3096
Sök

Bmw 320i -92 / Kylar problem

3 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#1
Hallå, jag har en Bmw 320 E36. Och har lite problem med att kyla motorn.

Tempen på motorn går upp direkt, stänger man inte av den så kokar den till slut. Jag får heller inte ut någon varmluft i cupen. Har pratat med en mekaniker och han tror att det är termostaten, kan det vara något annat?

Jag har testat byta kylarvätskan, den gamla var skitig.
Det går 2 tjocka slangar från termostathuset, endast den översta blir varm.

Hoppas någon förstår och skulle kunna hjälpa mig med detta problem.

Obs! Är ganska okunnig.


#2573
1 489 Inlägg
14 juli 2010
#2
Har du luftat systemet? Sitter en nippel på kylaren

• Även den starka måste ta i när han skiter

2 924 Inlägg
14 juli 2010
#3
Du kan ha fått nån propp i systemet... ex slagg i kylaren...
Vet du om vattenpumpen är Ok med rem?

~ Life is short, have FUN! ~

3 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#4
peegee skrev:
Du kan ha fått nån propp i systemet... ex slagg i kylaren...
Vet du om vattenpumpen är Ok med rem?

Om det är en propp i systemet, hur åtgärdat man det?

Ska kolla upp vattenpumpen nu.


#2573
1 489 Inlägg
14 juli 2010
#5
Starta bilen, sätt på full värme och öppna locket till kylarvattnet och börja massera lite kylarslangar och se om det börjar komma värme..

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

2 924 Inlägg
14 juli 2010
#6
Twalter skrev:
peegee skrev:
Du kan ha fått nån propp i systemet... ex slagg i kylaren...
Vet du om vattenpumpen är Ok med rem?

Om det är en propp i systemet, hur åtgärdat man det?

Ska kolla upp vattenpumpen nu.

Du skriver att du är ganska okunnig, så jag vet inte riktigt hur mycket du vill skruva...

Kan du demontera termostaten själv?
För det "enklaste" att få bort slagg i systemet är att tömma systemet på kylvatten och sen spola hela systemet med vanligt vatten, bit för bit, med termostaten demonterad.
Vattenkylet kan man spola separat.
Sen måste man ha i ny kylarvätska med glykol och lufta systemet och kontrollera om det avhjälpt problemet...

Men innan detta är det viktigt att fastställa vattenpumpens kondition och så det inte bara är så enkelt som nån slapp eller dålig rem... om det nu är separat rem för vattenpumpen på din BMW, jag vet inte?
På en del andra bilar så går nämligen vattenpumpen på kamremmen, vilket komplicerar det hela avsevärt...

Är du osäker, ta hjälp av någon som kan mer än via internet, annars kan det bli dyrare än att lämna in bilen på ortens dyraste verkstad....

~ Life is short, have FUN! ~

711 Inlägg
14 juli 2010
#7
Misstänker att du har samma fel som familjens Volvo hade i vintras. 0 värme i kupén, dock kokade den inte, men den gick ju i ganska många minusgrader och inte heller långa sträckor.
Felet var vattenpumpen, vi lämnade in den för reparation, den hade tydligen slutat pumpat runt allt vatten. Förstod aldrig riktigt vad fan som hade hänt, men fixat blev det i alla fall.


3 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
#8
Det var ju som så att det var vinter och -30 när den koka. Så som sagt, blir till att kolla vattenpumpen. Sen ska jag prata med en mekaniker.

Tack för alla svar!


2 924 Inlägg
15 juli 2010
#9
Twalter skrev:
Det var ju som så att det var vinter och -30 när den koka. Så som sagt, blir till att kolla vattenpumpen. Sen ska jag prata med en mekaniker.

Tack för alla svar!

Då tror jag på ispropp och en för svagt blandad kylarvätska som inte tålde den kylan.
Väldigt vanligt problem denna vintern som var, även i södra Sverige.
Kan även varit blandade olika typer av Glykol som inte får blandas, då det blir klegg.

Så vattenpumpen tror jag mindre på nu.
Spola systemet och ny fräsch kylvätska, brukar göra susen.

Fasen va konstigt det känns att prata om detta problem nu i hettan roll big_smile

Men har du inte startat bilen sen i vintras?

~ Life is short, have FUN! ~

220 Inlägg
15 juli 2010
#10
Du har ingen cirkulation på kylvätskan iom. att endast en av kylslangarna blir varm.
Antingen har du luft i systemet eller oxå e vattenpumpen kass som ovan nämnt.
Ang. luft så vet jag att Bmw kan vara rätt jävliga att lufta. Ställ bilen i en uppförsbacke så kylet är högsta punkten på systemet. Testa att fylla på vatten "bakvägen", alltså genom att skruva loss övre kylslangen och häll i vatten i den slangen in mot motorn tills det blir fullt där i, sätt sen tillbaks slangen och starta motorn och fyll sen på korrekt mängd vatten i exp. kärlet.
Ang. vattenpumpen, det finns 2 typer av vattenpump till m50 motorn med fler, en vattenpump med skovelhjul i plast samt en dito med skovelhjul i metall. Den som har plastskovlar brukar skovlarna gå av på. Så om vattenpumpen är kass, se till att köp en med skovelhjul i metall.
Vattenpumpen drivs av av en multirem och inte av en kamrem. M50 motorn har kamkedja förresten.

Lycka till!
Senast redigerat av Necrodamus (15 juli 2010)


108 Inlägg
13 december 2010
#11
River upp en gammal tråd nu och vädjar till folket här på gorg smile Har liknande symptomer på min 320i M50B20 motor. Köpte den igår och den krånglar redan sad Han som jag köpte den av sa att det hade blivit en ispropp vid tanken när det var -20 grader ute. Efter 3 dagar i varmgarage funkade den prima igen ! Har även kört slut på så gott som all "dålig" bensin och tankat ny. Idag på morgonen startade den utan problem i -20 grader utan motorvärmare. Efter att den körts ca 3 km så stod den på tomgång i ca 5-10 min. Efter det körde jag ca 2 km landsväg och sen kokade den !

Det var den övrekylar slangen som fått ett ordentligt hål i sig och ny slang + glykol är monterat ! Dock går den oroligt på tomgång och gav en liten avgassmäll när man varvade den, dock går den mycket bättre på lite högre varv !

Hoppas att någon "specialist" på bmw kan hjälpa mig, svarar givetvis på frågor så gott jag kan !


Mvh Daniel



Sök