3250
Sök

Volvo 740 -84 drar mycket bensin

3 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#1
Hej, nu är det så att min 740 med b230E drar mycket bensin den drar 2.7 L milen och det läcker ingenting.
har bytt luftfilter stift olja bensinfilter pump oljefilter.
men den drar ändå lika mycket och den är inge specielt trött av sig.

någon som har erfarenhet av vad det kan vara för fel ?

tack på förhand:)

21 761 Inlägg
3 december 2010
#2
Kanske kallstartsventilen som läcker eller inte "slår av" helt när motorn har blivit varm.

279 Inlägg
3 december 2010
#3
kolla knack sensorn. en kompis hade det felet och då drog den massa bensin. kolla fel koder. eller kör du bara massa korta sträckor med kall motor så drar den ju endel eller om man har gas pellen i botten jämt.

bränt gummi luktar kärlek

21 761 Inlägg
3 december 2010
#4
Trådskaparens bil har ingen knacksensor eller felkodssystem. smile

279 Inlägg
3 december 2010
#5
är inte b230e den motorn med svanhalsinsuget? i så fall sitter det en knacksensor har iaf en i isbilen och det är den motorn. men kanske inte är i bruck men då borde ju inte den vara i kopplad eller sitta där.

bränt gummi luktar kärlek

21 761 Inlägg
3 december 2010
#6
B230E har mekanisk insprutning och det finns ingen knackgivare eller andra "avancerade" givare, under insuget sitter en stor gummibälg. B230F finns däremot med knackgivare och andra prylar, den har elektronisk insprutning och även annat tändsystem. smile
Senast redigerat av Drönirettab (3 december 2010)

1 562 Inlägg
3 december 2010
#7
sitter b23e i 84orna.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 december 2010
#8
mange_240 skrev:
sitter b23e i 84orna.

yes och dessa har inte knackgivare.

Däremot finns det säkert knacksensor till b230E eftersom de har elektronisk tändning. Tändningen backas vid knackningar lite ....


1 008 Inlägg
3 december 2010
#9
Det sitter igen knacksensor på en -84:a och som dessutom har B23E.

Har den alltid haft den förbrukningen i din ägo, eller det uppkommit plötsligt ?

E-motorerna är väl lite kända för att kunna sörpla i sig soppa med K-jetronic sprutet, speciellt om högerfoten är blyad, men 2.7 liter milen låter otroligt mycket.
Men som nämts så kan det vara kallstartventilen som spökar eller termotidsgivaren som styr den.
Styrtrycksventilen är också ett jättevanligt fel på K-jet och nästan mer regel än undantag att de pajjar.
En rengöring av luftvågen brukar inte skada heller, så inte den kärvar och det är rent där..


huh?
10 427 Inlägg
3 december 2010
#10
Dåliga o-ringar kring spridarna med respektive hållare kan spöka lite på B230E, borde väl vara liknande på B23E så det kan nog vara lönt att byta dessa eller iaf kolla om det är tätt med startgas.



Sök