3536
Sök

Batteri/Multimeter

34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#1
Har ett vanligt batteri som jag är osäker på hur bra de igentligen är nu efter all denna tid, tagit ur de ur bilen och laddat de fullt nu för att få veta om de är något i bilen som drar, men skulle ju vilja mäta nu innan jag sätter på de på bilen också?
Så frågorna lyder:
Hur ser jag hur mycket generatorn laddar?(Multimeter)
Hur ser jag vad som kan dra ström och med vilken inställning på multimetern?(Hörde något ang man skulle ta och hitta alla säkringer sen ta ut säkring efter säkring och forsätta mäta i dom?)
Hur ser jag hur mycket kräm de är i batteriet och vilken inställning på multimetern? Samt hur mycket ska batteriet ha av denna AH,Volt eller va de nu är man mäter för att vara "dugligt"?

Tackar för svar snarast!
Senast redigerat av Blackisback (25 november 2010)


21 761 Inlägg
25 november 2010
#2
Om du har en bild på multimetern så skulle det hjälpa, då kan vi skriva exakt vilken inställning du ska för olika sorters mätningar. smile

För att veta om generatorn laddar och hur mycket "kräm" det är i batteriet så ska du mäta spänning.
För att veta om någonting drar tjuvström så ska du mäta ström.

För att batteriet ska anses som dugligt när det är helt fulladdat så bör spänningen vara minst 12,5 V i mitt tycke, dock ska spänningen ligga ett par tiondelar högre på ett helt friskt batteri. Villkoret för att göra en pålitlig mätning av spänningen är att batteriet ska ha stått orört i minst 8 timmar eller mer efter laddningen.

Man kan inte mäta Ah på batteriet med multimeter, spänning är det enda som kan kontrolleras. En sån mätning säger ändå inte hur batteriet egentligen mår, det får man komma ihåg. Det ger ett visst hum om batteriet är jättedåligt eller funktionellt, så kan man säga. Mäta spänningen när batteriet belastas, det är en mycket bättre mätning.

En sån "riktig" belastningsmätning ska man kunna göra hos tex bilverkstad eller bilelektrisk verkstad, den mätningen ger ett pålitligt svar på batteriets skick.

34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Om du har en bild på multimetern så skulle det hjälpa, då kan vi skriva exakt vilken inställning du ska för olika sorters mätningar. smile

För att veta om generatorn laddar och hur mycket "kräm" det är i batteriet så ska du mäta spänning.
För att veta om någonting drar tjuvström så ska du mäta ström.

För att batteriet ska anses som dugligt när det är helt fulladdat så bör spänningen vara minst 12,5 V i mitt tycke, dock ska spänningen ligga ett par tiondelar högre på ett helt friskt batteri. Villkoret för att göra en pålitlig mätning av spänningen är att batteriet ska ha stått orört i minst 8 timmar eller mer efter laddningen.

Man kan inte mäta Ah på batteriet med multimeter, spänning är det enda som kan kontrolleras. En sån mätning säger ändå inte hur batteriet egentligen mår, det får man komma ihåg. Det ger ett visst hum om batteriet är jättedåligt eller funktionellt, så kan man säga. Mäta spänningen när batteriet belastas, det är en mycket bättre mätning.

En sån "riktig" belastningsmätning ska man kunna göra hos tex bilverkstad eller bilelektrisk verkstad, den mätningen ger ett pålitligt svar på batteriets skick.

Jättehjälpfullt! Jag återkommer med bild inom 10 minuter! Om du är kvar (a) (Springer ut i bilen o tar bild)


34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#4
http://img526.imageshack.us/ där är multimetern!


21 761 Inlägg
25 november 2010
#5
Jag kan inte se någonting?

Det brukar ju funka. hmm

34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Jag kan inte se någonting?

Det brukar ju funka. hmm

http://yfrog.com/emimg0849wlj
den då?


21 761 Inlägg
25 november 2010
#7
Den ser jag. smile

När du mäter spänning på generatorn och batteriet så ställer du vredet i läge "V---" och "20", plusmätsladden ska sitta i mittenhålet (V, mA) och minusmätsladden ska sitta i högra hålet (COM). I detta mätläge kan mätaren visa upp till 20 V, ett bra mätområde i bil.

När du mäter ström så ska minussladden fortfarande sitta i högra hålet, plussladden kan sitta antingen i mittenhålet eller vänstra hålet. I vänstra hålet tål mätaren upp till 10 A, i mittenhålet tål mätaren upp till 200 mA. Vredet ställs på "A---". Om du har plussladden i vänstra hålet så väljer du "10", om du har plussladden i mittenhålet så kan du välja mellan de tre andra lägena (vanligast är 200 mA).

