2904
Sök

Sålt bilen och bilhandlaren ringer och gnäller

10 287 Inlägg
19 november 2010
#21
Jodå. Jag märkte i alla fall.
Men tex mina garagepolare (som driver mek och däckverkstad och servar alla bilar åt en handlare vägg i vägg) har i princip ett ex av alla låshylsor som finns.

/Göran

940RDALLE skrev:
Många som läst denna tråd märkte nog inte att det var "LÅS HYLSAN" han ville ha inte en vanlig 17/19/21 hylsa

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#22
Självklart hade jag hjälpt honom till min yttersta gräns om han varit trevlig och lagt fram det på ett bra sätt, Hade tillåmed tänkt att man skulle kunna skicka med 4 nya "vanliga" bultar och ett par hundra så han kunde få loss dom.. men när man knappt hinner säga sitt namn i telefonen innan nån gormar å gapar över en hylsa så blir man lite svart i ögonen.....
Har sökt lite å de verkar ju som att de flesta med lite erfarenhet kan få bort dom på ett par minuter, om man nu är bilhandlare kan jag tycka att man har dom kontakterna..
Att börja gorma å gapa över vad som kunde hänt känns ju inte riktigt vettigt de heller, hade de hänt JA då hade jag ju förstått det..
En liknelse i detta skulle ju vara att du köper en bil, kollar bara flyktigt på däckmönster, kör hem å sen ringer efteråt och låter illa för att du kunde ju kört av vägen... ^^

56 Inlägg
19 november 2010
#23
skit i han, bilen är köpt i bef skick ju , inget att gnälla över ju smile

186 Inlägg
19 november 2010
#24
Tycker att många här har missförstått angående undersökningsplikten.
Ja, som köpare av bil från privatperson finns en långtgående undersökningsplikt gällande fel på bilen.
Detta gäller inte saker som TILLHÖR bilen. Det är ungefär som att säga att säljaren inte lämnar över samtliga reservnycklar till bilen och sedan ska skylla på att köparen har undersökningsplikt... I min värld funkar inte det.

Sedan kan jag hålla med om att det är onödigt att vara otrevlig, men rent rättsligt har han rätt!

Catch me if you can!

9 112 Inlägg
19 november 2010
#25
Som TS säger att han aldrig bytt däck på bilen själv, och han som bytt däck åt honom använt en av sina egna hylsor. Hur ska då TS kunna skicka en hylsa till nya ägaren? Finns det ingen låshylsa så finns det ingen! Det är ju bara för köparen att lösa det på egen hand. Har man dessutom skrivit ett kvitto på affären så har ju köparen godkänt det hela, så där har köparen inget att komma med!


3 259 Inlägg
20 november 2010
#26
Var med om en liknande grej! Sålde en bil, körde till och med hem den till hans dörr 4mil bort efter att han prutat 6000kr utan anledning på bilen, en bil i 50.000krs klassen, jag förklarade för honom innan jag sålde bilen till honom att jag fick med två stycken nycklar till bilen men att jag av misstag hade lyckats slarva bort den ena nyckeln för några månader sedan, jag bad om hans adress och sa ordagrant så här "OM nyckeln kommer fram så skickar jag den i ett kuvert till dig" och han tyckte det lät bra, två veckor senare så ringer han o frågar om nyckeln och jag sa att den inte hade kommit fram än, han hade då varit ner till återförsäljaren och fått pris på 300kr för en ny nyckel, och sen kom det, "det är ju en kostnad som du ska stå för" påstår köparen.......... Jag har aldrig blivit så stum i hela mitt liv, tror jag var tyst i säkert 5 sekunder innan jag svarade! Tror ni han fick nyckeln när jag väl hittade den? big_smile

Som skrivet innan... Allt handlar om hur man bemöter folk!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (20 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

13 Inlägg
20 november 2010
#27
Verkligen ett bra exempel på hur det inte hjälper att vara arg och skrika på någon, är ju en sak att vara arg men man kan fortfarande vara trevlig så brukar det mesta lösa sig.

Men jag förstår inte hur man kan säga att det var hans ansvar att kolla upp om det satt på låsbultar, samt att hylsan inte följde med.
Menar ni att ni brukar kolla varenda bult på bilen ni ska köpa, kanske eventuellt prova skruva lite på den?
Mina låsbultar har en kåpa som sitter över dessa så man ser ingen skillnad på dem och de vanliga genom att bara kolla på dessa (om man inte kollar extremt noga), enda sättet är att känna efter om kåpan lossnar vilket skulle göra att bilköparen måste känna på alla 20(16?) bultar på bilen...lär detta hända.. nja?  smile
Kika gärna på min fälg bild och se om ni hittar rätt, sitter 2 per hjul så minst en på bilden är låsbult tongue

Sen kan man ju undra varför det blev så stor grej av det hela, brukar gå att slå på en lite större hylsa och sen dra loss dom ändå. roll

* Voff voff *
10 449 Inlägg
20 november 2010
#28
Är trådskaparen helt säker på att det hela inte handlar om att köparen slarvat bort eller dragit sönder (inte alls ovanligt på Volvos hylsor) hylsan och nu försöker vigga till sig en ny...?

Känns bara lite som att iaf om jag lämnade in min bil till en kompis för att byta däck så skulle han säga till om han inte hittade låshylsan, så att jag skulle känna till det ifall jag skulle få punktering eller liknande...

Och nästa frågeställning är ju: Hur vet trådskaparen att köparen letat ordentligt? Tänk om hylsan ligger i nå´t hörn under bagagerumsgolvet? Jag har hittat kundernas hylsor på dom mest märkliga ställen när jag gjort däckbyten på jobbet...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök