2596
Sök

Volvo 940 Trög styrning vid kall motor?

36 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#1
Idag vid kall start 6 minusgrader ute så betedde sig styrningen konstigt innan motorn blev varm, högg i styrningen....när väl motorn blev varm så inga problem.


Kollade remmen och oljan och oljenivån, allt som det ska.


Bil: Volvo 940 TIC -97




Är pumpen på väg att kasta in handuken??? är det farligt att köra på utan att göra nått??
Senast redigerat av attif (27 november 2010)

VD Hammar
613 Inlägg
26 november 2010
#2
när bytte du oljan senast?
kan vara dax att göra det

MVH Johan

36 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#3
Inte det senaste 1,5åren jag har ägt den. Är volvo servad hela vägen. skall servo oljan bytas per intervall?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 november 2010
#4
attif skrev:
Inte det senaste 1,5åren jag har ägt den. Är volvo servad hela vägen. skall servo oljan bytas per intervall?

Väääldigt sällan oljan byts, vet inte ens om det finns något intervall för den...

Men det är nog troligt att oljan är dålig och gammal. Kanske är lite fel viskositet på den också så den är ser i början men det beror säkert på åldern också...


36 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#5
har nu kollat servo oljan och den ser röd och fin ut och luktar fint.



får väl byta oljan om problemet kvarstår.





Någon mer som har någon teori?????

36 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#6
Kom till att tänka på en teori:


Då remskivan på servo pumpen är lite skev och ej är riktigt i linje med de två andra remskivorna, vattenpump och vevaxeln så för detta med sig ett gnisslande oljud som blir värre ju kallare det det är ute, oljudet minskar sedan när motorn blivit genomvarm.


Remmarna och vattenpump är nybytt, volvo original.


Jag åkte iallafall till volvo för att få hjälp med att reparera oljudet och volvomeken va ute och kollade, denne mekaniker smorde iallafall remmarna med vanlig motorolja vilket hjälpte tillfälligt.


Nu ett par dagar senare blev det kallt som fan 6-8minusgrader, och det va ju då som styrningen började krångla.



Min teori är således att servoremmen slirade pga. motor oljan som volvomeken la på.




Vad tror expertisen??????

Egen företagare
864 Inlägg
28 november 2010
#7
Kolla hur dina remskivor ser ut, om dom är slitna hjälper det bara tillfälligt med nya remmar, dom slits på ett onormalt sett och ligger för djupt i skivan, då uppstår gnisslande, byt skivan på pumpen så kanske det blir bättre. Du säger ju själv att den är skev, byt skiva och böj till fästet så den ligger i linje med resten.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

36 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#8
snurbo_diesel skrev:
Kolla hur dina remskivor ser ut, om dom är slitna hjälper det bara tillfälligt med nya remmar, dom slits på ett onormalt sett och ligger för djupt i skivan, då uppstår gnisslande, byt skivan på pumpen så kanske det blir bättre. Du säger ju själv att den är skev, byt skiva och böj till fästet så den ligger i linje med resten.

ah en kollega. Ja jag tror jag ska göra som du säger, för när jag bytte till ny servorem efter vattenpumpsbytet så vände sig den nya remmen ut och in, har aldrig varit med om maken.

huh?
10 427 Inlägg
28 november 2010
#9
Du kan ju även testa remspray, som är lite som ett klister.

https://www.grene.com/pics/ModulLarge/1/1025/1025-580075_h.jpg

Man ska inte spraya på för mycket, för det viner ganska ordentligt.
Låter iofs som att man har en remdriven kompressor under huven wink
Senast redigerat av steifan (28 november 2010)



Sök