4186
Sök

Hur bryggar/kopplar man ihop allt för att få bäst effekt?

324 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Slutsteg - Harman Kardon CA1500M
Dock så har slutsteget två utgångar (alltså ++--)
Firman sa att det va monoblock.

Basar - 2 x Kenwood 12" Sub
Med dubbla spolar alltså ++--

Hur bryggar/kopplar jag ihop detta bäst?

Om jag fattar rätt ska spolarna på basarna bryggas.

Det står inte bridge på steget är det automatsikt + och - längst ut då?

Gud va rörigt det blev. Hoppas ni fattar.

Mvh Jonas

58 Inlägg
17 november 2010
Utgångarna på monoblock brukar vara internt parallellkopplade dvs att om du lägger 2 ohm på varje utgång jobbar steget i 1 ohm. Just detta steg verkar vara 1 ohm stabilt. Vad är det för basar? Har dom 2x4ohm spolar är det bara parallellkoppla dessa, en på varje bas sen till varsin utgång på steget.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 november 2010
Om det däremot är dubbla 2Ohms spolar på basarna så bör du seriekopplas spolarna på vardera bas och sen koppla in dom på steget (blir då parallellkoppling på steget, belastas med 2Ohm). Basar kan inte bryggkopplas, bara serie eller parallell. Däremot så kan kanalerna på ett steg (om det är flerkanals, alltså ej ditt monoblock) bryggkopplas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

dB Jägare!
732 Inlägg
18 november 2010
Om du har en handbok till steget bör du kolla upp i den hur du skall sätta basarna vid visst Ohm-tal.
Vissa monoblock har så att man ska sätta + och - på ett visst sätt vid olika Ohm-tal.
Tar till exempel ett MDS T5 steg, vid 4-8Ohm skall + och - sitta vid mitten uttagen.
Vid 1-2Ohm skall de sitta längst ut. Om du förstår vad jag menar.

Mvh Wiesel

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 november 2010
Wiesel skrev:
Om du har en handbok till steget bör du kolla upp i den hur du skall sätta basarna vid visst Ohm-tal.
Vissa monoblock har så att man ska sätta + och - på ett visst sätt vid olika Ohm-tal.
Tar till exempel ett MDS T5 steg, vid 4-8Ohm skall + och - sitta vid mitten uttagen.
Vid 1-2Ohm skall de sitta längst ut. Om du förstår vad jag menar.

Mvh Wiesel

Nu tror jag du yrar i nattmössan eller så har MDS skrivit väldigt fel, uttagen är parallellkopplade internt i ett monoblock så det spelar INGEN roll vilka + och - man använder! Bara att koppla på och se till så man inte belastar steget under dess lägsta tillåtna impedans.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

dB Jägare!
732 Inlägg
19 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Nu tror jag du yrar i nattmössan eller så har MDS skrivit väldigt fel, uttagen är parallellkopplade internt i ett monoblock så det spelar INGEN roll vilka + och - man använder! Bara att koppla på och se till så man inte belastar steget under dess lägsta tillåtna impedans.

Nej! Detta är faktiskt helt sant! smile
Kan fota det i handboken nu i helgen som upp till bevis? smile

Mvh Wiesel

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 november 2010
Isåfall så är det fel, för ett monoblock har bara en kanal, det finns bara en + och en - ut ur steget! Dock så är denna uppdelad på flera plintar i dom flesta monoblock just för att förenkla inkopplingen va flera element.
Senast redigerat av ChriZtoffer (19 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

dB Jägare!
732 Inlägg
19 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Isåfall så är det fel, för ett monoblock har bara en kanal, det finns bara en + och en - ut ur steget! Dock så är denna uppdelad på flera plintar i dom flesta monoblock just för att förenkla inkopplingen va flera element.

Men nu tror jag du har lusläst lite det jag skrev tongue
Det är så att på detta steg så skall man sätta + och - på olika ställen vid olika ohm-tal.
Och nej det är inte fel, är ju rätt säker på vad för steg jag äger och har köpt smile Det är ett monoblock.
Men eftersom du inte tror på mig, så får det bli att fota och ladda upp som bevis smile

Mvh Wiesel

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 november 2010
*Suck...* Jaja fota och lägg upp du, men antingen så har du missförstått, MDS skrivit fel eller så har du beskrivit konstigt. För NEJ! Det spelar INGEN roll vilken av + och - anslutningarna du använder, det viktiga är att steget belastas med rätt impedans, det skiter fullständigt i om du använder dom yttre eller dom inre anslutningarna. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}

dB Jägare!
732 Inlägg
19 november 2010
ChriZtoffer skrev:
*Suck...* Jaja fota och lägg upp du, men antingen så har du missförstått, MDS skrivit fel eller så har du beskrivit konstigt. För NEJ! Det spelar INGEN roll vilken av + och - anslutningarna du använder, det viktiga är att steget belastas med rätt impedans, det skiter fullständigt i om du använder dom yttre eller dom inre anslutningarna. tongue

Jag är inte så jättejätte duktig på billjud då jag började med det detta år.
Men har beskrivit så gott jag kan, och det står i handboken tongue
Men fotar och lägger upp så får väl ni andra luska på om dom skrivit fel eller dylikt tongue

Sök