Vid tjuvströmsmätning är det lämpligt att från början sätta plussladden i hålet för 10 A eftersom man inte vet hur mycket ström det gäller, visar mätaren mindre än 0,02 A vid mätningen så kan man byta hål till mA och få en mer noggrann mätning.

34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Den ser jag. smile

När du mäter spänning på generatorn och batteriet så ställer du vredet i läge "V---" och "20", plusmätsladden ska sitta i mittenhålet (V, mA) och minusmätsladden ska sitta i högra hålet (COM). I detta mätläge kan mätaren visa upp till 20 V, ett bra mätområde i bil.

När du mäter ström så ska minussladden fortfarande sitta i högra hålet, plussladden kan sitta antingen i mittenhålet eller vänstra hålet. I vänstra hålet tål mätaren upp till 10 A, i mittenhålet tål mätaren upp till 200 mA. Vredet ställs på "A---". Om du har plussladden i vänstra hålet så väljer du "10", om du har plussladden i mittenhålet så kan du välja mellan de tre andra lägena (vanligast är 200 mA).

Vid tjuvströmsmätning är det lämpligt att från början sätta plussladden i hålet för 10 A eftersom man inte vet hur mycket ström det gäller, visar mätaren mindre än 0,02 A vid mätningen så kan man byta hål till mA och få en mer noggrann mätning.

Första delen - Glasklar
Andra delen - Förstår jag iaf!
Tredje delen - Inte så glasklar ;o   Hittar inte någon som heter 200 mA? eller vilken reglage ska den stå på när man mäter tjuvström? Och hur gör man, bara tar upp en säkring i taget och sätter på plus/Minus på varsin del?


21 761 Inlägg
25 november 2010
#9
Blackisback skrev:
Hittar inte någon som heter 200 mA? eller vilken reglage ska den stå på när man mäter tjuvström?

Det står bara "200m" och finns vid mätområdet "A---". När du mäter tjuvströmmen så ställer du vredet på "10" vid mätområdet "A---" till att börja med, plussladden sätts i vänstra hålet. Visar mätaren mindre än 0,02 A så flyttar du plussladden till mittenhålet och vrider vredet till "200m" (snäppet bredvid 10).

Blackisback skrev:
Och hur gör man, bara tar upp en säkring i taget och sätter på plus/Minus på varsin del?

Jag tycker det är enklast att mäta på batteripluskabeln. Ta loss batteripluskabeln och koppla in mätaren mellan batteripol-batteripluskabel, sätt plusmätpinnen på batteripluspolen och minusmätpinnen på batteripluskabeln.

Nu är alltså mätaren inkopplad i serie med pluskabeln och då kan du se vad den visar, är mätvärdet mer än 0,05-0,06 A så kan du börja felsökningen genom att plocka ur en säkring åt gången tills du hittar vilken säkring som gör att strömmen sjunker ner till "godkänt" värde. smile
Senast redigerat av Drönirettab (25 november 2010)

34 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Blackisback skrev:
Hittar inte någon som heter 200 mA? eller vilken reglage ska den stå på när man mäter tjuvström?

Det står bara "200m" och finns vid mätområdet "A---". När du mäter tjuvströmmen så ställer du vredet på "10" vid mätområdet "A---" till att börja med, plussladden sätts i vänstra hålet. Visar mätaren mindre än 0,02 A så flyttar du plussladden till mittenhålet och vrider vredet till "200m" (snäppet bredvid 10).

Blackisback skrev:
Och hur gör man, bara tar upp en säkring i taget och sätter på plus/Minus på varsin del?

Jag tycker det är enklast att mäta på batteripluskabeln. Ta loss batteripluskabeln och koppla in mätaren mellan batteripol-batteripluskabel, sätt plusmätpinnen på batteripluspolen och minusmätpinnen på batteripluskabeln.

Nu är alltså mätaren inkopplad i serie med pluskabeln och då kan du se vad den visar, är mätvärdet mer än 0,05-0,06 A så kan du börja felsökningen genom att plocka ur en säkring åt gången tills du hittar vilken säkring som gör att strömmen sjunker ner till "godkänt" värde. smile

Jättebra tack så mycket för att du hjälper, Helt underbart!
Lite mörkt för min smak att gå ut i vintervädret och försöka leta nu, Gör de under lättare omständigheter imorgon och återkommer med resultat och antagligen någon mer fråga!
Tackar så hjärtligt för hjälpen!


21 761 Inlägg
25 november 2010
#11
Glöm inte bort att dubbelkolla så att inte tex handskfackbelysningen eller annan "undangömd" lampa lyser när du mäter, då blir ju mätvärdet missvisande.


Sök