Hej hej
Ny på forumet. Alla forum har sin egen kultur, och av förståeliga skäl har jag inte så bra koll på hur saker och ting funkar här - så om jag på något vis skulle göra något "fel" så får jag gärna reda på det på ett snyggt sätt
Drog fram min gamla Opel Manta GT/E i våras och har gjort både det ena och det andra.
Renoverad 2.2 CIH bottendel samt topp. Enem I5 kamaxel (inte ens Enem har några data på denna). Enem 2.5" extraktor + hemsvetsat 2.5" avgassystem med en ljuddämpare.
Megasquirt V3 (endast för sprut än så länge).
Original luftfilterburk med tvättbart sportfilter.
Innovate LC-1 bredbandslambda.
Avgastempmätare med egentillverkad elektronik med USB-interface.
Paxton BTR (Ej ännu monterad)
De spridare jag använt hittils är av gammal slangmodell och på tok för stora. Tänkte byta till såna modernare spridare med oringar. Tror jag slår till på lågohmiga sådana när jag ändå håller på, då de verkar ha rätt mycket kortare öppningstider.
Fick ett tips att insuget från sexcylindriga Senatormotorn ger bättre flöde än original så jag tog och kapade ett sådant och svetsade på en ny fläns för spjällhuset. Tänkte även passa på att portmatcha detta mot toppen, och kanske slår på stort och tillverkar ett eget spjällhus, mest för att det är kul.
På dessa insug monteras spridarna i löstagbara lock, som skruvas fast på insugsrörets ovansida alldeles intill toppen. Tänkte tillverka nya lock där spridarna med oringar passar. Har skissat lite på dessa, men blir lite osäker på vilka vinklar som kan tänkas vara lämpliga. Som det ser ut nu så sitter spridarna i 30 graders vinkel från insuget. Jag har räknat med en spridningsvinkel på 26 grader, och då ska det inte finnas någon risk att spridarna väter väggarna på väg till själva insugsröret.
Den mörkgrå delen som ligger underst representerar den del av insugsröret som locket skruvas mot.
Ser detta vettigt ut? Självklart går det att slipa till och runda av kanter när delarna är på plats.