsnåla, ganska nya, och enkelt byggda. Rätt rostkära dock, framförallt dom efter 98, dock är det bara 98> som har servo som standard.

Kallar 240 omodern och funderar på Felicia smäck skräp. 240 är superpremium i jämförelse. Med t ex B230F är 240 snålare än 940 och vissa 740. 240 B230F och 740 B230F dricker lika. Och 240 känns inte så mkt mer omodern. Känns rejälare istället.

Du nämner att japanerna gör bra bilar. Mitt råd, köp en sådan. Om du inte gillar rost, bilprovning, slöhet, krockfarlighet, buller, extremt obekväma säten, och ett otäckt smäckljud när handskfack eller dörr stängs mm
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 november 2010
#62
TS efterfrågade en pålitlig bil. <--- Kommer ni ihåg det?

För övrigt har du tydligen gått på snacket om att japanska bilar är plast plast plast.

Tänk om vissa 22-23 åriga forumsgurus kunde sluta referera till Teknikens Värld dagarna i ända och därigenom göra sig ett namn som experter på detta så ibland skeva forum. Då kanske tex du skulle ha lite koll på att flertalet japanska stor- o mellanklassare från 90talets andra halva inte är som en Suzuki Swift från -87på insidan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Smålänning
7 883 Inlägg
17 november 2010
#63
EmilHammarlund skrev:
Kallar 240 omodern och funderar på Felicia smäck skräp. 240 är superpremium i jämförelse. Med t ex B230F är 240 snålare än 940 och vissa 740. Och känns inte så mkt mer omodern. Känns rejälare istället.

Du nämner att japanerna gör bra bilar. Mitt råd, köp en sådan. Om du inte gillar rost, bilprovning, slöhet, buller, extremt obekväma säten, och ett otäckt smäckljud när handskfack eller dörr stängs mm

Nu låter det som att jag vill att alla ska köra 240. Så är inte fallet. Upplevde dock ditt inlägg som så komisk så vad ska jag göra...

Ja felicia är smäck, men ganska nytt och bensinsnålt. Faktiskt OK bilar, och bättre än den den är byggd på (VW Polo).

Japanerna är pålitliga. enda dom har mot sig ÄR rosten. Men det har alla tyska och franska bilar i den prisklassen också. Mekaniskt är dom nästan oslagbara.

240 är ingen dålig bil, men den är omodernare. Den är betydligt trängre i kupen än 740 och 940. 940 fanns aldrig med B230F i sverige, den had B230FD som har mer avgasrening, så det är naturligt att 240 med B230F är snålare wink
Fördelen 240 har mot 740 är att den är snyggare, men 740 rostar lik förbaskat mindre, och är minst lika lätt och okomplicerad att ha och göra med. Jag har alla tre varianterna på jobbet som kunder, och ingen är sämre än den andra kvalitetsmässigt.

Men jag håller fast vid att vill man ha en billig, bensinsnål bil är helt klart felicia ett alternativ. Särskilt om man tror på att nyare bilar = mindre problem.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 637 Inlägg
17 november 2010
#64
caromania skrev:
För övrigt har du tydligen gått på snacket om att japanska bilar är plast plast plast.

Ändå rostar de! lol
Japaneser rostar inte värre än Volvo 440, Saab 900... Snarare mindre.

587 Inlägg
17 november 2010
#65
JonR skrev:
Tydligen värda guld i Afrika, har en Corolla -90 som jag har som stubbracebil, och det är säkert 10st kamelryttare som har ringt och som velat köpa den under dom åren jag haft den ståendes! Dock är den ju bara skrot, men dom kollar upp hos vägverket vilka som äger corolla och sen ringer o frågar.. Har för mig att folk till och med fått lappar på sina Corollor på stan med en undran om bilen är till salu! big_smile

Mvh/Jon

Ska tydligen vara lite halvsvårt att få tag på delar till många andra märken därav är Toyota ett av de bilmärken som det går att få tag på grejer till även i Afrika.


Smålänning
7 883 Inlägg
17 november 2010
#66
EmilHammarlund skrev:
hoppas du inte tog illa upp...

Onej inte jag. Alla tycker olika smile

Jag håller med om att den är plastig. Farsan har en smile
Men lättlagad, enkel, billig, bensinsnål och ganska ny smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 november 2010
#67
caromania skrev:
TS efterfrågade en pålitlig bil. <--- Kommer ni ihåg det?

För övrigt har du tydligen gått på snacket om att japanska bilar är plast plast plast.

Tänk om vissa 22-23 åriga forumsgurus kunde sluta referera till Teknikens Värld dagarna i ända och därigenom göra sig ett namn som experter på detta så ibland skeva forum. Då kanske tex du skulle ha lite koll på att flertalet japanska stor- o mellanklassare från 90talets andra halva inte är som en Suzuki Swift från -87på insidan.

Håller för en gångs skull faktiskt med dig, klart en modernare japan går före en (till konstruktionen) gammal Volvo i alla fall om man bara söker ett transportmedel. Titta efter bilar som Nissan Primera, Honda Accord eller Toyota Carina istället för tex en gammal 740.

Däremot håller jag inte med dig om att japanska bilar skulle vara annat än just plast, plast plast. Det är dem än idag till stor del, framför allt om det står märket Toyota på dem upplever jag det som. Först om du går upp på Lexus får du lite bättre känsla, men inte ens deras värsta modeller motsvarar nivån i en tysk eller ens svensk mellanklassbil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 453 Inlägg
17 november 2010
#68
EmilHammarlund skrev:
caromania skrev:
För övrigt har du tydligen gått på snacket om att japanska bilar är plast plast plast.

Ändå rostar de! lol
Japaneser rostar inte värre än Volvo 440, Saab 900... Snarare mindre.

Kanske är plastiga invändigt och rostar på utsidan? wink


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 november 2010
#69

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

168 Inlägg
17 november 2010
#70
habomaster skrev:
Yelenaspojk skrev:
Adiiii skrev:
En renault clio, från 90-talet.
Pappa hade en sån, körde 35 000 mil utan att ens byta kamrem tongue

Det där vågar jag inte tror på för 5 öre.

Jobbar på volvo/Renaultvärkstad. En renault kamrem SKA!!!! bytas enligt intervallen, missar man bytet så kan tex vattenpumpen skära några hundra mil efter intervallen = Motorras!

Detta är inget jag hittar på då det har hänt på mitt jobb.!

PS, Åldersintervall på alla renault med kamrem är Endast fjuttiga 5 år-

Hehe.. Om du jobbbar på Renaultverkstad borde du veta att en Clio med 1.2 eller 1.4 liters motor har kedja wink
Vattenpumpen på de bilarna går på aggregatremmen. Sen vet jag inte om man kan kalla 5 år fjuttigt, de flesta bilar med rem har liknande intervaller, men Renault med 12000 mil är ganska bra på den fronten. Ta Alfa som exempel, har för mig det är 3 år eller 6000 mil.

De är väldigt okomplicerade, gott om plats i motorutrymmet då det är gjort för 2l-motor. Det enda är väl att så gamla bilar har kattar som börjar bli slitna etc. Köper man en sån liten bil gör man en service med stift/tänddelar, olja och filter så har man en trotjänare som kan gå länge så länge den inte får nedslag pga rost på besiktningen. Det ska gärna vara vevfönster och så lite elektriskt som möjligt, det stämmer tyvärr att Renaults elsystem på den tiden inte var särskilt tillförlitliga.

Nog är 5 år lite då V70N har en intervall på 10år/16.000mil. Även vissa nyare går 18,000mil roll


3 259 Inlägg
17 november 2010
#71
caromania skrev:
Cirkeln är sluten.

http://www.youtube.com/watch?v=Uzae_SqbmDE

lollollol

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

103 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#72
turboforssen skrev:
hur länge tänkte du ha den ???? vad kan du göra själv på en bil ????
vilken bil som helst duger om man sköter om den och servar den och underredsbehandlar den nån gång.
+ att det handlar om att hitta ett bra exemplar från början

Jag ska tänkte ha den till vardags, till jobbet osv. Inget speciellt.
Vissa måste "skötas" (lagas) mer än andra därför tänkte jag få lite föslag från mer erfarna smile

103 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#73
twin_cam skrev:
caromania skrev:
Annars om du är lässugen kan du ju kolla första sidan på Garagets eminenta empiriska "Generell felsökning" där i skrivande stund 24 trådar handlar om Volvobilar, tre om japanska men ingen om någon Toyota.

Japanerna har rostat bort, så då blir de inga fel wink

Nä, men kollar man igenom trådarna så är det mest skitfel orsakade av dåligt underhåll.
Men det är fakta att japanerna är dom enda som kan bygga bilar ordentligt.

Men ang. volvo jag rekommenderar inte 240, inte för att den är sämre, utan för att det är väl omodernt...
240 rostar mer än 740/940 och är omodernare i allt, trängre inuti, skramlig inredning, och framförallt börjar många delar försvinna. Sen drar den mer bensin än 740/940.

Kollar på Skoda Felicia 1,3. Dom är bensinsnåla, ganska nya, och enkelt byggda. Rätt rostkära dock, framförallt dom efter 98, dock är det bara 98> som har servo som standard.

Har också kollat på skoda felicia combi varianten. verkar va bra om det finns någon som vill bli av med en för bilig päng så kan ni höra av er. servo skulle passa bra.

4 637 Inlägg
18 november 2010
#74
Block skrev:
twin_cam skrev:
caromania skrev:
Annars om du är lässugen kan du ju kolla första sidan på Garagets eminenta empiriska "Generell felsökning" där i skrivande stund 24 trådar handlar om Volvobilar, tre om japanska men ingen om någon Toyota.

Japanerna har rostat bort, så då blir de inga fel wink

Nä, men kollar man igenom trådarna så är det mest skitfel orsakade av dåligt underhåll.
Men det är fakta att japanerna är dom enda som kan bygga bilar ordentligt.

Men ang. volvo jag rekommenderar inte 240, inte för att den är sämre, utan för att det är väl omodernt...
240 rostar mer än 740/940 och är omodernare i allt, trängre inuti, skramlig inredning, och framförallt börjar många delar försvinna. Sen drar den mer bensin än 740/940.

Kollar på Skoda Felicia 1,3. Dom är bensinsnåla, ganska nya, och enkelt byggda. Rätt rostkära dock, framförallt dom efter 98, dock är det bara 98> som har servo som standard.

Har också kollat på skoda felicia combi varianten. verkar va bra om det finns någon som vill bli av med en för bilig päng så kan ni höra av er. servo skulle passa bra.

Först vill du ha en bil som inte går sönder. Sedan vill du ha en Felicia, en modell med dåligt rykte? Vill du ha en liten snål bil, köp en gammal japanes. Inte extremt liten, då det är extremt krockfarligt typ Nissan Micra men en Corolla, välkänt gott rykte.

emil1986
18 november 2010
#75
EmilHammarlund skrev:
twin_cam skrev:
EmilHammarlund skrev:
Kallar 240 omodern och funderar på Felicia smäck skräp. 240 är superpremium i jämförelse. Med t ex B230F är 240 snålare än 940 och vissa 740. Och känns inte så mkt mer omodern. Känns rejälare istället.

Du nämner att japanerna gör bra bilar. Mitt råd, köp en sådan. Om du inte gillar rost, bilprovning, slöhet, buller, extremt obekväma säten, och ett otäckt smäckljud när handskfack eller dörr stängs mm

Nu låter det som att jag vill att alla ska köra 240. Så är inte fallet. Upplevde dock ditt inlägg som så komisk så vad ska jag göra...

Ja felicia är smäck, men ganska nytt och bensinsnålt. Faktiskt OK bilar, och bättre än den den är byggd på (VW Polo).

Japanerna är pålitliga. enda dom har mot sig ÄR rosten. Men det har alla tyska och franska bilar i den prisklassen också. Mekaniskt är dom nästan oslagbara.

