2458
Sök

Va sjutton är nu detta, och hur "funkar" den :D

Bounty hunter
671 Inlägg
18 december 2010
#21
på mitten av 90-talet gick det o köpa en tub me 'laddade joner' som gjorde bensinen mer kraftig dvs höjde oktanen.....man skulle sätta den me två buntband på ingående bränsleslang på bilen...det skulle 'rena o höjja bensinens effektivitet' tongue så många gick på den grejjen o köpte och ALLA tyckte att den drog mindre bensin,förklaring? roll

-jo den såldes på sommaren o alla vet att bilar drar lite mindre bensin då efterom det är varmare....folk åkte på semester o åkte mera landsväg osv. osv.....själv provade jag en då hade turen att hitta en på en skrotbiat bil när jag smög runt på skroten nattetid o 'letade' delar cool

monterade o körde en vecka....ingen skillnad....gjorde några små testar själv tills jag sågade sönder den med en bågfil.....det va en alu cylinder med någe okänt matrial i...små kulor o pulver...och jävla va det brann fint när jag tuttade eld på det.... big_smile

så det finns massa saker o köpa till bilen för att få den att gå snålare o rosta mindre osv...bästa sättat är att tvätta bilen oftare,göra sevice,vårda den ömt o gasa försiktigare...eller? wink


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 december 2010
#22
bobafett skrev:
på mitten av 90-talet gick det o köpa en tub me 'laddade joner' som gjorde bensinen mer kraftig dvs höjde oktanen.....man skulle sätta den me två buntband på ingående bränsleslang på bilen...det skulle 'rena o höjja bensinens effektivitet' tongue så många gick på den grejjen o köpte och ALLA tyckte att den drog mindre bensin,förklaring? roll

-jo den såldes på sommaren o alla vet att bilar drar lite mindre bensin då efterom det är varmare....folk åkte på semester o åkte mera landsväg osv. osv.....själv provade jag en då hade turen att hitta en på en skrotbiat bil när jag smög runt på skroten nattetid o 'letade' delar cool

monterade o körde en vecka....ingen skillnad....gjorde några små testar själv tills jag sågade sönder den med en bågfil.....det va en alu cylinder med någe okänt matrial i...små kulor o pulver...och jävla va det brann fint när jag tuttade eld på det.... big_smile

så det finns massa saker o köpa till bilen för att få den att gå snålare o rosta mindre osv...bästa sättat är att tvätta bilen oftare,göra sevice,vårda den ömt o gasa försiktigare...eller? wink

Sånt skit säljs fortfarande, oftast två magneter man klämmer fast runt soppaslangen och då ska dom dra till sig skiten i soppan så att det inte går in i motorn.

OM dom nu skulle funka så skulle det ju bildas en stor klump med skit på insidan av slangen och då går bilen verkligen inte bättre....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Tvivlare
2 266 Inlägg
18 december 2010
#23
TBOC_Razor skrev:
bobafett skrev:
på mitten av 90-talet gick det o köpa en tub me 'laddade joner' som gjorde bensinen mer kraftig dvs höjde oktanen.....man skulle sätta den me två buntband på ingående bränsleslang på bilen...det skulle 'rena o höjja bensinens effektivitet' tongue så många gick på den grejjen o köpte och ALLA tyckte att den drog mindre bensin,förklaring? roll

-jo den såldes på sommaren o alla vet att bilar drar lite mindre bensin då efterom det är varmare....folk åkte på semester o åkte mera landsväg osv. osv.....själv provade jag en då hade turen att hitta en på en skrotbiat bil när jag smög runt på skroten nattetid o 'letade' delar cool

monterade o körde en vecka....ingen skillnad....gjorde några små testar själv tills jag sågade sönder den med en bågfil.....det va en alu cylinder med någe okänt matrial i...små kulor o pulver...och jävla va det brann fint när jag tuttade eld på det.... big_smile

så det finns massa saker o köpa till bilen för att få den att gå snålare o rosta mindre osv...bästa sättat är att tvätta bilen oftare,göra sevice,vårda den ömt o gasa försiktigare...eller? wink

Sånt skit säljs fortfarande, oftast två magneter man klämmer fast runt soppaslangen och då ska dom dra till sig skiten i soppan så att det inte går in i motorn.

OM dom nu skulle funka så skulle det ju bildas en stor klump med skit på insidan av slangen och då går bilen verkligen inte bättre....

Bättre att byta soppafilter oftare istället ;P

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

945 Inlägg
18 december 2010
#24
RH-garanti!  runt hörnet garanti.


4 299 Inlägg
18 december 2010
#25
På båtar med inombordare används en liknande mojäng för att förhindra korrosion på drev som ligger under vattenytan konstant.

