2955
Sök

Ojämn tomgång och stryper sig själv vid gaspådrag (Bmw 325)

You don´t need eyes, you need a vision
62 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#1
Har ett problem med att min 325i 91:a börjar gå orent och tappar kraft ibland (nästan som om jag håller på att få soppatorsk)
och när den gör de så måste jag trycka full gas för att få den att börja öka farten igen.. den går dessutom jätte orent på tomgången och går upp och ner i varv (400-1000rpm) och om jag stannar en stund när den börjar så vid körning så rättar de till sig efter 5-10 min och då går den jätte bra igen
När jag hällde i insprutningsrengöringen ST1 så gick den jätte bra ända tills jag tankade nästa gång

Det sker när den precis har kommit upp i "normal" motortemp men kan ske efter och före ibland också

Kan det vara luftbälgen för förra ägaren har tejpat den med silvertejp

när den börjar gå så där orent och man fortsätter tjura på och kör ändå så börjar det lukta som typ tuktad katalysator

Kan åxå påpeka att ventilkåpspackningen verkar läka lite om de kanske kan ha med det att göra?

"Im As Confused As A Hungry Babie In A Topless Bar"

1 798 Inlägg
24 januari 2010
#2
byt luftbälgen till att börja med kostar inte alls mkt bytte på en 525a kostade inte mkt typ 300 någonting. Ser så tattigt ut med tejpat också

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 januari 2010
#3
Lambdasond, LMM eller tempgivare.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

You don´t need eyes, you need a vision
62 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#4
Ja jag har beställt en ny luftbälg på bmw så jag skulle väl få den imorrn eller på tisdag.. Men om han forsätter likadant vad kan de då vara? lambdasonden har jag hört också kan ställa till nått linkande problem.. lmm:en kan jag väl kolla genom att dra ur kontakten när den går som den ska och se om de blir liknande problem??
tempgivaren.. hur vet jag om den är trasig då??

"Im As Confused As A Hungry Babie In A Topless Bar"

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 januari 2010
#5
Energizer skrev:
Ja jag har beställt en ny luftbälg på bmw så jag skulle väl få den imorrn eller på tisdag.. Men om han forsätter likadant vad kan de då vara? lambdasonden har jag hört också kan ställa till nått linkande problem.. lmm:en kan jag väl kolla genom att dra ur kontakten när den går som den ska och se om de blir liknande problem??
tempgivaren.. hur vet jag om den är trasig då??

tempgivaren kan du mäta upp med en multimeter smile du ohmmäter den sen kan du skriva upp vilka värden du fick emd varm motor. men lambdan kan också vara en tjuv, hade liknande symptom själv.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

You don´t need eyes, you need a vision
62 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#6
oki? och en multimeter är?? de är nog lite ljupa vatten för mig tror jag.. wink hur vet jag vad de ska vara för värden då?? den går ju upp som den ska i tempmätaren..
Ska man köpa en ny lambda då lr?? såg att dom var ganska dyr på mekonomen (1500:-) lr räcker de med att skaffa en beg på skroten..
hörde också att dom kan sitta åt så inni hel*ete att man kunde ev behöva en gasolbrännare för att elda på lambdan så den släppte

"Im As Confused As A Hungry Babie In A Topless Bar"

23 Inlägg
24 januari 2010
#7
inte ska de vara svårt att få lös lambdan men köp inte en beggad köp ny, finns ju kanske på billigare ställen som faktiskt funkar bra, tex biltema. En multimeter är en mätkontroll som man kan mäta ström osv med, finns på biltema för 99kr inget avancerat alls..
Kan ju vara porslinet i katten som gått sönder när den går oroligt och dåligt på tomgång också, orkar inte trycka avgaser osv som den ska, kanske kan ta lös den ifall den sitter med klammer osv och inte är svetsad och kika i den om den är hel. Men jag har aldrig hört att de kan lukta katalysator :S


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 januari 2010
#8
Energizer skrev:
oki? och en multimeter är?? de är nog lite ljupa vatten för mig tror jag.. wink hur vet jag vad de ska vara för värden då?? den går ju upp som den ska i tempmätaren..
Ska man köpa en ny lambda då lr?? såg att dom var ganska dyr på mekonomen (1500:-) lr räcker de med att skaffa en beg på skroten..
hörde också att dom kan sitta åt så inni hel*ete att man kunde ev behöva en gasolbrännare för att elda på lambdan så den släppte

en multimeter är ett elverktyg du kan mäta spänning/ström/resistans mm smile tempmätaren i kupen och motorstyrboxen använder inte samma givare.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

You don´t need eyes, you need a vision
62 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#9
Ja men de skumma är ju att den bara går dåligt på tomgången ett tag och sen börjar den gå bra igen.. både på tomgång och när man kör.. oki vad ska de vara för värden på multimetern då? tror jag kan låna en sån av nån nu när jag vet va de är wink
Har du aldrig tänkt på hur de luktar illa när du ligger bakanför en äldre bil med katalysator som har legat och varvat ganska mkt..

Jag har iaf bytt luftbälgen på bilen nu ikväll och ska kolla om de blir bättre lr om de blir likadant imorrn när jag åker på jobbet.. Den gamla luftbälgen hade spruckit ganska rejält.. så jag kan ju hoppas att de var den smile

"Im As Confused As A Hungry Babie In A Topless Bar"

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 januari 2010
#10
Kollade du även alla andra slangar när du bytte?. den imellan insugsbälgen och tomgångsmotorn brukar se ut som ett jävla härk

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

517 Inlägg
13 december 2010
#11
jag har samma problem med min 325i 94:a har bytt bälg, lambda, vintilkåpspackningar( tändstifthålen fyllda med olja) har kollat DME relät det slår till och från. kanske inte som det ska, gick piss med bränslerelä i så byglade. och då gick den bra sen igen en stund sen började den strypa, och svara bara på fullgas, har även bytt LMM och pump, när jag bygla gick den som sagt bättre och med ny LMM gick den bättre och med nya tändstift gick den bättre, jag har felkod på lambdan kvar eftersom jag inte varit inne igen när jag fick veta att den va skrot. för när den va urkopplad gick bilen bra utan krongel tills dagen efter så den inte startade alls. sen efter några dagar med lite pill utan att byta något gick den igång igen. och funka några dagar gick på 5cyl ibland men inget annat konstigt. och nu efter att ha bytt allt jag skrivit så är problemet kvar att den stryper sig. ska testa byta BTR. ELLER ni som är mer kunniga på detta är det Vevaxelgivaren som ska bytas lr är det DME relät som kronglar? lämna in på bmw?


1 271 Inlägg
13 december 2010
#12
testa byta soppa filter. var en av anledningarna te att min 318 gick illa. vet att de inte är samma men motor som motor typ. annars kan du ha sådan otur att toppen är sprucken

517 Inlägg
13 december 2010
#13
filtret har jag inte tänkt på faktiskt smile toppen tror jag inte det är fel på på min iaf. för den går inte upp i temp lr ryker lr läcker. men ska testa byta filter.


517 Inlägg
14 december 2010
#14
testa dra en extra jordkabel från motor till kaross, funka på min smile



Sök