3055
Sök

Vilket svänghjul till M90 med 240mm -712 tryckplatta?

245 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#21
H3dlund skrev:
Turbo_Davve skrev:
Någon som har ett 240mm dubbelmassehjul liggandes?

Det ska du verkligen inte ha nått. Skit är vad det är.

Skaffa ett djupt enkelmassesvänghjul 228mm, svarva upp så du får i en 240mm lamell. Stifta om och gör nya skruvhål för nya tryckplattan.

Eller så gör man det enklare för sig och kör 228mm svänghjulet med hårdare tryckplatta till den bara.

Okej tänkte att stumsvetsa ett dubbel massehjul, men får se hur jag gör då

S.v.r

Pan
14 februari 2010
#22
Turbo_Davve skrev:
H3dlund skrev:
Turbo_Davve skrev:
Någon som har ett 240mm dubbelmassehjul liggandes?

Det ska du verkligen inte ha nått. Skit är vad det är.

Skaffa ett djupt enkelmassesvänghjul 228mm, svarva upp så du får i en 240mm lamell. Stifta om och gör nya skruvhål för nya tryckplattan.

Eller så gör man det enklare för sig och kör 228mm svänghjulet med hårdare tryckplatta till den bara.

Okej tänkte att stumsvetsa ett dubbel massehjul, men får se hur jag gör då

Väger ju apa! Säger som föregående talar använd inte ett dubbelmasse smile fixade mitt för 1100kr svänghjul inklusive lite lättning uppsvarvning. Sen förlängde jag mitt utrampningslager så det matchade ca 400kr. alltså 1500kr totalt för allt smile

Med lem
1 127 Inlägg
14 februari 2010
#23
Turbo_Davve skrev:
H3dlund skrev:
Turbo_Davve skrev:
Någon som har ett 240mm dubbelmassehjul liggandes?

Det ska du verkligen inte ha nått. Skit är vad det är.

Skaffa ett djupt enkelmassesvänghjul 228mm, svarva upp så du får i en 240mm lamell. Stifta om och gör nya skruvhål för nya tryckplattan.

Eller så gör man det enklare för sig och kör 228mm svänghjulet med hårdare tryckplatta till den bara.

Okej tänkte att stumsvetsa ett dubbel massehjul, men får se hur jag gör då

Ska du stumsvetsa det åker du ju på en balansering ändå. Och så ähr dubbelmassehjulet TUGNT. Bara det är anledning nog att inte köra på det. tongue

Nej kör på enkelmassehjul, så slipper man oroa sig över och få 25kg svänghjul i benet om något skulle hända.


245 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#24
H3dlund skrev:
Turbo_Davve skrev:
H3dlund skrev:

Det ska du verkligen inte ha nått. Skit är vad det är.

Skaffa ett djupt enkelmassesvänghjul 228mm, svarva upp så du får i en 240mm lamell. Stifta om och gör nya skruvhål för nya tryckplattan.

Eller så gör man det enklare för sig och kör 228mm svänghjulet med hårdare tryckplatta till den bara.

Okej tänkte att stumsvetsa ett dubbel massehjul, men får se hur jag gör då

Ska du stumsvetsa det åker du ju på en balansering ändå. Och så ähr dubbelmassehjulet TUGNT. Bara det är anledning nog att inte köra på det. tongue

Nej kör på enkelmassehjul, så slipper man oroa sig över och få 25kg svänghjul i benet om något skulle hända.

25kg?? det tyngsta väger 14 nånting om jag inte minns fel

S.v.r

854 Inlägg
16 februari 2010
#25
Kmarcus skrev:
http://www.timosmotor.com/produkter/details/36/7/svänghjul/svänghjul-turbo-special

Någon som vet något om det svänghjulet? Är ju inte dyrt alla fall och är de enkelmasse och passar det på -712 så är det ju underbart smile

Kollade med dom och fick detta som svar:

"712 plattan passar rakt på. Väger ca halva vikten från dubbelmassehjulet, ca 8-9kg.
Det är så att säga ett bult on kitt för 940, allt passar rakt på, måste bara ha svänghjulsbultarna från 740."

Får jag pengar över i vår ska jag garanterat inhandla ett sådant!


235 Inlägg
17 februari 2010
#26
B att dom inte skriver ut mer info. Men då är de alltså för 712 plattan och 240 lamell? Ingår UT lager eller? Är väl med de på bild. Och undra om de är balanserat. Får skicka till dom jag med big_smile

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

536 Inlägg
10 augusti 2010
#27
Drar liv i en gammal tråd igen. Har köpt en 712 tryckplatta till min 940 med m90. Fast när allting är monterat verkar det som att inte växellådan vill gå på.  Vissa säger att det måste vara enkelmassesvänghjul (jag har dubbel) men KG trimning säger att 712 tryckplattan skall passa på dubbel..

Någon som kan komma med några konkreta tips? För det var precis som att splinsen gick i varandra och sedan ville de inte mer..

Mvh Jonas


1 915 Inlägg
10 augusti 2010
#28
-712 är för dubbelmassehjulet, så det stämmer.

Har du centrerat lamellen ?


Jonasarvidsson skrev:
Drar liv i en gammal tråd igen. Har köpt en 712 tryckplatta till min 940 med m90. Fast när allting är monterat verkar det som att inte växellådan vill gå på.  Vissa säger att det måste vara enkelmassesvänghjul (jag har dubbel) men KG trimning säger att 712 tryckplattan skall passa på dubbel..

Någon som kan komma med några konkreta tips? För det var precis som att splinsen gick i varandra och sedan ville de inte mer..

Mvh Jonas

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

536 Inlägg
11 augusti 2010
#29
Ja vi centrerade lamellen men det verkade ändå inte vilja fungera. Jag har varit hos KG och bytt min 6puck till en orginal lamell nu. och ska försöka få på det idag, några andra tips ? smile

mvh


YEAH!!!
559 Inlägg
12 december 2010
#30
någon har provat Timos special svänghjul ännu? har M46 på min 765 turbo -90 och har en M90L liggandes som jag tänkt slänga dit istället. 712 plattan och 240 lamell borde passa på detta svänghjul lr?

V o L v o

13 Inlägg
18 december 2010
#31
Alle86 skrev:
någon har provat Timos special svänghjul ännu? har M46 på min 765 turbo -90 och har en M90L liggandes som jag tänkt slänga dit istället. 712 plattan och 240 lamell borde passa på detta svänghjul lr?

Ställer samma fråga nån som testat så de e bolt on? så slipper man svarva å stifta de själv.
men ja ska åka me bmw låda.

GrooverHound||Rasmus Olofsson


Sök