240 är ingen dålig bil, men den är omodernare. Den är betydligt trängre i kupen än 740 och 940. 940 fanns aldrig med B230F i sverige, den had B230FD som har mer avgasrening, så det är naturligt att 240 med B230F är snålare wink
Fördelen 240 har mot 740 är att den är snyggare, men 740 rostar lik förbaskat mindre, och är minst lika lätt och okomplicerad att ha och göra med. Jag har alla tre varianterna på jobbet som kunder, och ingen är sämre än den andra kvalitetsmässigt.

Men jag håller fast vid att vill man ha en billig, bensinsnål bil är helt klart felicia ett alternativ. Särskilt om man tror på att nyare bilar = mindre problem.

menade att 240 B230F dricker mindre än diverse 940. (har dock inte koll på 940 93-94 med liten motor men 940 är tyngre. Ville bara säga min åsikt om felicia, har haft en del kontakt med pickcupen. finns jävligt mkt mer pålitligare bilar än felicia enligt bilprovningens statistik om jag säger så men det är en rätt snygg bil gammaldags men ändå delvis modern och rätt ny om du fattar. redigerade mitt inlägg ovan lite.

hoppas du inte tog illa upp...

Till ämnet:Toyota Corolla passar bäst in på det du skriver. Kolla in Svensk Bilprovnings statistik.
Satsa på årsmodell 98-01, modernare och säkrare än tidigare. En trevlig bil dessutom.
Snygg, åtminstone 5-dörrars halvkobin (gärna med vinge, ser lite småskum ut utan) eller 3-dörrars varianten.
Jag gillar båda fronterna, finns två olika. 98-99 och 00-01.
En problemfri bil som dessutom är trevlig och upplevs skapligt modern designmässigt in- och utvändigt är dock eftertraktad vilket syns på begagnatpriserna, framförallt för fina exemplar.

Vill du ha en beroende på årsmodell billigare. Dessutom säkrare, större bil som går i evighet finns Volvo 940 (även 240 och 740 dock är dessa modeller lite äldre). Törstigare än Corolla dock. Gott om delar till bra pris överallt, t o m på skroten. Hamnar också riktigt högt upp hos bilprovningen trots att de brukas hårt av många ägare och har rullat länge och långt, kanske på så sätt ännu driftsäkrare bil än Corolla. Volvo har lagt ner mycket på säkerhet och blivit kända för det genom åren men storleken har betydelse även hos dem. (En 240, det säkraste på sin tid och bra säkerhet fortfarande med god marginal till medelbilen vilket gör den unik är säkrare än en S40 från 1995. Det trots att de oftast är rostiga och framförs av omogna förare men det får vi hoppas att de tagit hänsyn till i statistiken. Annars blir det ännu mer unikt. Krockuddar är alltså inte allt. Volvo har räddat många liv genom åren, nyttobil på flera sätt alltså. En produkt Sverige kan vara stolt över, slår de flesta gamla och nyare bilar, unikt.)

Mazda 323 (den runt 1999 vet jag, ingen större koll på dessa) är även den helt okej och ser bra ut men inte lika bra och trevlig som Corolla. Men lite billigare.

Krocksäkerhet på diverse bilar, anses som världens bästa har jag hört då den bygger på verkliga olyckor. http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.586 … 0_webb.pdf
För styva bilar är inte bra, oavsett årsmodell. Hade Folksams statistik gället alla olyckor hade gamla Volvo hamnat ännu högre. http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe … d=nvvedkyg

Folksam uppdaterar sin statistik varanant år och man kan faktisk se att vissa bilar står nära marginalen då de två år senare kan skjutas ner ett steg. Men 240,740, 940 står kvar!

Ford Ka? Bra för att vara Ford enligt SBF (bilprovn.. Inte så säkra men verkar rätt enkla men vet inte hur länge de går. Sticker inte ut så farligt, är ju rätt vanligt me dudda design... Eller som sagt ovan, Corolla.
Senast redigerat av emil1986 (18 november 2010)


Sök