2916
Sök

Koplingschema centrallås a4 b5

59 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
någon som har ett kopplingschema på centrallåset till förarsidan. ska koppla in en kontroll dosa så jag kan styra den med en fjärrkontrol. men vet inte riktigt vilken sladd jag ska koppla på någon som har ett koplingschema eller som vet hur jag ska koppla?

mvh // pontus

59 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Jag har köpt ett fjärrstyrt kit med centrallås (Kinakrafs) och tänkte styra befintligt centrallås med detta. Själva låsmotorerna tänkte jag inte koppla in utan bara använda signalen som går till dem. Alla låsmotorer utom den som skall sitta på förardörren har två kablar anslutna. Jag har försökt mäta på dessa, men min digitala multimeter hinner inte med riktigt. Centrallåssatsen fungerar även med bara en enda av låsmotorerna kopplad.
På vilka kablar på kontakten i dörren bör jag koppla dem?
Bättre att fråga än att elda centrallås smile

1 008 Inlägg
11 november 2010
Du har ju redan fått svaret hur du skall koppla in c-låsstyrningen.

Gul/blå 0,35mm² i 10-polig beige kontakt vid vänster kick(panel)

Denna kabel skall kapas och kopplas enligt anvisningen.

59 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Men varje låsmotor har ju två kablar till sig - räcker det att koppla en av dem till den gul/blå och man kan även fråga sig vilken?!
Bild finnes här: http://www.garaget.org/?car=213846&image=2130947

59 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
vad är kicken för nått?

59 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
okej man har redan dörsidan bortplockad. någon som vet hur man kopplar? bild fins ovan.

mvh // pontus

1 008 Inlägg
26 november 2010
Du har ju fått infon redan i inlägg #2
Måste vara betydligt enklare att kapa gul/blå bakom kickpanelen vid kontaktstycket till dörren och koppla in kablarna där,  än att krånga och dra in de två kablarna i dörren och göra inkopplingen där...

Det är Mycket viktigt att du kopplar larmets sex c-låskablar exakt som beskrivet i inlägg #2!

59 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Jag har kanske uttryckt mig oklart....
Problemet är alltså att jag inte har en aning om vad det går för spänningar/signaler i respektive kabel från det nya fjärrstyrda centrallåset - så frågan kvarstår alltså vilken kabel som ska kopplas var. Jag bifogar länk till en bild för att förtydliga hur det ser ut: http://www.garaget.org/?car=213846&image=2156953

Alltså en grön kabel och en blå kabel - den ena kopplas till gul/grön i bilen, men vilken av dem (blå eller grön) och den andra som då uppenbarligen blir över kopplas var?

Hoppas jag lyckats förklara problemet smile

1 008 Inlägg
20 december 2010
Du har inget inkopplingsschema/pinout på din fjärr-box ??
Du ser ut att ha 8 kablar på boxen varav två är plus och minus till elektroniken (antagligen röd och svart) De övriga sex kablarna bör samtliga vara till själva c-låset i bilen, alltså de som skrev i inlägg 2:

Öppna NO - +12V
Öppna COM - Gul/blå 0,35mm² i 10-polig beige kontakt vid vänster kick. Änden mot kontakten.
Öppna NC -  kopplas ihop med Lås COM

Lås NC -  Gul/blå 0,35mm² i 10-polig beige kontakt vid vänster kick. Änden mot dörren.
Lås COM - kopplas ihop med Öppna NC
Lås NO - 31, jordas

Så du måste försöka få tag på  pinout på din fjärr-box eller försöka mäta dig till vilken som är vilken.
Den Gröna och den Blå kabeln bör vara Lås COM respektive Öppna COM, så de är de två vita och bruna kablarna som du lär identifiera vilka som är vilka.
Gissningsvis borde Öppna och lås-sidan ha varsin brun och vit kabel.
Senast redigerat av 240bns (20 december 2010)

59 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Nix, ingen fullständig pinout på boxen, följande är dock identifierat:

Röd: +12V
Svart: Jord
Brun resp. vit: Manuell switch
Blå: ?
Grön: ?

Varje motor har en blå och en grön kopplad till sig.
Den som är tänkt till förardörren har flera kablar, men det är ju för att styra övriga.

Alltså behöver jag veta hur jag ska kunna mäta upp öppna respektive lås (blå eller grön).
Eldar jag upp bilens C-lås om jag kopplar öppna på lås resp. tvärtom?

1 008 Inlägg
20 december 2010
Mjaha.. då går det nog inte koppla in det som vi tänkt om reläin/utgångarna saknas på din box.
För att få det att funka så får du sätta in extra motor i förardörren och så extramotorn manövererar bilens ordinare c-lås, då funkar det.

Sök