2897
Sök

Bila till Venedig - Kroatien (hjälp sökes tråd)

Cambrant
12 juli 2009
Trådstartare
Har velat bila ner till Kroatien rätt länge nu. När jag nu gått på mina korta 3 veckors semester och till min fasa ser skitväder på 10 dygnsprognosen fr.o.m idag, fick jag en av mina dumma idéer jag alltid får. "JAG ÅKER FAN NER IMON!" lyder den idén. Nåväl det jag mest behöver hjälp med är bästa och snabbast vägbeskrivning ner till Zagreb. Därifrån hittar jag till mina öar tongue

Man får räkna med ca 400-500 mil på en tripp ner dit om jag inte misstar mig va? Billiga hotell vid kust och ö-områden skadar aldrig heller. Även ni "erfarna kroater" får gärna tipsa om bästa ställerna. Jag och sambon (som jag lurat med på denna dumma idé) är ett par gedigna ö-luffar typer som ö-luffat i Thailand och Malaysia så ni vet vad vi är ute efter för semester.

Tack på förhand och all hjälp på traven uppskattas!

// Cambrant

UPDATE! TOPIC & TRÅD ÄNDRAD
Förr va det bara Kroatien. Men så uppdaterade jag min geografiska kunskap och fann Venedig billigare och närmre. Det har också varit en minidröm så jag plockar den staden på samma resa. Detta komplicerar min dumma idé så jag får nog sätta mig och planera i nån dag eller två.
Senast redigerat av Cambrant (13 juli 2009)

2 337 Inlägg
12 juli 2009
Kan tipsa om www.viamichelin.com för ruttplanering.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2009
Cambrant skrev:
Har velat bila ner till Kroatien rätt länge nu. När jag nu gått på mina korta 3 veckors semester och till min fasa ser skitväder på 10 dygnsprognosen fr.o.m idag, fick jag en av mina dumma idéer jag alltid får. "JAG ÅKER FAN NER IMON!" lyder den idén. Nåväl det jag mest behöver hjälp med är bästa och snabbast vägbeskrivning ner till Zagreb. Därifrån hittar jag till mina öar tongue

Man får räkna med ca 400-500 mil på en tripp ner dit om jag inte misstar mig va? Billiga hotell vid kust och ö-områden skadar aldrig heller. Även ni "erfarna kroater" får gärna tipsa om bästa ställerna. Jag och sambon (som jag lurat med på denna dumma idé) är ett par gedigna ö-luffar typer som ö-luffat i Thailand och Malaysia så ni vet vad vi är ute efter för semester.

Tack på förhand och all hjälp på traven uppskattas!

// Cambrant

Det finns en kille här på Garaget som kommer från (bor i) kroatioen som för bara någon månad sedan skapade en tråd där han hjälpte till med råd angående att bila genom sitt hemland. Jag frågade bla en fråga själv och fick ett riktigt bra svar. Se om du kan skicka ett PM till honom, har för mig han hette Bela eller nått men hittar inte den användaren när jag söker smile

Edit: Han hette Bela, men kommer inte fram när man söker... jaja smile
http://www.garaget.org/Bela
Senast redigerat av Rquired (12 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 337 Inlägg
12 juli 2009
Cambrant skrev:
vafan den hittar ju inte ens Zagreb den där viamichelin tongue

Du är kass tongue J/K, här är en länk:

http://www.viamichelin.com/viamichelin/ … FuelType=0
Senast redigerat av Sarge (12 juli 2009)

269 Inlägg
12 juli 2009
Jag kan hjälpa dig med en del , Kommer från bosnien egentligen men har bilat ner till kroatien o bosnien varje år typ ..

Finns ju en del vägar att åka , vissa kortare vissa lite längre ...
Boendet är inga problem i kroatien om ni tänkt besöka många platser ..
Bara gå till nån rese byrå o be om att få ett privat apartman så fixar dom det pris ca allt från 150 kr o så vidare för en natt för två pers

Så det är bara aqtt fråga allt vad du vill veta

VW Passat R Tdi 4motion

Sanizz
12 juli 2009
Trådstartare
Tjena där, kan hjälpa dig med allt du behöver, vill veta. Tyvärr suger vädret där nere för tillfället.

Cambrant
13 juli 2009
Trådstartare
Sanizz skrev:
Tjena där, kan hjälpa dig med allt du behöver, vill veta. Tyvärr suger vädret där nere för tillfället.

10 day forecast for Zadar & Split, Croatia
33 degress, Sunny, Precip 0%

Så ser det ut till 22 juli så imo är det jävligt fint väder smile

Tack för all hjälp. Nåra av er har/kommer få ett privmess med lite frågor smile

Audifrälst
173 Inlägg
13 juli 2009
Om ni ska till Venedig så är ni ju inte så långt ifrån Kroatien, med bil får ni räkna på ca 3-4 timmar om ni nu skulle vara sugna. Kroatien är dessutom ngt billigare att bo o leva i än Italien och den kroatiska skärgården får man bara inte missa. smile
Halvön Istrien, som ligger närmast Italien är i princip som att bo i Italien och det finns mkt att både se o göra.

Cambrant
13 juli 2009
Trådstartare
Tack, ska kolla närmre på Istrien då när jag drar mig från Venedig till Kroatien.

Istrien verkar rätt stor att beta av, är det nåt du verkligen måste rekommendera. Typ öst eller västkusten på den halvön. Rabac verkar vara mest intressant.
Senast redigerat av Cambrant (13 juli 2009)

Sanizz
13 juli 2009
Trådstartare
Istra är grymt fint. Rekommenderas. Finns en jävla massa fina ställen där. Det är bäst att bila till kroatien utan att boka in nått. Och när du väl är där leta privata boenden så kallade apartman.

Min farbror äger uthyrningslägenheter över hela kroatien så har semestrat på dom flesta ställena.

Cambrant
14 juli 2009
Trådstartare
Sanizz skrev:
Istra är grymt fint. Rekommenderas. Finns en jävla massa fina ställen där. Det är bäst att bila till kroatien utan att boka in nått. Och när du väl är där leta privata boenden så kallade apartman.

Min farbror äger uthyrningslägenheter över hela kroatien så har semestrat på dom flesta ställena.

Lite det som är tanken men man måste ha lite planerat. Vart man ska börja och lite plan B hotell etc smile

67 Inlägg
24 november 2010
Hi, if u need any help visiting Croatia just ask, i live 50 km from capital of Croatia, Zagreb.

67 Inlägg
24 november 2010
först nu jag ser att du planerat att sätta i sommar

Om du behöver hjälp med kroatiska, fråga mig bara.

Kontakta mig eller maila till:

tomislavgoricki@inet.hr

adjö

Sök