Hej, tänkte försöka mig på att göra spacers till A4an, vad ska jag tänka på när jag gör dom? Vad finns det för för/nackdelar med spacers? Tack på förhand
se till att fälgens mitthål får samma koning som på bromskivan för det är den koningen som är det viktigaste av allt på en spacer och självklart att det blir en slät anliggningsyta så att hjulet inte vobblar. Jag skulle nog rekomendera att göra spacers i stål då det är mer hållbart än vanlig aluminium.. hoppas du förstår
Vad är de för spacers vi snackar om? Typ 15mm plus med annan bultning mm? De är svåra grejor som måste bli exakt.. Ska du ha smalare är de bättre att antingen köpa lr få utskärda i laser.
Om jag förstår det rätt, så har du en vanlig A4..? Vet du vad spacers gör med din bil?
1. Det ser ut som om du har en bredare axel. (Spårvidden ökar ju.) 2. Ändringen i spårvid gör att du sabbar hjulgeometrin lite gran. (Bilen blir inte bätre att köra om man säger så!) 3. Du ökar på krafterna som dina hjulbultar skall klara, avsevärt, har du otur tappar du ett hjul. 4. Det är lätt att få obalans med spacers.
Vill man bilen skall se fetare ut, finns det igentligen inga genvägar. Köp bredare fälgar/däck, som breddar lika mycket in som ut. Eller i värsta fall, köp fälgar med större offset, så de kikar ut lite extra.
Bara montera spacers, får igentligen inte bilen att se tuffare ut. Mest nackdelar. Detta är dock bara min högst personliga åsikt.
Okay, det verkar som om det är mest nackdelar med dessa? Jag hade tänkt göra dom för jag kommer ha tillgång till CNC senare Anledningen för dom var väl att få bilen och se råare ut men det ser just nu ut som om jag ska strunta i dom.
Kolla ifall du hittar fälgar med bredare offset, du får fortfarande ändrad hjulgeometri med sämre kör egenskaper, men du får inga vibrationer, eller extra på frestningar på bultarna. Lagren får dock ta lite mer.
Det är absolut inte nödvändigt att ha en CNC-svarv för att göra spacers. Men det är naturligtvis en fördel. Det går att få saker både bra och dåliga oavsett om det är en CNC-svarv eller en supportsvarv. Det handlar om vem som står bakom spakarna också. Jag har jobbat som svarvare i 6år innan jag blev bilbyggare och har således tillverkat både det ena och det andra till både min egen och andras bilar, mestadels i supportsvarven.
Bolt on-spacers anser jag inte vara någon bra lösning. Mycket bättre då med längre hjulbultar.
För att borra bultcirkeln så brukar jag rita upp det i AutoCAD för att kunna få fram rätt koordinater för hålen som man sedan kör upp i fräsen. Indikera upp centrum på detaljen noga först! Är man vass på trigonometri behöver man inte cadritningen.
Är du det minsta osäker så låt någon som kan tillverka dem till dig. Jag kan rekommdera Manton Racing som tillverkar spacers enligt kundens önskemål. Mvh Patrik