Och på dom båtar jag sett som har de verkar det ha funkat fint. Så jag tror inte det är en alldeles omöjlighet i alla fall att det skulle funka på bilar med. Skulle dock vilja läsa lite mer om den innan jag säger bu eller bä om just den.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 december 2010
#26
Rallyhalle skrev:
På båtar med inombordare används en liknande mojäng för att förhindra korrosion på drev som ligger under vattenytan konstant.

Och på dom båtar jag sett som har de verkar det ha funkat fint. Så jag tror inte det är en alldeles omöjlighet i alla fall att det skulle funka på bilar med. Skulle dock vilja läsa lite mer om den innan jag säger bu eller bä om just den.

Jo men där är det ju just det att grejorna ligger konstant under vatten, det gör ju inte en bilkaross...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 299 Inlägg
18 december 2010
#27
TBOC_Razor skrev:
Rallyhalle skrev:
På båtar med inombordare används en liknande mojäng för att förhindra korrosion på drev som ligger under vattenytan konstant.

Och på dom båtar jag sett som har de verkar det ha funkat fint. Så jag tror inte det är en alldeles omöjlighet i alla fall att det skulle funka på bilar med. Skulle dock vilja läsa lite mer om den innan jag säger bu eller bä om just den.

Jo men där är det ju just det att grejorna ligger konstant under vatten, det gör ju inte en bilkaross...

Nee men i vattnet finns galvaniska strömmar som skulle käka upp drevet om de inte skulle ha sina anoder och det motsvarande systemet som kallas Mercathode smile

Men som sagt, säger inte att den där apparaten funkar, mer att konceptet inte är helt galet smile


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 december 2010
#28
axelj skrev:
2ooSX skrev:
Han förklarar ju mest om hur lamporna  funkar och hur man ska byta ut sakerna tongue haha.. om man är skeptisk mot något, så ska ju denna förklara lite mer isåfall än att de siter fyra anoder i alla hjulhus..

Det är inte så enkelt att förklara, korrosion är ganska komplext. Men jag kan försöka mig på det tongue

Olika metaller har olika potential, dvs den spänningsskillnad som finns om man kopplar ihop materialen. Du kan bara mäta skillnad i potential, därför brukar man ange potential som skillnad mot standardpotentialen, vilken är den potential som vätgas innehar (sätts till 0V).
Om man kopplar samman två material (typiskt zink och stål), kommer det material med lägst potential (i det här fallet zink) att fungera som anod (korrosionen sker i anoden) medans materialet med högst potential blir katod. Sammankopplade material med olika potential ger upphov till galvanisk korrosion.

Vid allmänkorrosion finns enbart en metall som korroderar. Denna metall fäller ut metalljoner och elektroner i ett elektrolyt. I elektrolyten finns andra joner med högre potential, typiskt vätejoner som alltså fungerar som katod. Elektronerna binder med dessa joner och bildar vätgas.

Om man kopplar ihop två material med en pålagd potential (strömkälla), kan man tvinga upp en potentialskillnad. Du kan alltså genom att koppla den ursprungliga anoden till minuspolen tvinga den att bli katod. Samtidigt sänker man potentialen på plussidan vilket tvingar den att bli anod.  Detta eftersom elektroner i ett batteri vandrar från minus till plus. Alltså skickar man ut elektroner till katoden, vilka vandrar ut i elektrolyten och binder med jonerna (i exemplet vätejoner). Jämvikt gör att lika mycket elektroner måste vandra mellan metallen på plussidan och batteriet. Därför måste vi där ha en anod. Denna anod fäller ut metalljoner i elektrolyten, medans elektronerna istället vandrar upp till batteriet.

För att detta ska fungera måste alltså elektrolyt finnas vid anoden. Därför placeras denna i hjulhuset där det ofta är fuktigt. Om det däremot ligger vatten i en spalt eller dylikt på karossen medans hjulhusen är torra ger denna pryl över huvud taget ingen effekt. Fukt i spalter och dyligt resulterar också ofta i syrekoncentrationsceller och spaltkorrosion vilket ger en mycket elak hastighet på angreppet, men detta tänker jag inte gå in på nu...

Exakt. Lättare förklarat med bilder Kika här

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28596

Detta funkar utmärkt. (pratar inte om prylen i anonsen)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#29
Att teorin funkar det vet vi ju smile
Men att den där prylen skulle funka speciellt bra i praktiken är väll frågan tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
18 december 2010
#30
Rallyhalle skrev:
På båtar med inombordare används en liknande mojäng för att förhindra korrosion på drev som ligger under vattenytan konstant.

Och på dom båtar jag sett som har de verkar det ha funkat fint. Så jag tror inte det är en alldeles omöjlighet i alla fall att det skulle funka på bilar med. Skulle dock vilja läsa lite mer om den innan jag säger bu eller bä om just den.

LeafBox skrev:
Att teorin funkar det vet vi ju
Men att den där prylen skulle funka speciellt bra i praktiken är väll frågan tongue

Om ni läser mitt svar innan så ser ni att det kommer fungera så länge anoden är blöt (har tillgång till elektolyt)


Sök